USA: Nerušte prosím, dávají basketbal!

Reuters,SportPlus
25. 2. 2006 0:01
New York -  Spojené státy mívají každoročně v březnu  problémy s produktivitou práce. Důvod? Prestižní basketbalový turnaj NCAA (Národní univerzitní sportovní asociace), zvaný "March Madness", neboli "Březnové šílenství". Miliony Američanů věnují velkou část svého času náruživému sledování zápasů v mužském univerzitním basketbalu.

Ten trvá tři týdny, účastní se ho 65 týmů a končí finálovým zápasem 3. dubna.

Snížená pracovní produktivita v důsledku sledování basketbalových klání stojí firmy dle odhadů specialistů ze společnosti Challenger, Gray & Christmas Inc. kolem 3,8 miliard dolarů.

Obchodník z okolí Bostonu, jenž si nepřál být jmenován, říká, že ho tato částka vůbec nepřekvapuje: "Stává se mi, že volám zákazníkům a oni mě žádají, abych zavolal později, že momentálně sledují na počítači basketbal a nepřejí si být rušeni. A ať navštívím jakýkoliv úřad, je basketbalový turnaj to jediné, o čem se baví."

58 milionů lidí zanedbává kvůli basketbalu práci

Při vypočítávání ztráty 3,8 miliardy dolarů vyšli odborníci z údaje, který ukazuje, že 41 procent pracujících Američanů, tedy kolem 58 milionů lidí patří mezi  fanoušky univerzitního basketbalu.

Navíc i ti, kteří se o něj jindy nezajímají, se účastní  všudypřítomných sázek na pracovišti. Dalším důležitým údajem při výpočtu byla doba 13,5 minuty, kterou každý fanda stráví v průměru denně při sledování zápasů na internetu. Tato činnost stojí jejich zaměstnavatele denně 237 milionů dolarů.

Jak ale John Challenger s firmy Challenger, Gray & Christmas Inc. upozorňuje, tato mánie může být i užitečná: "Je to dobré pro morálku zaměstnanců. Jakmile se vám naskytne příležitost stmelit své pracovníky, využijte ji. A toto je jedna z nich. Stojí to i za tak vysokou cenu."

Foto: www.reuters.com

Letošní dopad basketbalového turnaje na produktivitu práce bude zřejmě ještě dramatičtější. Mohou za to internetové stránky televizní stanice CBS, které na adrese http://www.ncaasports.com/mmod nabízejí sledování všech 56 zápasů prvních tří kol turnaje zdarma.

Bacha, šéf!

Navíc jde neposlušným zaměstnancům na ruku, když  k on line sledování basketbalu přidala tzv. "Šéfovo tlačítko". Když se na něj klikne, okamžitě se ztlumí zvuk a obrazovku překryje pracovní plocha.

Ani "Šéfovo tlačítko" však na některých pracovištích nepomůže. Například jedna velká investiční firma na Wall Streetu obeslala své pracovníky striktním upozorněním, v němž zakazuje jakékoliv sázky na pracovišti nebo čilou emailovou korespondenci.  "Nikdo se nezmíní ani slovem o Březnovém šílenství," pochvaluje si jeden z vedoucích manažerů firmy.

Společnost Omni Duct Systems v Anaheimu řeší basketbalovou pracovní nekázeň po svém.  Zavedla do počítačů filtrovací program, takže se žádný zaměstnanec nedostane na internetové sportovní zpravodajství. "Zkrátka a dobře, vše, co by obsahovalo slovo ´sport´, je blokováno," vysvětluje zdejší vedoucí informačních technologií Mike Delawder.

Zatím prý neslyšel jedinou stížnost na tento filtr. "Kdo by si také stěžoval, že se nedostane na sportovní stránky? To by za mnou rovnou mohl přijít  a říct mi: ´Podívej, jak se flákám v práci!´" dodává Delawder.

Jsou však i zaměstnavatelé, kteří  sázky na turnaj nejen nezakazují, dokonce je sami organizují a pochvalují si: "Od té doby, co pořádáme sázky na Březnové šílenství, přestali jsme plýtvat čas s každoměsíčními narozeninovými sedánky," uvedl nejmenovaný šéf jedné americké firmy

Kolektiv se totiž tmelí stejně, ve výsledku to i zlepšuje morálku na pracovišti a koná se na rozdíl od narozenin všech zaměstnanců jen jednou ročně.

 

Právě se děje

Další zprávy