Nejistá sezóna. Karlovy Vary se bojí o dostihy

Martin Cáp Martin Cáp
1. 6. 2012 16:51
Řídící organizace Jockey Club tento týden potvrdila, že je ohroženo pět dostihových dnů v Karlových Varech.
Dostihy - ilustrační snímek
Dostihy - ilustrační snímek | Foto: Reuters

Karlovy Vary - Dostihová sezóna v Česku funguje už léta jako důvěrně známý koloběh. Od dubna do června plní roli hlavního závodiště pražská Velká Chuchle, v letních měsících se důležité dění přesouvá do Karlových Varů a Mostu, než na konci prázdnin opět začne Chuchle a pozornost stále více směřuje k říjnové Velké pardubické.

Zrušené první dostihy

To se letos možná dramaticky změní. Řídící organizace Jockey Club tento týden potvrdila, že je ohroženo pět dostihových dnů v Karlových Varech. Tamní pořadatel City Golf & Racing Club prozatím zrušil své první dostihy, plánované na 17. červen, o osudu těch dalších bude Jockey Club jednat s šéfem areálu Karlem Holoubkem.

Zpráva vyvolala velký neklid mezi dostihovými stájemi. Karlovy Vary tvoří páteř letní sezóny, a pokud budou bez náhrady zrušeny, mnoho domácích koní bude mít v příštích měsících jen minimální možnosti startovat. S trochou nadsázky se to dá srovnat s pomyslnou situací, kdy by bylo bez varování zrušeno několik kol hokejové extraligy včetně části play-off. K tak výraznému řezu v dostihovém kalendáři naposled došlo před deseti lety, kdy Velkou Chuchli postihly ničivé povodně a koně museli běhat mimo Prahu.

Holoubek versus město

Za současnou karlovarskou krizí stojí složité vztahy mezi Holoubkem a městem, které letos po několikaleté pauze prosadilo návrat dostihů do doprovodného programu filmového festivalu. "Bohužel jsou dostihy rukojmím ve sporu města a pana Holoubka, stejně jako hokej,“ řekl prezident Jockey Clubu Václav Luka s tím, že jednání budou pokračovat okolo 20. června.

Karlovy Vary jsou druhým nejstarším závodištěm na českém území. Dráha v městské části Dvory byla otevřena v roce 1899 a jako jediná v zemi si zachovala původní ráz se secesními tribunami a vážnicí. Až do druhé světové války to bylo jediné české závodiště s mezinárodním koloritem.

Slavný lázeňský mítink trval velkou část prázdnin a zúčastňovaly se ho špičkové stáje z Rakouska, Maďarska, Německa a dalších zemí. Letní přesun chuchelských koní na západ Čech připomínal odjezd na letní byty, trenéři stěhovali do Karlových Varů na dva měsíce veškerý personál i zázemí. Zlatou éru ukončil Mnichov a následně válka, během níž se dráha změnila v tankové cvičiště. Po válce trvalo několik let, než mohly mít dostihy obnoveny, dřívější mezinárodní lesk se ale nenávratně ztratil.

Dráha připomíná Chuchli

Dráha svým řešením a obvodem 2000 metrů připomíná Velkou Chuchli. I proto Vary kromě svých letních termínů fungovaly jako důležitá opora, kdykoli se české dostihy musely vypořádat s nečekanými problémy. Za poslední čtvrtstoletí to byly nejen povodně, ale také rozsáhlá přestavba Chuchle ve druhé polovině 80. let a porevoluční finanční problémy. Kvůli platební neschopnosti tehdejšího pražského pořadatele se ve Varech dokonce běželo v roce 1995 České derby.

Ani pozice lázeňské dráhy ale v posledních letech není idylická. Od roku 1996 pořádala dostihy společnost Karlovarské závodiště, od níž správu areálu ve vlastnictví města převzal současný pořadatel. Podnikatel Karel Holoubek financoval rekonstrukci historických tribun i vybudování speciálního podchodu pro koně ze stájí k dráze, zároveň ale udělal několik dalších změn. Před deseti lety zrušil překážkovou dráhu uvnitř travnatého oválu a zřídil místo ní osmnáctijamkové golfové hřiště.

Holoubek a jeho vztah ke koním

Na dostihové scéně se od té doby spekuluje o Holoubkově vlažném vztahu k dostihům a možných důsledcích. Zachování dostihů nicméně bylo důležitou podmínkou města, zakotvenou ve smlouvě.

Faktem zůstává, že závodiště dokázalo v posledních dvaceti letech ze své výborné polohy vytěžit minimum. Nepodařilo se přitáhnout na turisty, ani diváky letního filmového festivalu. Mimo výlepu plakátů v městském centru nejsou karlovarské dostihy příliš vidět a jádro divácké návštěvy tvoří skalní příznivci, kteří v létě křižují republiku spolu s koňmi, žokeji a trenéry. Větší publicitu získalo závodiště jen v letech, kdy se do Varů sjížděla evropská šlechta a v rámci svého srazu si na jeden den dopřála i dostihy.

Lidé kolem koní věří, že jedno z nejkrásnějších českých závodišť má na víc. Teď ale půjde hlavně o to, aby se tam dostihy vůbec konaly.

 

Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám, prosím, vědět prostřednictvím kontaktního formuláře. Děkujeme!

Právě se děje

před 11 minutami

Autobus srazil v Ratiboři na Vsetínsku chodce, muž střet nepřežil

Linkový autobus srazil v pátek večer v Ratiboři na Vsetínsku chodce. Sedmačtyřicetiletý muž střet nepřežil. Okolnosti nehody zjišťují kriminalisté a dopravní policisté, sdělila dnes policejní mluvčí Simona Kyšnerová.

Tragická nehoda se stala po 18:00. "Zemřel při ní sedmačtyřicetiletý muž. Ten z prozatím přesně nezjištěných příčin vstoupil bezprostředně do jízdní dráhy linkového autobusu, který jel ve směru od Hošťálkové. Třicetiletý řidič autobusu, i přes veškerou snahu, již nedokázal střetu zabránit," uvedla mluvčí.

Chodec podle ní při nehodě utrpěl závažná zranění. "Na místo jako první dorazili policisté z Jablůnky, kteří společně se svědky události prováděli do příjezdu záchranářů resuscitaci. Muž bohužel svým zraněním na místě podlehl. U řidiče autobusu jsme provedli dechovou zkoušku na alkohol. Byla negativní," uvedla Kyšnerová.

Přesné okolnosti tragické nehody podle ní nadále zjišťují vsetínští kriminalisté společně s dopravními policisty. "Po dobu vyšetřování nehody byl provoz na komunikaci částečně omezen a doprava byla řízena kyvadlově," doplnila mluvčí.

Podle dostupných údajů je chodec dvacátou obětí letošních dopravních nehod ve Zlínském kraji. Za loňský rok zemřelo na silnicích v regionu při nehodách 23 lidí.

Zdroj: ČTK
Další zprávy