"Kdyby měla opice kalhoty, vypadá jako Serena." Komentátor dostal pokutu za rasismus

Sport Sport
18. 9. 2019 11:15
Rumunský komentátor Radu Banciu dostal pokutu za rasistické výroky na adresu americké tenistky Sereny Williamsové.
Serena Williamsová při nedávném US Open
Serena Williamsová při nedávném US Open | Foto: Reuters

Kontroverzní rumunský novinář Radu Banciu pronesl hanlivé výroky na adresu 23násobné grandslamové šampionky ve své televizní show nazvané "Banciův svět" na stanici B1TV.

"Serena Williamsová vypadá jako opice s červenými zadky v zoo. Kdyby si ty opice na sebe vzaly kalhoty, vypadaly by přesně jako Serena na kurtu," prohlásil Banciu.

Žurnalistovým komentářem se zabývala rumunská Národní rada pro boj s diskriminací a potrestala ho pokutou v přepočtu ve výši zhruba 45 tisíc korun. "Otroctví černochů mělo mimo jiné základ v jejich porovnávání s opicemi. Proto tyto výroky představují extrémní formu rasismu," citoval prohlášení rady server prosport.ro.

Williamsová, finalistka nedávného US Open, čelila rasistickým poznámkám z rumunské strany i v minulosti. Legendární tenista Ilie Nastase ještě jako kapitán fedcupového týmu Rumunska na tiskové konferenci před narozením dítěte Williamsové prohlásil, že si není jistý barvou pleti potomka.

"Bude to asi mléčná čokoláda," citovala britská BBC v dubnu 2017 Nastaseho, jenž narážel na to, že Williamsové partner je běloch.

V tomto týdnu italská televizní stanice Top Calcio 24 propustila komentátora kvůli rasistické poznámce na adresu útočníka Romelua Lukakua z Interu Milán. Luciano Passirani prohlásil, že belgického fotbalistu zastavíte jedině tak, když mu dáte deset banánů.

Podobný problém měl i řecký sportovní komentátor Takis Tsoukalas. Rovněž on během utkání Euroligy nazval basketbalistu Panathinaikosu Atény Thanasise Adetokunba opicí. "Mají v mužstvu opici. Ten kluk Adetokunbů je opice, to vám teda řeknu," tvrdil. Jeho slova vyšetřovala řecká prokuratura, reportér se bránil tím, že jen popisoval hráčovo chování.

 

Právě se děje

před 12 minutami

Írán zatkl opozičního novináře Zama, spolupracoval podle něj se zahraničními tajnými službami

Íránské revoluční gardy oznámily, že zatkly íránského novináře Rúholláha Zama, který využíval komunikační aplikaci, aby posílil disent. Informoval o tom zpravodajský web BBC. Zam žil podle médií v exilu v Paříži. Okolnosti jeho zadržení jsou nejasné.

Šestačtyřicetiletý Zam, který je synem reformního duchovního Mohammada Alího Zama, byl podle revolučních gard dopraven do Íránu v rámci komplikované tajné operace. O jeho zatčení informovala íránská státní televize s tím, že krok představuje vítězství nad západními tajnými službami. Podle revolučních gard dostával novinář pokyny a ochranu od zpravodajských služeb Francie, Spojených států a Izraele. Jeho zadržení íránské úřady připsaly moderním a inovativním technikám, který byly využity k "oklamání" zahraničních tajných služeb.

Zam v minulosti odmítl, že by spolupracoval se zahraničními zpravodajskými službami. Novinář spravoval populární protivládní zpravodajský kanál Amadnews, kterému íránské úřady připisují podněcování protestů v letech 2017-2018 po sporných prezidentských volbách. Web sdílel videa z protestů, nelichotivé informace o íránských politicích a na šifrované komunikační aplikaci Telegram měl web 1,4 milionu sledujících. Íránské úřady uvedly, že kanál podněcoval násilné povstání, a následně jej zablokovaly. Později ale web začal fungovat pod jiným názvem.

Zdroj: ČTK
Další zprávy