Ceny na důležité zápasy se prý šplhají na černém trhu do závratných výšek. Podle rozhlasové stanice Deutsche Welle stojí například vstupenka na finále na černém trhu 5900 eur, tedy skoro 180 000 korun.
Složitý proces personalizace lístku, jímž chtěla Mezinárodní fotbalová federace FIFA zamezit právě černému obchodu, vychází naprázdno. Kontroly, zda mají fanoušci vstupenky skutečně na své jméno, se totiž na stadionech příliš často neprovádějí, tvrdí německá média.
"Nemůžeme zkontrolovat 44 000 lístků," řekl internetovému magazínu Netzeitung šéf organizačního výboru pro MS v Hannoveru Karl Rothmund v narážce na kapacitu německých stadionů, které většinou zmíněných 44 000 míst překračují.
Provádějí se jen náhodné kontroly totožnosti. Zatímco magazín Netzeitung se od funkcionářů FIFA nedozvěděl, kolik kontrol připadá na jednotlivý zápas, Deutsche Welle tvrdí, že jde o 500 až 1000 kontrolovaných hostů při vstupu na stadion. I fanoušci, jimž jméno na vstupence nesouhlasí, mají ovšem šanci na vstup, zaregistrují-li se s průkazem totožnosti na takzvaných Clearing Points.
Kontroly fanoušků a koupě lístků na jméno měly zabránit jak obchodování na černém trhu, tak vstupu už trestaných fanoušků-rváčů na zápasy. Po dosavadních zkušenostech se ale neshody jména na lístku s osobou nositele nebojí nikdo, a na překupníky se před každým zápasem obracejí stovky těch, kteří zatím neměli na lístek štěstí.
Přestože FIFA nákup na černém trhu nedoporučuje, další prodej ani nákup vstupenek sám o sobě trestný není. Podle rozhlasové stanice Deutsche Welle stojí lístky, které původně přišly na 45 až 100 eur, tedy 1200 až 3000 korun, na černém trhu 200 až 500 eur (od 6000 do 15 000 korun).
Za duel Anglie proti Paraguayi chtěli obchodníci díky zvýšenému zájmu anglických fanoušků přes 1450 eur, tedy 45 000 korun.
Ceny se ale snižují úměrně tomu, jak se daný zápas blíží. Brouzdá-li tedy zájemce před zápasem kolem stadionu, naráží na černé obchodníky prakticky na každém kroku. A neztratí-li trpělivost, může získat lístek za lepší než původně požadovanou cenu.