Autem na fotbalové Euro: Na co si dát pozor

Radek Pecák Radek Pecák
15. 5. 2012 1:12
První zápas sehrají čeští fotbalisté na Euro 2012 za tři týdny, v pátek 8. června.
Dopravní značení v Polsku se odlišuje od toho tuzemského, řidiči při cestě na fotbalové Euro musí být ostražití
Dopravní značení v Polsku se odlišuje od toho tuzemského, řidiči při cestě na fotbalové Euro musí být ostražití | Foto: Radek Pecák

Praha, Wroclaw  - První zápas sehrají čeští fotbalisté na Euro 2012 za tři týdny, v pátek 8. června. Pomalu ale už je třeba začít plánovat  cestu.

S doporučenými trasami vás seznámíme později, nyní přinášíme informace o některých odlišnostech a případně i záludnostech v polské dopravě.

Začněme tím příjemnějším - na dálnicích se může jezdit nově rychlostí 140 kilometrů v hodině. Pochopitelně tam, kde značky netvrdí něco jiného. Na rychlostních silnicích je pak dovolena rychlost 120.

Dálniční známka se v Polsku nepoužívá. Většina úseků je k dispozici zadarmo, jen na některých se platí mýtné.

V noci se smí o deset více 

V noci, to jest v době od 23 hodin do pěti ráno, se smí v obci jet šedesátkou, jinak stejně jako u nás rychlostí 50 kilometrů v hodině.

Teoreticky je možné v Polsku vyváznout bez trestu i s malým množstvím zbytkového alkoholu v krvi. Je zde totiž tolerován obsah do 0,2 promile.

V Polsku je stejně jako u nás zavedeno celodenní svícení, stejně jako u nás se nesmí za jízdy telefonovat ani posílat SMS bez použití handsfree.

Přísněji je také postihováno parkování. Na to je nutné, zejména v okolí stadionu v době konání zápasu si dávat velký pozor. Například se nesmí stát blíže než deset metrů od hranice křižovatky (u nás je to pět metrů).

Hasicí přístroj raději ano

Protože je v Polsku velké množství radarů a policistů měřících rychlost, nabízela by se tato země jako velice vhodná k použití antiradarů. Ty jsou zde ovšem kategoricky zakázány.

Naopak dobré je si vzít s sebou hasicí přístroj. Sice povinnost vozit je s sebou se vztahuje jen na vozidla registrovaná v Polsku, ale ne každý policista bude ochotný vzít na vědomí, že je vaše auto ze zcela jiné země.

Uvádíme i příklady pokut (podle informací ÚAMK):  Neoprávněné zastavení nebo parkování: 100 až 300 PLN, nepřipoutání se bezpečnostními pásy: 100 PLN, použití mobilního telefonu bez zařízení "hands free" v průběhu řízení: 200 PLN, jízda na červenou: 250 PLN, nedání přednosti v jízdě: 350 PLN. Za překročení rychlosti do 10 km/hod je maximálně 50 PLN, do 20 km/hod za 50-100 PLN za více než 50 km/hod až 500 PLN.

Dvě značky u začátku obce

Navíc je také v Polsku bodový systém, ale mírnější než u nás. Udělenou pokutu je třeba zaplatit na místě. Pokud nemá řidič dostatečnou hotovost, může mu policie zabavit řidičský i technický průkaz do doby než si peníze opatří. Platební terminály polská policie nepoužívá.

V případě dopravní nehody musí řidič zavolat policii ("militia"). Pokud dojde ke zranění osob, je povinen zavolat lékařskou pomoc.

Některé dopravní značky nebo symboly mohou vyvolat rozpaky. Například nad vozovkou ve městech někde visí informační značky, které upozorňují na to, že je otáčení do protisměru v křižovatce povoleno. Stejné symboly jsou přímo i na semaforech.

S malou zelenou šipkou vedle hlavních tří světel na semaforu se u nás také nesetkáte. Ta v Polsku při rozsvícení povoluje odbočení doprava i při svítící červené na hlavních světlech. Jenže, současně je třeba dát přednost vozidlům přijíždějícím zleva. Má tedy jiný význam než svítící zelená šipka na našich semaforech.

A ještě jedna drobnost: Obce označují dvě značky. První je s názvem obce, druhá se symbolem zástavby. Dosti často jsou od sebe poměrně značně vzdáleny. Měřit rychlost by policie měla až za druhou z nich.

 

Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám, prosím, vědět prostřednictvím kontaktního formuláře. Děkujeme!

Právě se děje

před 9 minutami

Recidivista si za výhrůžky otrávením vody odpyká pět let, potvrdil soud

Recidivista Marek Vadel, který z vězení hrozil otrávením pitné vody v českých městech, si odpyká dalších pět let za mřížemi. Trest ve věznici se zvýšenou ostrahou mu ve středu pravomocně potvrdil pražský vrchní soud, který zamítl mužovo odvolání. Vadel se v rozeslaných dopisech snažil vyvolat dojem, že je psal člen islámské teroristické skupiny. Přiznal, že se inspiroval kriminálním seriálem Kobra 11.

Soudy uznaly Vadela vinným z vyhrožování teroristickým trestným činem a z šíření poplašné zprávy. "Teroristické útoky v Evropě i na našem území jsou reálnou hrozbou. Proto se domníváme, že žádnou takovou výhrůžku nelze brát na lehkou váhu," konstatoval předseda odvolacího senátu Jiří Lněnička. Uložený trest je podle něj spíše mírný.

Vadel byl v minulosti jedenáctkrát trestaný, a to za násilnou i majetkovou trestnou činnost a také za dvojí znásilnění. Na svobodu měl vyjít v roce 2029. Muž se ale rozhodl dosáhnout dřívějšího propuštění výhrůžkami.

Zdroj: ČTK
před 15 minutami

Sklizeň ovoce loni klesla o pět procent, zhoršila se hlavně úroda švestek

Sklizeň ovoce v Česku loni meziročně klesla o pět procent na 133 867 tun. Výrazný pokles úrody ovocnáři zaznamenali u švestek, opět velmi slabá byla úroda třešní. Meruňky loni nezasáhly mrazy a jejich sklizeň vzrostla čtyřnásobě. Z dlouhodobého pohledu byla loňská úroda podprůměrná, když proti průměru sklizní předchozích pěti let byla nižší o sedm procent. Ve středu to řekla mluvčí Ústředního kontrolního a zkušebního ústavu zemědělského (ÚKZÚZ) Ivana Kršková.

Nižší sklizeň byla podle ovocnářů způsobena především chladným jarem. "Například u švestek byl na jaře optimismus podstatně vyšší, než byla skutečnost ve sklizni. Nadprůměrné škody byly loni z krupobití. Mrazy sady loni nepoškodily," řekl předseda Ovocnářské unie ČR Martin Ludvík. Nástup vegetace přišel loni později, nepříznivé počasí bylo i v období květu, kdy málo létali včely a další opylovači. Výrazný propad plůdku přišel se zpožděním.

Ludvík upozornil, že bilanci sklizní ovlivňuje i to, že v České republice trvale ubývá ovocných sadů. Loni plochy sadů v ČR meziročně klesly o dvě procenta na 13 047 hektarů. Proti roku 2017 to představovalo snížení o 932 hektarů, tedy o sedm procent.

Zdroj: ČTK
Aktualizováno před 32 minutami

Kupka vládě navrhne snížení slev v dopravě na 50 procent. Stát má díky tomu uspořit téměř dvě miliardy ročně

Ministr dopravy Martin Kupka (ODS) ve středu vládě navrhne snížení výše slev v dopravě ze současných 75 procent na 50 procent z ceny jízdného. Státu to má přinést úspory až 1,8 miliardy korun ročně. Slevy by měly dál platit pro děti a studenty do 26 let a lidi starší 65 let. Ministr také navrhne rozšíření slev pro invalidní důchodce s invaliditou třetího stupně. Vláda ovšem bude vybírat i z dalších variant úpravy slev. Vyplývá to z dokumentu ministerstva dopravy. Před covidovou krizí stát za slevy dopravcům vyplatil 5,79 miliardy korun v roce 2019, během krize účet klesl asi o dvě miliardy korun.

Slevy platí od září 2018, kdy o nich rozhodla tehdejší vláda Andreje Babiše (ANO). Slevy platí na všech vnitrostátních dálkových a regionálních autobusových a železničních linkách, v integrovaných dopravních systémech a také na linkách městské hromadné dopravy, které zajíždějí za hranice města. V železniční dopravě platí pouze ve vozech druhé třídy.

Zdroj: ČTK
Další zprávy