Praha – Už při včerejším slavnostním zahájení filmu Finále naznačili tvůrci ale i dva hlavní protagonisté Antonín Panenka a Karol Dobiáš poselství více než hodinového dokumentu o mistrech Evropy z roku 1976.
Snímek se po celou dobu vrací k památnému finálovému zápasu československé reprezentace proti západnímu Německu a dobové záběry s originálním komentářem střídají záběry mistrů Evropy z dnešní doby, ale také německých vicemistrů z Bělehradu.
Život fotbalistů se změnil k nepoznání
Aby autoři, kterými jsou slovenští režiséři Palo Korec a Dušan Milko, ještě více zdůraznili kontrast, kterým směrem se doba nejen ve fotbalovém světě pohnula, přidali také střípky ze životů třech současných největších hvězd slovenské fotbalové reprezentace Marka Hamšíka, Martina Škrťela a Juraje Kucky a předního slovenského hráčského agenta Karola Csontóa.
Fanoušek fotbalu jistě ocení i záběry z útrob kabiny slovenského týmu během Eura 2016 ve Francii nebo pasáže z Istanbulu, Milána nebo Neapole, ale záměr filmařů je trochu jinde.
Největší úspěch vzala voda
Všichni hráči ze zlatého kádru měli totiž smůlu, že se nenarodili o dvacet let později, nebo v zemi více na západ, kde by dostali možnost se finančně zajistit do fotbalového důchodu. A pro jednoho z mistrů Evropy to mělo i fatální následky.
Je sympatické, že jde o autentické záběry ze současných životů hráčů. Žádné strojené záběry, které by ještě více emocionálně podtrhly nespravedlnost osudů některých fotbalistů v porovnání s luxusem, ve kterém žijí dnešní hvězdy, nebyly potřeba.