Brno/Vídeň - Chystáte se v červnu na mistrovství Evropy ve fotbale? Do Rakouska a Švýcarska můžete jet vlakem za mnohem nižší cenu, než je obvyklé.
Zatímco jindy nemohou vlaky vysokou cenou jízdenek konkurovat autobusům a osobním autům, pro fotbalové fanoušky to bude naopak.
Jízdenku vlakem EuroNight z Prahy do Basileje, tedy dějiště prvního utkání české fotbalové reprezentace, je možno pořídit již za 29 euro, tedy necelých osm set korun.
Více k tématu: Z Česka k sousedům vlakem? Dráž už to nejde
Rakouské dráhy připravily řadu cenových zvýhodnění. Ředitel osobní dopravy ÖBB Josef Halbmayr prohlásil, že jsou rakouské dráhy na třetí největší akci světa a milion nových zákazníků připraveny a využují veškeré své kapacity.
"S ohledem na EURO 2008 připravujeme řadu slevových relací. Kupříkladu ve vlacích CityStar bude možno uplatnit pro pětičlennou skupinu slevu 50%," uvedl Halbmayr.
"Naše služby rozhodně zdražovat nebudeme, jako je tomu v souvislosti se šampionátem například v pohostinství," sdělil.
Rakouské ÖBB spoluprácují s Českými drahami a lákají fotbalové fandy do vlaků. Reklamní plochou jim jsou moderní rakouské lokomotivy Taurus vyvedené v barvách národních týmů.
Originální mašina českého národního fotbalového týmu přijela dnes z Vídně do Brna, kde ji čekal křest bublinkami šampaňského.
Fotbal ve vlaku, vlakem výhodněji
Autobusová společnost ČSAD Tišnov urazí vzdálenost 923 kilometrů z Prahy Florence do Basileje za 1850 korun, zpáteční jízdenka přijde na 2600 korun.
Euro 2008: Praha - Basilej
- Vlakem
725 Kč (za sedadlo )
1725 Kč (lůžkové oddělení) - Autobusem
1850 Kč - ČSAD Tišnov
1850 Kč - Student Agency
950 Kč - Student Agency (rezervace měsíc předem) - Autem
2200 Kč (optimální trasa) - Letedlem
7400 Kč Lufthansa Economy,
zpáteční letenka, objednaná 20.2. na červen
Poznámka: Ceny jsou orientační
Student Agency nabízí roční otevřenou jízdenku rovněž za 1850 korun, zpáteční za 2450 korun. Výrazně levněji, na 950 korun respektive 1550 korun za obousměrnou, vyjde jízdenka Special 3. Tu je však třeba rezervovat na pevné datum již měsíc dopředu.
Za obousměrnou letenku i s letištními poplatky na první červnový zápas z Prahy do Basileje zaplatí dnes zájemce nejméně sedm tisícovek.
Doprava osobním automobilem může být výhodná, je-li vůz plně obsazen. Jedna cesta do Basileje vyjde i se silničními poplatky na zhruba 2200 korun.
Kmotr Panenka hlavičkoval v Brně
Pestrobarevnou mašinu pokřtil Antonín Panenka, žijící legenda československého fotbalu, bývalý reprezentant a hráč Rapidu Vídeň.
Rakouská lokomotiva nese logo Českých drah, které na projektu dostupného cestování za fotbalem spolupracují s rakouskými drahami Österreichisches Bundesbahn.
"Lokomotiva v barvách českého národního fotbalového týmu je součástí aktivit obou dopravců, kteří chtějí především společně informovat fanoušky o možnostech výhodného cestování na EURO 2008," vysvětlil tiskový mluvčí drah Petr Kubala.
Nový design vznikl v depu v hornorakouském Linci. Kromě převažujícího motivu české vlajky je na lokomotivě umístěna mapa Evropy se zvýrazněnými konturami České republiky.
Opodál je k vidění záběr na fanoušky skandující s transparenty a vlajkou České republiky a postava fotbalisty vykopávajícího míč.
"Myšlenka vlaků v národních barvách se mi líbí. Česku i Rakousku přeji, aby byly na šampionátu stejně rychlý, jako tento vlak na kolejích, " řekl Panenka.
Následně několika hlavičkami o bok stroje ukázal, že lokomotiva může sloužit i fotbalovému tréninku.
Každý nároďák má svůj vlak
Barvami národních týmů ožije šestnáct lokomotiv: "Italové, Rakušané, Švýcaři, Chorvati, Poláci nebo Turci, ti všichni uvidí svoje barva na nejmodernějších z evropských lokomotiv," informoval marketingový ředitel osobní dopravy Českých drah Aleš Ondrůj.
"Vzhled sednácté lokomotivy bude překvapením, nicméně bude reprezentovat všechny národní týmy," uvedla Michela Steinacker, ředitelka infocentra ÖBB.
Českého cestujícího sveze fotbalová lokomotiva na rychlících mezi Vídní a Brnem a vlacích mezi Lincem a Českými Budějovicemi. V zahraničí bude počeštětný Taurus jezdit z Rakouska do Slovinska a Itálie. Na českých kolejích se naopak objeví také Taurus v barvách Itálie.
Taury poprvé vyjely na koridor mezi Brnem a Břeclaví s novým jízdním řádem Českých drah platným od prosince loňského roku. Měly však roční, té doby směly nejdále do Břeclavi.
Kromě pendolin to jsou vůbec první moderní lokomotivy, kterým drážní úřad udělil povolení k vjezdu na české tratě.
Taurus 1216 patří do řady nejrychlejších lokomotiv na světě. Od roku 2006 drží rychlostní rekord 357 kilometrů za hodinu. Pod kapotou má 8700 koňských sil.
Více k tématu: Nové lokomotivy mohou na české tratě