Váňa rozjel svůj nejtěžší dostih. Kam se hrabe Taxis

Sport Sport
9. 1. 2012 14:35
Legenda si chce pronajmout Velkou pardubickou
Josef Váňa
Josef Váňa | Foto: ČTK

Praha - Kdo četl loňská vyjádření Josefa Váni na adresu pořadatele Velké pardubické, musel si dostihovou legendu představit jako malého rozhněvaného muže.

Devětapadesátiletý Váňa se veřejně postavil proti způsobu, jakým Dostihový spolek Pardubice pořádá dostihy i konkrétním podmínkám pro koně a jezdce.

Pardubice zaspaly dobu, ve srovnání se zahraničím běhají o málo peněz a regionální politici v čele městské firmy hájí jen své vlastní zájmy, nechal se slyšet žokej a trenér jen několik dní předtím, než s Tiumenem slavně vyhrál svou osmou Velkou pardubickou.

Čtěte také:
Pravdivý obraz Josefa Váni, borce z Velké pardubické
Žokej Minařík má zase německý titul. A víc se nacestuje

Když stejný Váňa předstoupil v pondělí dopoledne před novináře na pražské tiskové konferenci, spíše než rozhněvaného muže připomínal pragmatického manažera.

Váňa: Dávám městu nabídku, které nemá konkurenci

Na sklonku roku dal dohromady skupinu podnikatelů, složenou především z majitelů koní, které trénuje, a nabízí Pardubicím převzetí závodiště a pořádání dostihů ve své režii.

"Dávám všanc své jméno, ale prostě mi to nedá. Myslím si, že dávám městu nabídku, které nemá konkurenci," prohlašuje muž, jehož jméno je svébytnou značkou daleko za hranicemi koňařského prostředí.

Uusiluje o pronájem závodiště se všemi souvisejícími aktivitami na 20 let s tím, že by městu Pardubice odváděl každý rok nájem ve výši 2,5 milionu Kč. Dotaci Velké pardubické slibuje zvýšit ze současných čtyř milionů korun na zhruba dvojnásobek a uspořádat několik nových dostihů jako Malá pardubická nebo Dostihový pohár Josefa Váni.

Dostih, do kterého se Váňa pouští, je ale mnohem delší než 6900 metrů dlouhá trať, a překážek je více, než se na první pohled zdá. V pardubickém zákulisí už řadu měsíců zuří boj o vliv, ve kterém hrají dostihy jen sekundární roli.

Samotná Velká pardubická i její nejslavnější překážka Taxis jsou registrované obchodní známky a výkladní skříní nejen dostihového sportu, ale také pardubického regionu.

Místo dostihových expertů hrají klíčovou roli regionální politici

V rušných letech po revoluci, kdy se pokládal někdejší moloch Státní závodiště, stály Pardubice na podobném rozcestí jako dnes. Tehdy místní podnikatelé společně s městem zformovali Dostihový spolek Pardubice a začali pod jeho hlavičkou dostihy pořádat.

Podíl města s postupem času narostl na 51 procent a pověst Dostihového spolku se horšila.

Výraz Josefa Váni hovoří za vše. "Zaváhání na taxisu nám zkomplikovalo situaci, krapet jsme se propadli, ale Tiumen včas zabral a dostal se zpátky. A mně bylo blbé vzdávat hned na taxisu...," komentoval to po závodě.
Výraz Josefa Váni hovoří za vše. "Zaváhání na taxisu nám zkomplikovalo situaci, krapet jsme se propadli, ale Tiumen včas zabral a dostal se zpátky. A mně bylo blbé vzdávat hned na taxisu...," komentoval to po závodě. | Foto: Reuters

V posledních letech se o něm stále častěji mluvilo jako o neprůhledné městské společnosti, jejíž hospodaření je zdrojem hned několika trestněprávních kauz, a kde místo dostihových expertů hrají klíčovou roli regionální politici.

Minulé volby vyústily v loňskou změnu vedení, když současného poslance za Věci veřejné a komunálního politika Miroslava Petráně nahradil v čele představenstva radní za TOP 09 Jan Němec.

Ten ale po bouřlivé valné hromadě na konci prosince rezignoval a na přání menšinových akcionářů ho nahradil veterinář Vladimír Tlučhoř.

"Vzpouru" dostihového prostředí proti regionální politice dokonaly některé další změny, když se do představenstva spolku dostal prezident Jockey Clubu Václav Luka a do pozice správce dráhy se vrací dlouholetý trenér Jiří Janda.

Klíčovou silou ale zůstává nadále město Pardubice, které v čele s primátorkou Štěpánkou Fraňkovou zatím neúspěšně usiluje o navýšení základního kapitálu, a otevřeně mluví o potřebě zásadní reformy nebo dokonce likvidace stávajícího spolku.

Jak to bylo s dráhou?

Zhruba patnáctiletá éra, kdy kurs pardubického závodiště určovali přes Dostihový spolek regionální podnikatelé a politici, byla úspěšná, ale i rozporuplná.

Spolku se podařilo zastaralé závodiště výrazně modernizovat a přiblížit evropským standardům, postavit novou tribunu a navázat cenné kontakty se zahraničními  závodišti.

Váňa ale není v dostihovém sportu jediný, kdo má pocit, že se dalo se značkou Velké pardubické v zádech dosáhnout více a zejména v posledních letech postupovat progresivněji.

Z medializované aféry před poslední Velkou pardubickou, kdy měl podle vedení spolku proniknout na dráhu sabotér a poškodit ji, se v tichosti vyklubala nehoda při údržbě dráhy.

Právě události posledního roku přiměly Váňu a solventní majitele koní k úvaze, že by pořádání dostihů na největším překážkovém závodišti mělo být postaveno jinak než dosud.

Tři nabídky pro primátorku

Primátorce Fraňkové předložili už tři různé nabídky a poté, co nad nimi město mávlo rukou jako nad nekonkrétními návrhy, seznámili se svým projektem i novináře, kterým poskytli stejné podklady jako městu.

"Teď je na tahu město Pardubice," říká filmový producent Jaroslav Bouček, který stojí jako majitel dvojnásobné vítězky Velké pardubické Sixteen v čele Váňova týmu.

Foto: Tomáš Hrabinský

Další spolupracovníky chce Váňa odtajnit až ve chvíli, kdy se město bude jeho návrhem zabývat.

Váňovým největším nepřítelem je v této fázi čas. Aby se všechno stihlo do začátku sezóny, museli by právníci projednat smlouvy do 15. ledna, a k podpisu by mělo dojít do konce měsíce tak, aby nový pořadatel mohl v polovině února závodiště převzít.

Zda se dokáže město tak rychle rozhodnout, si nejsou jistí ani Váňovi spolupracovníci.

Bude to možná nejtěžší dostih kariéry Josefa Váni a klíčovou roli bude opět hrát taktika. Dobře si to uvědomuje i samotný Váňa.

Ačkoliv se předem vymezil proti současnému i minulému vedení spolku a s úsměvem dodává, že s politiky netančí, předem nevylučuje ani různé kompromisy.

"V Pardubicích je řada schopných lidí, se kterými bychom mohli spolupracovat," dodává o něco smířlivěji a odjíždí zpět za Tiumenem, Sixteen a šedesáti dalšími koňmi.

 

Právě se děje

Další zprávy