Johannesburg - Mezinárodní fotbalová federace FIFA představila ve středu nový systém prodeje lístků na mistrovství světa 2010 v Jihoafrické republice.
Podle zástupců FIFA by se tentokrát mělo dostat více vstupenek mezi řadové fanoušky.
"Stále jsme kritizováni za to, že se většina lístků dostane jen do rukou hlavounů. Teď jsem si ale jistý, že v roce 2010 jich půjde minimálně osmdesát procent mezi širokou fotbalovou veřejnost," řekl agentuře Reuters šéf komise pro vstupenky na MS David Will.
"Dále jsme se snažili systém co nejvíce zjednodušit a zároveň minimalizovat možnost černého trhu," pokračoval.
Prodej začne v únoru
Celosvětová distribuce lístků na MS má začít v únoru 2009. Pro fanoušky ze zúčastněných zemí bude nyní podle Willa k dispozici dvanáct procent míst z celkové kapacity stadionu. V Německu v roce 2006 to bylo pouze osm.
Čtěte také:
Fotbalové Euro: Vstupenka na finále i za 15 tisíc
Dvanáct procent však Will slíbil pouze pro základní skupiny. Od vyřazovacích soubojů to má být osm procent.
FIFA už v budoucnu nepočítá s distribucí lístků přes národní svazy. Prodej půjde přes organizaci MATCH se sídlem v Manchesteru. Z ní by se vstupenky měly dostat do fanouškovských klubů či podobných struktur v jednotlivých státech.
V zemích, kde podobné struktury chybí, se lístky budou prodávat přes speciálně vytvořenou internetovou stránku.
Prodej se má uskutečnit v pěti fázích. První má začít 2. února a končit 31. března. Úspěšní žadatelé si budou moci své lístky vyzvednout až v Jižní Africe.
"Je to hodně podobné jako při objednávání lístků do kina přes telefon nebo internet. Použijete kreditní kartu a když se dostanete na místo, dostanete se k lístku přes automat ATM," vysvětloval Will.
Očekává se, že na šampionát by měly být k dispozici tři miliony vstupenek. Stadiony v Jihoafrické republice však stále nejsou hotové a přesný počet sedaček tak ještě není znám.