Švýcar Cuche ovládl Hahnenkamm. Počtvrté v kariéře

Aleš Vávra Aleš Vávra
22. 1. 2011 15:00
Veterán porazil Millera. Bank na body nedosáhl
Didier Cuche.
Didier Cuche. | Foto: Reuters

Kitzbühel - Nestárnoucí švýcarský lyžař Didier Cuche ovládl nejtěžší sjezd světa, slavný Hahnenkamm v rakouském Kitzbühelu. Legendární šestatřicetiletý veterán obhájil své vítězství z loňska a čtvrtým vítězstvím v nejslavnějším závodě vyrovnal rekord Franze Klammera.

Cuche na náročné sjezdovce Streif předvedl brilantní výkon a stal se nejstarším vítězem sjezdu SP v historii. Druhého Američana Bodeho Miller z USA porazil téměř o vteřinu. Třetím místem šokoval Francouz Adrien Théaux, který na stupně vítězů ve sjezdu dosáhl poprvé v kariéře.

Čtěte také:
Sjezdař Grugger je po děsivém pádu mimo ohrožení života

Zklamáním skončil sobotní závod pro domácí Rakušany. Největší naděje, Michael Walchhofer chyboval v polovině trati a vypnula mu lyže. Jeho poslední sjezd kariéry na slavném Hahnenkammu tak pro něj skončil smutně. Další domácí sjezdaři se sice umístili v první desítce, na ty nejvyšší pozice ale nestačili.

Cuche se díky dnešnímu triumfu dostal do čela hodnocení nejrychlejší disciplíny právě před Walchhofera.

Útok na první body ve sjezdu SP nevyšel Ondřeji Bankovi, jenž měl v roce 2008 v Kitzbühelu těžký pád. Nejlepší český lyžař současnosti obsadil 32. pozici se ztrátou 3,94 na Cuche. Body v poslední disciplíně seriálu, v níž se ještě nedostal do elitní třicítky, mu utekly o čtyři setiny sekundy.

V Kitzbühelu byl po čtvrtečním karambolu Rakušana Gruggera opět k vidění nebezpečný pád. Třiadvacetiletý Ital Siegmar Klotz se proletěl vzduchem, dopadl z výšky přímo na záda a vlétl do záchranné sítě. Narozdíl od Gruggera ale neztratil vědomí, hýbal hlavou a neměl ani poraněné vazy v kolenu. Klotz vyvázl se zlomenou rukou.

Světový pohár ve sjezdovém lyžování v Kitzbühelu (Rakousko):

Muži - sjezd:

1. Cuche (Švýc.) 1:57,72, 2. Miller (USA) -0,98, 3. Théaux (Fr.) -1,18, 4. Scheiber (Rak.) -1,36, 5. Fill -1,38, 6. Innerhofer -1,50, 7. Heel (všichni It.) -1,64, 8. Hoffmann (Švýc.) -1,65, 9. Kröll -1,78, 10. Baumann (oba Rak.) -1,82, ...32. Bank (ČR) -3,94.

Průběžné pořadí sjezdu (po 5 z 9 závodů): 1. Cuche 279 b., 2. Zurbriggen (Švýc.) 270, 3. Walchhofer (Rak.) 269, 4. Kröll 219, 5. Miller 190, 6. Baumann 172.

Průběžné pořadí SP (po 20 z 38 závodů): 1. Kostelič (Chorv.) 850, 2. Svindal (Nor.) 585, 3. Cuche 573, 4. Zurbriggen 529, 5. Baumann 456, 6. Raich (Rak.) 434, ...28. Bank 173, 81. Trejbal 26, 133. Vráblík (oba ČR) 2.

 

Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám, prosím, vědět prostřednictvím kontaktního formuláře. Děkujeme!

Právě se děje

před 23 minutami

Kanada vyslala na Ukrajinu malý vojenský kontingent, píší média

Kanada vyslala na Ukrajinu malý kontingent speciálních jednotek. Učinila tak poté, co minulý týden skončily bez úspěchu rozhovory mezi Západem a Ruskem o zmírnění napětí na rusko-ukrajinské hranici. Informovala o tom v pondělí večer kanadská stanice Global News. Mluvčí kanadského velitelství pro speciální operace uvedl, že zprávu nemůže potvrdit. Uvedl ale, že kanadské speciální jednotky od podzimu 2020 pravidelně podporují ukrajinské bezpečnostní složky.

Rusko shromáždilo u hranic s Ukrajinou desetitisíce vojáků. Kyjev tvrdí, že se Moskva připravuje na možnou invazi na Ukrajinu a že chystá provokace, které by měly podobnou operaci odůvodnit. Rusko, které v roce 2014 anektovalo ukrajinský poloostrov Krym, ale popírá, že by chystalo útok proti svému sousedovi. Moskva zároveň požaduje, aby se NATO zavázalo nepřijmout Ukrajinu za členský stát aliance.

Přítomnost kanadské jednotky pro speciální operace je součástí snahy NATO odradit Rusko od agrese vůči Ukrajině a identifikovat způsoby, jak podpořit ukrajinskou vládu, uvedly Global News s odvoláním na blíže neupřesněné zdroje. Jednotka má rovněž za úkol pomoci vypracovat evakuační plán pro kanadský diplomatický personál v případě ruské invaze v plném rozsahu.

Zdroj: ČTK
před 30 minutami

Dopravci loni zaplatili za mýto 14,2 miliardy korun, nejvíce v historii

Dopravci loni zaplatili za průjezdy dálnic a silnic na mýtném rekordních téměř 14,2 miliardy korun. Meziročně jde o nárůst o 23 procent a zároveň jde o nejvyšší výběr za rok od začátku fungování mýta v roce 2007. K růstu přispěla přes koronavirová omezení během roku zejména nová struktura mýtných poplatků. Informoval o tom správce mýtného systému společnost CzechToll. Náklady na výběr mýta loni činily zhruba sedm procent z výběrů.

Loňské výběry překonaly v každém kalendářním měsíci miliardu korun. Nejvyšší byly v listopadu, kdy dopravci za mýto zaplatili 1,3 miliardy korun, což je i nejvíce od startu mýta. Hlavní podíl loňských výběrů tvořily poplatky za průjezdy dálnic, které činily více než 12,56 miliardy korun. Dalších 1,63 miliardy korun činily poplatky za průjezd přes vybrané silnice první třídy. Přibližně polovinu vybraného mýta loni uhradili zahraniční dopravci.

Letos se mýto rozšířilo o dalších téměř 450 kilometrů. Vedle nových úseků dálnic stát zpoplatnil i víc než 380 kilometrů silnic první třídy. Do státního rozpočtu by zpoplatnění dalších úseků mělo přinést asi 400 milionů korun navíc. Celkem tak dopravci zaplatí mýtné poplatky za průjezd skoro 2850 kilometrů dálnic a silnic první třídy.

Další zprávy