Šéf českého týmu na cyklistickém MS: Náklady půjdou přes milion

Michal Šenk
25. 9. 2015 6:05
Stanislav Kozubek, šéf české výpravy na světovém cyklistickém šampionátu, už pomalu začne plánovat rok příští. V USA Češi spojili síly se Slováky a to podle něho přineslo velké ušetření.
Petr Vakoč.
Petr Vakoč. | Foto: ČTK

Richmond (od našeho zvláštního zpravodaje) - Letošní mistrovství světa v silniční cyklistice ještě neskončilo a šéf české výpravy na šampionátu Stanislav Kozubek už pomalu začne plánovat rok příští.

V Richmondu ve Spojených státech, kde se teď česká reprezentace připravuje hlavně na nedělní závod jednotlivců, spojila síly se Slováky. Hvězdy jako Zdeněk Štybar a Peter Sagan a spol. bydlí na stejném hotelu, vaří si stejné obědy a sdílejí půjčená auta.

Historicky zřejmě nejpočetnější česká výprava na mistrovství světa tak svazové kase výrazně ušetří. "I tak to ale pro nás bude asi nejdražší akce v historii. Náklady půjdou přes milion korun," řekl v rozhovoru pro Aktualně.cz Kozubek.

Kdy je potřeba začít chystat takovou akci?
Prakticky už teď odstartujeme s chystáním MS 2016. Dnes jdeme na představení tratí pro příští rok v Kataru. Zástupci pořadatelů nám ukážou konkrétní místa akce a už můžeme začít přemýšlet, jak se zařídíme. Tuto americkou misi jsme připravovali zhruba půl roku před jejím startem. Letos prvně jsme se spojili se Slováky. Je to ekonomicky výhodnější. Od nákladů na ubytování, jídlo přes půjčení aut po dopravu sem a zpět.

Kolik lidí vlastně čítá celá česká výprava?
Máme 17 závodníků. Přičemž poslední z nich, Kreuziger s Bucháčkem, přiletí až dnes. Co se personálu týče, tak dva mechaniky, dva maséry, hlavního trenéra, trenéra juniorů, lékaře a mě jako toho, který se snaží vše řídit, aby to celé šlapalo bez problémů.

A šlape?
Myslím, že to zvládáme, ale není to snadné. Díky tomu, že vše řešíme ne pro dvacet, ale spolu se Slováky pro padesát lidí, máme na vše samozřejmě lepší ceny, na koordinaci je ale vše náročnější. A to si umím představit, že v naší české části výpravy bychom dokázali najít uplatnění ještě tak pro dva další pomocníky. Už by to ale kvůli rozpočtu muselo být na úkor počtu závodníků a to jsme nechtěli.

To mluvíte třeba o vlastním kuchaři?
Třeba. Snídani máme v ceně ubytování. Obědy a večeře musíme nějak řešit. Místní restaurace nám povolila využívat její prostory. K obědu mívají jezdci rýži, těstoviny, olivový olej, sýr. Plus máme samozřejmě nakoupené různé výživové doplňky pro průběh celého dne. Ovesné vločky, mléko... Večeře je pak z nabídky hotelové restaurace. Přiznám se, že s jídlem jsme ze začátku bojovali. K snídani nám dávali jen toasty a burákové máslo. K večeři se nám pak vzhledem k ceně zdály malé porce. Ale doladilo se to. O vlastním kuchaři jsme zprvu také přemýšleli, měli už dokonce vybraného člověka, Slováci taky. Ukázalo se, že bychom ale potřebovali pro ten počet nás tady ještě třetího kuchaře a to už bylo rozpočtově přes čáru. Letenka, ubytování, nějaká denní odměna minimálně 150 dolarů...

Když tak počítám, tak náklady na takovou výpravu musí jít určitě přes milion.
To bez pochyby. Přes milion to bude. Kolik přesně, ještě nejde říct. Když si to spočítáte, není to levná věc. Jen ta nadváha za kola, která sem posíláme.

Naposled bylo mistrovství světa mimo Evropu v roce 2010, příští rok Katar, takže to asi bude hodně podobné. Tedy toto může být i jakýsi trénink na Katar.
Austrálii pamatuju. Měl jsem jet jako závodník, ale nakonec jsem nestartoval. Dnes máme v elitní mužské kategorii sedm závodníků. Tehdy jeli, pokud se nepletu, jen Benčík s Königem. Výprava tehdy kvůli financím byla hodně osekaná, mohlo jet určitě víc jezdců.

Takže se nabízí dotaz. Teď je ve svazové pokladně víc peněz?
Doufejme. Pomohli i sponzoři, hlavně firma Mitas. Bez komerčních peněz bychom si takovou výpravu nemohli dovolit.

Tato velká gumárenská společnost má v Americe svoji pobočku. Asi bylo pro ni zajímavé, že je šampionát právě ve Spojených státech.
Dohodli jsme se vlastně celkem náhodou. Potkali jsme se s panem Šimánkem z Rubeny, respektive z Mitasu a jejich velo divize na veletrhu 4 Bikes. Líbil se mu náš návrh. Poslali jsme jim prezentaci, naše požadavky a taky to, co jim jsme schopni z hlediska reklamy na oplátku nabídnout.

Jde jen o spolupráci na tuto konkrétní akci, nebo může mít delší trvání?
Uvidíme. Po šampionátu si to vyhodnotíme. Smlouva se podepsala jako partnerství na akci měsíc a půl před ní. Věřím, že v tom budeme pokračovat na koncepčnější úrovni.

Jsme v polovině šampionátu. Po časovkách s pozorností upřenou hlavně k nedělnímu závodu. Jak zatím mistrovství hodnotíte? Jak organizačně, tak sportovně.
Sportovně na výbornou. Ze dvou kvalifikačních míst na olympiádu v časovce jsme vyjeli obě. Historicky jsme měli vždy lepší silničáře než časovkáře, tak doufáme, že v nastoleném trendu budeme pokračovat. Tým tady máme silný. Nálada v týmu je dobrá. Martina Sáblíková nám děkovala, že všichni vytvořili příjemnou atmosféru. Stejně mluví i Zdeněk Štybar. Tak dobré zajištění prý v minulosti nezažil. Máme například oblečení od firmy Kalaš. Letos nás firma obléká do modelu a designu 2016. Honza Bárta měl udělanou kombinézu na míru. To jsou všechno drobnosti, které k té pohodě přispívají. No a americký pořadatel to celé myslím zvládá. Je to na standardní úrovni. Žádná velká chyba se nestala. Jediné co, tak malý zádrhel byl, že jsme si měli vyzvednout doprovodné auto od Lexusu, aby jelo za naším druhým závodníkem v časovce. Dostali jsme klíčky, ať si auto na parkovišti najdeme. Nenašli. Šel s námi pořadatel. Nenašel ho také. Ztratilo se. Tak jsme museli dostat náhradní.

 

Právě se děje

Další zprávy