Czechia je už tři roky v OSN. Na mnoha dresech ale stále chybí

ČTK ČTK
12. 12. 2019 17:35
Ministerstvo zahraničí by bylo rádo, kdyby sportovní organizace začaly v souvislosti s národní reprezentací používat jednoslovný název Česko, případně jeho anglický ekvivalent Czechia. Podle Českého olympijského výboru (ČOV) k tomu ale chybí manuál, který by centrálně určil, jak tento požadavek naplnit.
Nový dres české hokejové reprezentace. Nápis Czechia na něm nenajdete.
Nový dres české hokejové reprezentace. Nápis Czechia na něm nenajdete. | Foto: Milan Kammermayer

Jednoslovný ekvivalent oficiálního názvu Česká republika tuzemská vláda schválila v roce 2016, kdy překlady označení Česko zaregistrovala v databázích Organizace spojených národů (OSN).

"Je to něco, na čem ministerstvu zahraničních věcí poměrně hodně záleží a v čem se angažuje už několik let. Neznamená to, že by se měnil oficiální název země, pouze ho doplňujeme jednoslovným překladem Česko. Měl by se používat tam, kde není nezbytné používat oficiální název," uvedla na dnešní konferenci o sportovní diplomacii Eva Dvořáková z ministerstva zahraničních věcí.

Zatím se zkrácený název prosadil spíše v zahraničí než v českém prostředí. "Český olympijský výbor a sportovní svazy bohužel jednoslovný název Česko, Czechia téměř nepoužívají. Přitom si myslím, že sport a popřípadě ještě resort školství by mohly sehrát velkou roli při rozšíření toho názvu mezi lidmi," poznamenala Dvořáková. "Točí se kolem toho příliš mnoho emocí. Lidem se to líbí, nebo nelíbí, podle toho se rozhodují, jestli to budou, nebo nebudou používat," doplnila.

Předseda ČOV Jiří Kejval vidí problém v absenci jednotné strategie, jak by se měl název Česko ve sportu používat. "Potřebujeme jednotné vedení. Myslím si, že většině sportovních svazů je to jedno. Uděláme cokoliv, ale potřebujeme jednotný názor na věc," řekl.

Místopředseda ČOV pro zahraniční vztahy Roman Kumpošt považuje za nezbytný kompletní manuál. "Měli bychom postupovat jednotně, aby jeden svaz nepoužíval to a jiný něco jiného. Měli bychom k tomu mít grafický manuál, jak to bude vypadat, a pak ho bude celý sport používat. Za sebe mohu říct, že s tím nemá nikdo ze sportovního prostředí problém," řekl.

Předseda Národní sportovní agentury Milan Hnilička upozornil, že centrálnímu rozhodnutí nejen o názvu Česko, ale o celkové jednotné prezentaci národní identity musí předcházet debata se sportovními svazy. "Všichni mají komerční partnery, plno svazů má upravená loga, znaky, jako je třeba hokej," připomněl.

Sport hraje velmi důležitou roli při prezentaci České republiky v zahraničí. "V analýze v roce 2012 vyšlo, že 70 procent všech pozitivních zmínek v zahraničním tisku generuje sport. To nás velmi překvapilo a zároveň to ukázalo, jak je velký potenciál prezentovat naši republiku prostřednictvím sportu," řekl Kejval. Vedle sportovních úspěchů propagují Česko i osobnosti jako Emil Zátopek, Věra Čáslavská, Pavel Nedvěd nebo Petr Čech.

 

Právě se děje

před 2 hodinami

Agentura Fitch potvrdila rating Česka. Očekává, že se země s ekonomickými dopady vypořádá

Mezinárodní ratingová agentura Fitch Ratings opět potvrdila hodnocení úvěrové spolehlivosti Česka na stupni AA-. Výhled ratingu je stabilní, což signalizuje, že agentura se hodnocení v dohledné době nechystá změnit.

Stabilní výhled podle agentury odráží očekávání, že se v Česu podaří díky přiměřené politické reakci absorbovat šok, který pandemie covidu-19 znamená pro domácí a zahraniční poptávku a že se česká ekonomika díky postupnému rušení protikoronavirových omezení a vakcinaci stabilizuje. Fitch odhaduje, že se na stavu hospodářství pozitivně projeví investice z fondů Evropské unie a vyzdvihuje silný český trh práce.

Podle české ministryně financí Aleny Schillerové není překvapením, že si ČR svou "skvělou pozici" v očích mezinárodních a nezávislých autorit bezpečně udržuje, míra veřejného zadlužení totiž zemi podle ní řadí mezi "nejdisciplinovanější ekonomiky" v EU.

Zdroj: ČTK
Další zprávy