"Největší závodní podívaná." O poutavý slogan zuří spor dvou konkurentů

Radek Vičík Radek Vičík
26. 2. 2024 18:44
Krátký a úderný slogan "Největší závodní podívaná" mají zástupci oválu v Indianapolisu registrovaný od roku 1986. Loni ho ale začali využívat také konkurenti ve formuli 1.
Start závodu Indy 500
Start závodu Indy 500 | Foto: Penske Entertainment

Listopadová, velmi očekávaná noční Velká cena F1 v ulicích Las Vegas používala hlavně na sociálních sítích frázi "Největší závodní podívaná na světě".

Už tehdy to velmi rozlítilo Douga Bolese, prezidenta oválu Indianapolis Motor Speedway (IMS).

A nyní potvrdil, že IMS začne svá marketingová práva tvrdě hájit. "Musíte to pokaždé vymáhat," řekl listu Indianapolis Star.

To, co se dělo v Las Vegas, byla jen pověstná poslední kapka. Zástupci promotéra formule 1 Liberty Media už předtím použili přímo legendární slogan "Největší závodní podívaná".

Stalo se tak při představování pilotů před startem Grand Prix v Miami. Pronesl je raper LL Cool J, který se staral o předzávodní show.

Poté následovalo jednání mezi vedením Indianapolisu a F1. Z něho rezultovala dohoda, že konkurenční obchodní značku už světový šampionát nebude používat v žádných svých propagačních aktivitách.

Jenže po formuli 1 - potažmo Liberty Media - přilila olej do ohně americká televizní stanice ESPN.

Oficiální zámořská vysílací společnost F1 totiž v upoutávce na novou sezonu zmínila i "Největší podívanou v motorsportu".

"Jsme si vědomi použití naší značky v reklamním spotu. Budeme to opět řešit s příslušnými lidmi a jsme připraveni použít vše na ochranu duševního vlastnictví naší značky," uvedl Bole z Indianapolis Motor Speedway.

Pak si neodpustil ironickou poznámku na adresu konkurence: "Mrzí nás, že ostatní si nemohou vytvořit vlastní identitu, aniž by porušovali tu naši."

Podobný kiks se nedávno povedl i dalšímu zámořskému seriálu, automobilovému šampionátu NASCAR. Jeho představitelé si ale včas uvědomili hrozbu soudních tahanic.

Všechny materiály, které před vrcholným podnikem Daytona 500 hovořily o "největší závodní podívané", ze sítí zase rychle zmizely.

Spor o obchodní značku není ve formuli 1 žádnou novinkou. Ten největší z minulé dekády se týkal názvu týmu Lotus. V roce 2011 startovaly dokonce dvě stáje se stejným názvem.

Lotus Renault GP vznikl, když skupina Genii Capital, vlastnící tým Renault, uzavřela partnerství s automobilkou Lotus Cars. Výrobce sportovních a závodních automobilů se stal titulárním sponzorem a částečným vlastníkem stáje.

Druhým týmem byl Lotus Racing s licencí od Group Lotus, který vlastnila malajsijská obchodní skupina vedená podnikatelem Tonym Fernandesem.

Fernandes získal práva na historický název "Team Lotus" od Davida Hunta, mladšího bratra šampiona F1 Jamese Hunta.

Spor nakonec vyřešila mimosoudní dohoda. Tým Group Lotus (Lotus Renault GP) pokračoval v používání názvu Lotus, zatímco Tony Fernandes od roku 2012 přejmenoval svoji stáj na Caterham.

 

Právě se děje

Další zprávy