Čech v F1? Charouz: Letos asi ne. Nemám zkušenosti

Martin Jůzek
12. 3. 2010 10:25
Rozhovor s českým testovacím pilotem Renaultu
Jan Charouz v kokpitu
Jan Charouz v kokpitu | Foto: Ondřej Besperát

Praha - Jan Charouz pošilhává po formuli jedna. Dvaadvacetiletý Čech se v zimě domluvil s Renaultem a pro letošní rok se stal testovacím pilotem této francouzské stáje.

Teoreticky by tak mohl usednout do kokpitu závodního vozu a bojovat na trati vedle Schumachera, Hamiltona a spol.

Sám tomu ale moc nevěří. "Šance jsou nízké. Teď musím získat hlavně zkušenosti," uvedl v rozhovoru pro deník Aktuálně.cz Jan Charouz, který v minulých letech jezdil závody Le Mans.

Vedle testování monopostů a dalších akcí na půdě formule jedna bude v této sezoně závodit ve Světové sérii Renaultu, kde by rád na konci sezony bojoval o umístění na stupních vítězů.

Čtěte také:

Rošády po podvodech. Formule je silnější a slavnější

Schumacher skončil v prvním tréninku po návratu desátý

A.cz: Stal jste se testovacím jezdcem Renaultu. Ale jak jsem vypozoroval, tak stáj angažovala do této pozice další dva piloty. Jak to tedy je, máte stejnou pozici?
Nejsme jen testovací piloti, ale máme i jiné povinnosti. Účastníme se promo akcí s monopostem při městských show, jsme testovacími ale i náhradními piloty. Pořadí je Ho-Pin Tung, já a Jerome d'Ambrosio.

A.cz: Renault obměnil složení týmu. Kromě zkušeného Poláka Kubicy přivedl také ruského nováčka Petrova. Jak moc je znáte?
Roberta znám trochu z motokár, ale do minulého měsíce jsem ho asi pět let neviděl. S Vitalijem jsme již v minulosti byli týmovými kolegy. Jel se mnou v Charouz Racing System Junior Teamu závod F3000 International Masters v Brně v roce 2006.

A.cz: Kubica bude jedničkou týmu, že?
Samozřejmě, má více zkušeností, ale nemyslím si, že by Renault někoho upřednostňoval. Vitalij je také rychlý jezdec a je jasné, že v týmu budou nejspokojenější, když budou mít oba jezdce na předních příčkách.

Čtěte dále: Začne hon bez slitování. Liška má jméno Schumacher

A.cz: Myslíte si, že se může stát něco podobného jako v loňské sezoně, kdy jednoho z jezdců vedení vyměnilo?
Tak je to možné, nikdy nevíte co se stane. Ale myslím si, že by to bylo spíše z finančních než z výkonnostních důvodů.

A.cz: Zajímá to snad každého českého fanouška F1. Kdyby se něco takového stalo, popřípadě by se některý z nich zranil, jak vidíte své šance na to, že byste mohl právě vy závodit ve formuli jedna?
V tomto roce jsou šance jet závod hodně nízké. Svou pozici beru spíše tak, abych se seznámil s týmem, monopostem a získal důležité zkušenosti.

Renault asi nezačne sezonu dobře

A.cz: Pokud se nemýlím, ještě nemáte superlicenci nutnou k závodění v F1. Jak moc je těžké ji získat?
O tom rozhoduje FIA. Pokud bych ji potřeboval, tak o ní tým zažádá, FIA zváží mé dosavadní výsledky a pak ji buď dostanu a nebo ne.

A.cz: Už jste poznal na vlastní kůži, jaké to je řídit formuli Renaultu?
Ještě bohužel ne. Měli jsme dělat shakedown monopostu předminulý týden, ale bohužel na okruhu Silverstone byl sníh. Testování je přeložené na 18. března.

A.cz: Jaký dojem ve vás zanechal nový monopost R30?
Viděl jsem ho ve Valencii při oficiálních předsezónních testech, je obrovský! Nezdá se to, ale aby se tam vešlo tolik paliva, bylo potřeba auto dost protáhnout. Na jízdu se hrozně těším! Z pozice diváka je skoro neuvěřitelné, jak rychle monoposty formule 1 projíždí zatáčkami.

A.cz: Kromě role testovacího pilota vás čeká angažmá ve Světové sérii Renault. Jaké tam máte ambice?
Chybí mi zkušenosti s formulí a s kvalifikací. Chtěl bych však bojovat v top 10 a ke konci sezóny snad i o umístění na stupních vítězů.

A.cz: Asi dokážete odhadnout, zda Renault bude bojovat mezi nejlepšími, nebo to spíš bude průměr...?
Myslím, že na začátku sezony o vítězství bojovat nebudou, i když možné je vše a bylo by to milé překvapení. Nasazení a motivace týmu jsou obrovské, proto si myslím, že ke konci budou mezi top týmy.

Čtěte více: Massa: Nováčci svojí pomalostí formuli 1 jen ohrožují

A.cz: Letos zavedli novinku, že se během závodu nesmí tankovat. Co to může udělat s taktizováním? Často se stávalo pravidlem, že závod se vyhrává a prohrává v boxech...
Jsem na to hrozně zvědavý a v tuto chvíli si to nedokážu představit. Nejpodstatnější faktor podle mě bude umět měnit nastavení auta v průběhu závodu tak, aby bylo rychlé jak s plnou, tak i s prázdnou nádrží. Pravděpodobně ale uvidíme, že některé monoposty budou rychlejší na začátku závodu a jiné zase ke konci.

A.cz: Myslíte si, že loňská aféra je po odchodu Briatoreho a Symondse zapomenuta, nebo na stáj nahlížejí ostatní dál jako na někoho, kdo podváděl?
Myslím si, že je to za námi. Vedení týmu je vyměněné a podle mého mnohem více zaměřené na závodění, než na "show".

A.cz: Kterého pilota a kterou stáj favorizujete v letošním ročníku F1?
Samozřejmě fandím Renaultu.

 

Právě se děje

před 32 minutami

Pražská správa komunikací vypoví smlouvy na reklamní tabule, chce omezit vizuálním smog

Pražská Technická správa komunikací vypoví nájemní smlouvy na reklamní, informační a směrové tabule a reklamy na mostech v její správě. Důvodem je snaha vedení města omezit takzvaný vizuální smog. Některé smlouvy jsou pro správu, potažmo město nevýhodné. Vyplývá to z dokumentu, který schválili pražští radní. Smlouvy správa vypoví třem firmám, a to Směrové tabule.cz, Bulldog reklama a AMMA, jejíž právním nástupcem je společnost Czech Outdoor.

Reklamní zařízení se v současné podobě podle vedení města podílejí na zahlcení prostoru a tvorbě zmíněného vizuálního smogu. "V mnoha případech také představují překážku pěšímu pohybu, neboť jsou umisťovány do prostoru chodníku. Směrové tabule slouží převážně reklamním účelům a duplikují kultivovanější formát na již existujících sloupech a stožárech," píše se v dokumentu.

Zdroj: ČTK
Další zprávy