Dohromady s Velkou cenou Česka zbývá do konce šampionátu MotoGP šest grand prix a italský jezdec je ve zcela nečekané pozici.
Od začátky sezony přišel o dosavadní suverenitu a tovární jezdec Yamahy je v průběžném pořadí světového šampionátu až čtvrtý.
Na vedoucího Američana Nicky Haydena na Hondě ztrácí 51 bodů. Při 25 bodech za vítězství by mu tedy k návratu na první příčku nestačily ani dva triumfy současně s totálním výpadkem lídra.
Navíc Haydenovi kryje záda jeho spolehlivý týmový parťák, loňský a předloňský šampion dvěstěpadesátek, Dany Pedrosa.
Dvacetiletý Španěl symbolizuje nástup nové krve. Vždyť na šesté příčce je další přeběhlík z kubatury do 250 ccm, loni stříbrný Casey Stoner z Austrálie.
Rossi se trápí, vrátí se na vrchol?
Valentino Rossi se trápí od první velké ceny letošního roku. Už v předsezonních testech nebyla jeho Yamaha na špičce, Ital si stěžoval hlavně na divoké chování podvozku.
V první grand prix ve španělském Jerezu bral nevídaně pouhé dva body. V dílnách Yamahy se strhl povyk a následující podnik v Kataru Rossi ovládl. Ale do brněnského závodu k tomuto triumfu přidal jen další tři.
Vedoucí Hayden sice zvítězil pouze dvakrát, jenže na rozdíl od obhájce dokázal bodovat v každém závodě a jen jednou byl jeho bodový zisk jednociferný.
Zato Rossi už třikrát nedojel a kromě Jerezu chyběl v první pětce také v Assenu. O mizérii letošního roku jasně napovídá předchozí podnik MotoGP v Laguna Seca.
Na nebezpečné americké trati, na níž ostatní třídy MS ani nejezdí, laboroval už v kvalifikaci. Ostatně doby, kdy byl Rossi jasným šampionem bojů o pole position, jsou také ty tam.
V hodnocení BMW M Award, kde se sčítají všechny kvalifikační časy, je až osmý. Před italským jezdcem je tak například Nizozemec Chris Vermeulen na Suzuki, který se jinak v MS drží až na 14. místě.
Rossi se tak v Americe musel znovu vybičovat ke stíhací jízdě nabitým polem. V půlce závodu už byl na šestém místě a připraven bojovat o další postup. Jenže tři kola před koncem se z jeho stroje vyvalil zlověstný modrý dým a bylo po nadějích i bodech.
Rossi, který do Kalifornie přijel se ztrátou 26 bodů na Haydena, klesl rázem v hodnocení MS na čtvrtou příčku. Podobný pád přitom po excelentním výkonu o týden dříve na Sachsenringu opravdu nečekal.
V Německu totiž vybojoval vavřínový věnec vítěze z neuvěřitelného jedenáctého místa na startovním roštu. "Viděl jsem pořadatele, jak mávají vlajkami, ucítil olej a začal být nervózní. Nemohu se starat o Haydena, musím jet na plný plyn," řekl v depu v Laguna Seca zklamaný Rossi.
Yamaha tak přichází i o elitní postavení mezi značkami. V čele je Honda s 246 body. Druhá Yamaha na svého japonského rivala ztrácí 65 bodů, před třetí Ducati má náskok 46 bodů.
Pořadí týmů pochopitelně totálně vládne stáj Repsol Honda, jejíž motocykly sedlají první dva muži MS Hayden a Pedrosa.
Valentino Rossi však věří, že se v Brně karta aspoň trochu otočí. Vždyť zde v roce 1996 jako sedmnáctiletý zelenáč na stopětadvacítce Aprilia vyhrál svoji vůbec velkou cenu a loni s Yamahou triumfoval v závodě MotoGP.
Ale ohledně obhajoby titulu je skeptický. "Na titul už nemyslím. Ztráta je velká. Takže pojedu pro radost a své fanoušky. Chci dál vyhrávat. Pak se uvidí, co se ještě stane. Každopádně je v sázce ještě sto padesát bodů," řekl Rossi.
Dvěstěpadesátky čekají na nového šampiona
Ať už to v kubatuře do 250 ccm dopadne na konci roku jakkoliv, tato třída bude mít stoprocentně nového mistra světa.
Po odchodu Daniela Pedrosy i Casey Stonera do exkluzivní společnosti v MotoGP ucítil svoji šanci loni třetí Andrea Dovizioso z Itálie na Hondě. Jenže více než vyrovnaného soupeře letos má v Aprilii sedlané Jorge Lorenzem.
Španěl úspěšně kráčí v Pedrosových stopách a momentálně vede. Jeho náskok je však jen dvoubodový, takže každý úspěšný závod má pro oba rivaly cenu zlata.
Navíc Lorenzo jezdí stylem hop, nebo trop. Pětkrát vyhrál, ale ve třech grand prix poslal svůj motocykl mimo trať. Dovizioso oproti tomu stejně jako Hyden v MotoGP bodoval ve všech odjetých podnicích.
Stejně vyrovnaný je také souboj o třetí příčku. O dva body je na tom teď lépe Japonec Juki Takahaši. Doviziosův stájový kolega vítězstvím na Sachsenringu přeskočil jiného jezdce sedlajícího Aprilii, Alexe de Angelise ze San Marina.
Sezonu začal povedeně Jakub Smrž na Aprilii stáje Cardion AB Motoracing. V prvních pěti podnicích čtyřikrát bodoval, v Istanbulu se dokonce vešel do první desítky. Pak ale přišla série tří nedokončených závodů a i přes další zisky se Smrž propadl na 13. místo
Na divokou kartu se představí Michal Filla a Jiří Mayer. Filla, který je loňským mistrem republiky, vede domácí šampionát i letos. Navíc se mu výborně daří i v mistrovství Evropy, kde je druhý. Mayer loni skončil doma na druhé příčce a stejná pozice mu zatím patří i letos.
Nejnižší třída může přinést největší radost
Objemová třída do 125 ccm je sice výkonnostně nejslabší, ale tuzemskému motoristickému příznivci nabízí donedávna neuvěřitelnou možnost fandit českému borci v bojích o vítězství.
Lukáš Pešek na sebe upozornil už v testech před začátkem sezony a od prvního závodu ve Španělsku ukázal, že jeho Derbi má na souboj s konkurencí. V tomto podniku dosáhl historického druhého místa, v Mugellu a na Sachsenringu přidal příčky třetí.
Dvacetiletému rodákovi z Prahy k absolutní špičce chybí větší vyrovnanost čelních výsledků, ale i přes dvě nedokončené grand prix se drží na šestém místě.
Šampionát totálně ovládla stáj Master MVA Aspar Team čtyřnásobného mistra světa Jorge Martíneze. Ekipa slavného Španěla drží na svých Apriliích momentálně čtyři z prvních pěti míst.
S 205 body suverénně vede Španěl Alvaro Bautista, třetí je Mattia Pasini z Itálie (137), čtvrtý Hector Faubel (123) a pátý Sergio Gadea (120), oba ze Španělska.
Stáj vyhrála sedm z deseti absolvovaných podniků. Vavříny jí vyfouknul pouze průběžně druhý Fin Mika Kallio na tovární KTM, který uspěl dvakrát a je se 141 body v šampionátu na druhé příčce. Jednou triumfoval Švýcar Thomas Lüthi.
Obhájce titulu z českého týmu Elit se kvůli zranění větší část sezony trápil, žáhu si zchladil aspoň vítězným závodem v Le Mans. V MS je zatím sedmý, 22 bodů za Peškem.
Druhým stálým účastníkem MS ve třídě do 125 cm z Česka je Karel Abraham. Syn předsedy představenstva firmy vlastnící brněnský okruh jezdí za domácí Cardion AB Motoracing.
Šestnáctiletý závodník zatím sbírá zkušenosti a na body ještě nedosáhl. Nejlepší byl jedenadvacátý ve Velké ceně Katalánska v Barceloně.
Na divoké karty pojedou šestnáctiletý Michal Šembera a sedmnáctiletý Michal Prášek. Oba čeká premiérový start v grand prix.
Průběžné pořadí MS:
Do 125 ccm: 1. Bautista (Šp./Aprilia) 205, 2. Kallio (Fin./KTM) 141, 3. Pasini (It./Aprilia) 137, 4. Faubel (Šp./Aprilia) 123, 5. Gadea (Šp./Aprilia) 120, 6. Pešek (ČR/Derbi) 102.
Do 250 ccm: 1. Lorenzo (Šp./Aprilia)174, 2. Dovizioso (It./Honda) 172, 3. Takahaši (Jap./Honda) 133, 4. De Angelis (San Marino/Aprilia) 131, 5. H. Aoyama (Jap./KTM) 116, 6. Locatelli (It./Aprilia) 114, ...13. Smrž (ČR/Aprilia) 34.
MotoGP: 1. Hayden (USA/Honda) 194, 2. Pedrosa (Šp./Honda) 160, 3. Melandri (It./Honda) 150, 5. Rossi (It./Yamaha) 143, 5. Capirossi (It./Ducati) 126, 6. Stoner (Austr./Honda) 91.