Tour de France nevyhraje, přesto může být Štybar šampiónem

Dřina v Bakala Academy. Místo, kde věda potkává sport
Zdeněk Štybar vás vítá v budově Bakala Academy. Na místě, kde se věda potkává se sportem a hranice nejen nejlepších světových cyklistů zde pomáhají posouvat data naměřená na speciálních testech.
Zdeňka Štybara dnes čeká vytrvalostní a silové testování, které na prahu nové sezony ukáže, jak na tom český cyklista je. "Nemusím sem ani chodit, vím, že je to špatné," říká cyklista, který kvůli vážnému zranění ramene pět týdnů netrénoval vůbec. Těsně předtím pracovníci ústavu testovali dobrovolníka z Českého rozhlasu.
Co všechno v akademii cyklistické stáje Omega Pharma Quick Step měří a porovnávají? Úplně vše, co na cyklistovi během jeho jízdy na kole jde.
Zátěž se každých osm minut postupně zvyšuje. Zdeněk Štybar měl na kole nejprve nastavený odpor na 100 wattů, a nakonec se dostal na 320, než zhruba za hodinu z kola sesedl. "320 wattů je ale přibližně hodnota, kterou bych měl jezdit celou šestihodinovou etapu," řekl unavený cyklista.
Foto: Bacala Academy
Adam Sušovský Adam Sušovský
8. 12. 2014 6:15
Zdeněk Štybar je obrovský český dříč, který neposlouchá trenéry a po každém tréninku si přidává. Tour de France přitom nikdy nevyhraje.

Lovaň (od našeho zpravodaje) - Zdeněk Štybar si skvělé jméno vybudoval v cyklokrosu. V současnosti je to vedle Leopolda Königa a Romana Kreuzigera asi nejlepší český cyklista. A také obrovský dříč, o kterém se říká, že své trenéry neposlouchá. Tour de France sice nikdy nevyhraje, přesto vyráží na silnici vstříc velkým úspěchům. Šampiónem se může stát klidně už v příští sezoně, a to ve slavných klasických závodech.

"Například v závodě Paříž - Roubaix nebo na mistrovství světa," prohlašuje Štybarův trenér Peter Hespel. Právě on má s českým závodníkem tyto smělé plány a stará se o to, aby šampióna z bláta transformoval do neporazitelného muže  na silnici.

Hespel o Štybarovi takhle pochvalně hovořil před českými novináři v Akademii Zdeňka Bakaly v Belgii, kde oba minulý týden zahájili přípravu na klíčovou sezonu kariéry nyní devětadvacetiletého cyklisty, který ale ještě doléčuje operované rameno.

Štybar právě kvůli tomuto zranění nestihne domácí mistrovství světa v cyklokrosu, kde měl obhajovat titul světového šampiona, a málem to oplakal (více zde). Kdyby se přitom závod nejel v České republice, asi by ho to ani nemrzelo.

Elitní český jezdec stáje Omega Pharma-Quick Step sice patří v cyklokrosu stále mezi světovou elitu, jenže závody v bahně jsou pro něj už několik sezon jen doplňkovým zpestřením přípravy.

Muž, který v cyklokrosu nemá konkurenci

"Cyklokros je moje srdeční záležitost," říká Štybar, ale hlavní motivací pro nadcházející sezony v elitní světové cyklistice jsou velká vítězství na silnici. "I proto nemůžu riskovat a jet do Tábora. Kdybych si tam zranil rameno, neměl bych ze sezony nic," říká.

"Kvůli své stavbě svalnatého těla nebude nikdy dobrý v kopcích, takže nevyhraje Tour de France. Má ale na to, stát se špičkovým jezdcem a vyhrávat slavné klasiky," řekl na adresu českého jezdce na začátku sezony jeho belgický trenér, který s ním začal v roce 2008 spolupracovat a postupně ho přinutil k tomu, aby z rozbahněných tratí přešel k silniční cyklistice. 


"Cyklokros totiž neukazuje Štybarovy maximální schopnosti, to je důvod, proč se začal naplno věnovat silniční cyklistice. Potřeboval novou motivaci než pořád jezdit s deseti stejnými soupeři. Na silnici to může být v klasikách špičkový jezdec a já doufám, že to ukáže už letos," říká Hospelt. "V cyklokrosu dokáže vyhrát závod jen na devadesát procent své výkonnosti, protože mezi cyklokrosaři a silničními cyklisty na té nejvyšší úrovni je velký výkonnostní rozdíl."

O tom svědčí i Štybarovy dosavadní výsledky. Mistrovství světa v cyklokrosu ve své kariéře vyhrál už pětkrát. Kdyby si na konci října nešťastně při pádu nezranil rameno, dost možná by byl velkým adeptem na titul i na začátku února v Táboře, kde by obhajoval letošní titul. "V cyklokrosu nemá konkurenci. Kdykoliv na závod přijede ze silnice, dojede v TOP tři," přidal se s pochvalou jeho stájový kolega a silniční učitel Tom Boonen.

Dříč, který by se měl naučit odpočívat

Poslední cyklokrosový šampionát Štybar vyhrál suverénně s náskokem třinácti vteřin, a to v době, kdy už velké úspěchy slavil i na silnici. V roce 2013 vyhrál etapový závod Eneco Tour, šestý dojel v klasice Paříž - Roubaix a zaskvěl se především na Vueltě, kterou sice nedokončil, ale v sedmé etapě ve spurtu o centimetry porazil mistra světa Philippa Gilberta a vyhrál svou první etapu v závodech Grand Tour.

"Já jsem jeho velký fanoušek, takže nevím, jestli jsem dostatečně objektivní. Štybar je ale skvělý atlet a velký profesionál, který si hlídá jídelníček i životní styl. Hodně cyklistů má silné nohy, a už ne tělo nahoře. Zdeněk Štybar má však vypracované tělo i nahoře, byl by top atlet i v jiných sportech než v cyklistice," říká Hospelt.

Štybar žije a trénuje na Mallorce, většinou stráví v sedle kola i šest hodin denně, další hodiny pak po večerech tráví u počítače, kde sleduje a porovnává grafy své výkonnosti. S nadsázkou se dá říct, že to je jediná věc, která na něm trenérovi vadí.

"Když mu řeknete, že se bude trénovat čtyři a půl hodiny, jezdí na kole hodin pět. Jestli se něco musí naučit, tak odpočívat," řekl Hespel.

"Ale já už jsem takový. Když si mám vybrat, vždycky jedu domů o půl hodiny delší cestou," směje se Štybar. Do plné formy by se měl po zranění dostat v polovině února a hned poté odstartuje jeho sezona, do které vstupuje se smělými plány.

Poznámka: Majitel Bakala Academy Zdeněk Bakala vlastní i společnost Economia, která vydává online deník Aktuálně.cz

 

Právě se děje

Další zprávy