Čiperného skotského rodáka, jemuž je v úterý 11. června 85 let, nelze během závodů přehlédnout.
Před dvěma lety se před premiérovou Velkou cenou Miami s bodyguardy div nepral.
V boxech, paddocku a na startovním roštu se v Miami promenovala řada sportovců, ale také zpěváků, raperů, DJů či herců.
Nechyběly ani hvězdy sociálních sítí. Ti všichni chtěli být vidět a udělat si nějaké to selfíčko.
A pak tam byla malá skupinka jak z jiného světa - bývalí jezdci formule 1 včetně několika mistrů světa. Tím nejúspěšnějším byl Stewart, přesto právě on se tehdy stal obětí totální neznalosti organizátorů.
Když expilot F1 Martin Brundle prováděl se Stewartovou pomocí svoji tradiční předzávodní procházku startovním roštem, měl zájem i o hlas tenisové legendy Rogera Federera. Jenže Švýcar byl ve zvláštní, ještě blyštivější VIP sekci obehnané provazem a bodyguardy.
Neohrožený Stewart na něj začal volat "Rogere, Rogere!" a snažil se přes ochranku upoutat na sebe pozornost. Ostří hoši nedbali toho, že jsou na Velké ceně formule 1 a tohle je jedna z žijících legend tohoto sportu.
Tehdy 83letý stařík se nedal a už už to vypadalo na pořádnou melu. Situaci zachránil až zákrok pilota Mercedesu George Russella. Aspoň jemu bodyguardi uvěřili, že má se závody něco společného.
Jackie Stewart break through the rope to get Roger Federer for Martin Brundle’s interview was a boss move. #miamigp #formula1 #f1 #tennis pic.twitter.com/XtIPKxqwxm
— Dr. Coleman wants #insulin4all (@ginger_annEdD) May 7, 2023
Stewart se přitom během své kariéry stal skutečnou legendou. Šest z devíti sezon ve formuli 1 ukončil na stupních vítězů. Vyhrál 27 závodů a také se hodně věnoval bezpečnosti závodníků.
"Jednou jsme to se ženou počítali a dohromady nám vyšlo, že se při závodech zabilo přes třicet našich kamarádů," prohlásil před lety v dokumentu BBC.
Svoji kariéru přitom Stewart začal jako sportovní střelec. Dokonce mu jen těsně unikla nominace na olympiádu 1960 v Římě.
Pak přesedlal na čtyři kola a už o pět let později debutoval ve formuli 1. S vozem BRM vyhrál už sedmou Grand Prix, do níž nastoupil. Na konci sezony slavil konečnou bronzovou příčku.
V roce 1968 přestoupil k francouzské Matře a následující sezonu byl mistrem světa. Ve vítězném týmu nezůstal, vyslyšel volání britského obchodníka se dřevem Kena Tyrrella.
Jeho tým byl v 70. letech jedním z nejlepších, což rezultovalo ve dva další tituly světového šampiona. Stewart opanoval ročníky 1971 a 1973.
Velká cena Kanady 1973 byla zároveň Skotovým posledním podnikem v MS. Následně se v tréninku v americkém Watkins Glenu zabil jeho přítel a parťák z Tyrrellu François Cevert, načež Stewart okamžitě ukončil kariéru. Nedočkal se tak jubilejního závodu číslo 100.
Koncem 90. let tři roky vedl spolu se synem Paulem rodinný tým F1 Stewart, který pak koupil Jaguar. Právě Stewartové v Milton Keynes založili základy pro v současnosti nejúspěšnější stáj Red Bull, v niž se Jaguar před ročníkem 2005 proměnil.