Krosno - Autoklub Markéta, za který Matula závodil, se letos jako první český klub v historii účastní polské ligy. Její šesté kolo se dvacetiletému juniorovi stalo osudným.
Po špatném začátku český tým na dráze KSM Krosno dlouho držel s favoritem krok, ale v sedmé jízdě přišel šok. Místo Matěje Veselého nastoupil Michal Matula, který havaroval a krátce po převozu do nemocnice zemřel.
Český plošinář jel na třetím místě, když ho zvnitřku začal předjíždět jeho týmový kolega Fuksa. Matula jel blízko mantinelu a Fuksův manévr ho vyvedl z rovnováhy. Motocyklem narazil přímo do mantinelu, vylétl do vzduchu a nešťastně se udeřil do hlavy.
I přes okamžitou pomoc lékařů krátce po převozu do nemocnice zemřel. Závod byl po tragické nehodě ukončen.
Když hlasatel oznámil zprávu o Matulově smrti, šokovaní diváci i jezdci uctili jeho památku minutou ticha a modlitbou. Na osudném mantinelu se pak u jeho fotografie objevily svíčky i šály od fanoušků domácího týmu.
"Je to strašné. Byl jsme tam včera a viděl jsme to. NIKDY jsem na trati ani v televizi neviděl horší nehodu. Chudák kluk udělal chybu, ale zaplatil za to strašně," řekl v jedné z polských internetových diskusí plochodrážní fanoušek pod přezdívkou Przemek.
Matula se vracel na dráhu po těžkém zranění
Závodnickou kariéru Michal Matuly provázela častá zranění. V letošní sezoně se na plochou dráhu vrátil po dlouhé rekonvalescenci z těžké nehody.
Při závodě juniorského šampionátu se dostal do kolize s týmovým kolegou a při hrozivé havárii utrpěl otevřenou zlomeninu stehenní kosti.
"Příští rok to zkusím od začátku," řekl na konci loňské sezony serveru speedwaya-z.cz. Další nehoda už však skončila tragédií nejhorší.
Nebezpečný adrenalin
Plochá dráha si vůbec vybírá krutou daň, vážná zranění nejsou žádnou výjimkou. Jen v loňské sezoně měli těžkou havárii Aleš Dryml, Bohumil Brhel, Jiří Štancl, Tomáš Topinka a při posledním závodě extraligy Tomáš Suchánek.
Aleš Dryml bojoval v anglickém Oxfordu dlouho o život, ale necelý rok po pro něj málem osudné nehodě se už znovu prohání stokilometrovou rychlostí po oválu. Na začátku května skončil s bratrem Lukášem druhý v evropském šampionátu dvojic.
Na pokraji smrti se vloni v lednu ocitl i Antonín Šváb, kterého v Argentině přimáčkl soupeřův motocykl na mantinel.
O nástrahách ploché dráhy může vyprávět své i Evžen Erban. Současný manažer legendární pardubické Zlaté přilby dodnes chodí o berlích a jen díky své vůli nezůstal upoutaný na invalidní vozík.
V květnu 1979 při plochodrážní extralize najel do díry a letící motorka ho přimáčkla na mantinel. Kvůli chybě lékařů, kteří ho operovali až ráno, zůstal ochrnutý.
"Pořád jsem věřil, že budu chodit, a myslel na prsty u nohou, už se mi zdálo, že s nimi hejbám, ale kouknu na ně a ono nic. Ani ťuk. Hejbaly se jen v mé hlavě," vzpomínal Erban pro časopis Reflex.
Při pobytu v Kladrubech pak každý den deset hodin dřel při rehabilitaci a nakonec zvládl přechod na hole. Na plochou dráhu ale nezanevřel, dokonce se ještě naposledy sám svezl. Na pardubické dráze, kde vyrůstal, si sám v tichosti odjel poslední čtyři kola.
Krutá daň
Vášeň pro plochou dráhu ale může být i osudná. V roce 1968 nepřežil srážku se soupeřem na Zlaté přilbě Luboš Tomíček, před pětadvaceti lety se propíchl o prkna z mantinelu v nizozemském Stads Kaanalu Zdeněk Kudrna a následkům nehody podlehl.
Nejnovější tragédie Michala Matuly tak znovu upozornila na nebezpečí ploché dráhy a v Polsku se rázem rozvířila diskuze o nagukovacích vacích kolem dřeveného hrazení plochodrážních oválů.
"Nevím, jestli by mu nafukovací zábrana pomohla. Do hrazení naletěl v plné rychlosti. Nevím, ale možná...," zamýšlí se v internetové diskuzi polský motocyklový fanoušek.