reklama
 
 

Lefevere: Lídrem Etixxu bude Urán, ale Štybara nepodceňujte

13. 7. 2015 14:07
Přečtěte si exkluzivní rozhovor s manažerem stáje Etixx-Quick Step Patrickem Lefeverem.

Pau (od našeho zvláštního zpravodaje) - Patrick Lefevere je ve svých 60 letech matadorem profipelotonu. Od roku 2002 je jako manažer spojen s belgickou stájí podle dnešních sponzorů pojmenovanou Etixx – Quick-Step.

"Můj úkol je sehnat peníze a za ně postavit co možná nejlepší tým," hodnotí svou roli s úsměvem. Sponzoring na další roky, na němž financování elitní stáje stojí, je prý zajištěn. A sportovní stránka po prvním týdnu Tour de France vypadá taky slibně.

Lefeverovi svěřenci z celkem devíti etap ovládli hned tři, Kolumbijec Rigoberto Urán je pak šestý v celkové klasifikaci závodu se ztrátou minuty a osmnácti vteřin na lídra závodu ve žlutém Chrise Frooma z týmu Sky.

A to je ještě nutno dodat, že ve žlutém jel také Tony Martin. V etapě, kterou pro stáj českého šéfa Zdeňka Bakaly senzačně vyhrál Zdeněk Štybar, si ale Martin zlomil klíční kost a Tour pro něj skončila.

"Teď nám začne úplně nová Tour," říká v rozhovoru pro Aktuálně.cz Lefevere, který vznikal v pondělí o volném dni Tour v městečku Pau na úpatí Pyrenejí. Jede se do hor.

Šanci mají všichni

Zatím až na smůlu Martina pro Etixx – Quick-Step asi vydařená Tour...

Samozřejmě, měli jsme tři různé jezdce jako vítěze etap v prvních devíti dnech. Takový zářez se týmům povedl naposled v 80. letech.

O čem to svědčí?

O tom, že nediskriminujeme jezdce a šanci se ukázat, když na to má, má u nás každý. Pravda, máme tu dva jezdce vyloženě na práci pro ostatní. Michała Gołaśe a Juliena Vermota. Každopádně tým jako celek je velmi kvalitní, mezi jezdci panuje kamarádská nálada. Troufám si tvrdit, co do hlediska společné týmové kvality máme letos nejsilnější sestavu kdy vůbec. A jak známo, z cyklistiky je víc týmový než individuální sport.

Na Štybara nezapomínejte

Teď ale přijdou hory. Tam na papíře ta sestava tak silně nevypadá.

Ano, zítra startuje nová Tour. Uděláme, co bude v našich silách, abychom tam, kde je, udrželi Rigoberta Urána, aby byl co nejblíž žlutého dresu. Pak je ale stále několik sprintů, na něž si myslíme, včetně samozřejmě toho posledního prestižního v Paříži. A nezapomínejme na formu Štybyho a sílu Kwiatkowského, jim by mohly sedět etapy s dojezdem v Rodez, Valence nebo Gapu.

Když ještě shrneme ten první týden, vidíte tým unavený tak nějak běžně jako touto dobou každý rok?

Spíš víc. První týden nebyl lehký. První etapa se jela ve čtyřicetistupňovém vedru, hned pak bylo čtrnáct stupňů a déšť. Kostky. I ta včerejší týmová časovka není nic snadného. Od rána se na to chystáte, skončíte před pátou a pak se musíte přepravit stovky kilometrů sem do Pyrenejí. 

Bude Cavendish pokračovat?

Vaše role u týmu je samozřejmě ta momentální, dbát o co nejhladší průběh Tour, činit důležitá sportovní rozhodnutí. Pracujete ale zároveň na jiných věcech, skládání týmu do budoucna a podobně.

Jsem velmi vděčný, že náš stávající majitel deklaroval zájem mít tento profesionální tým minimálně do roku 2017. Totéž platí pro Etixx i Quick-Step a stejně tak Vermarc a některé další sponzory. Máte ale pravdu, musíme dbát na to, aby se na vavřínech příliš neusnulo. A samozřejmě aktivně pracujeme na skládání týmu, to je neustálý koloběh. V druhém volném dni Tour za týden budeme z tohoto pohledu muset udělat některá důležitá rozhodnutí.

Například?

Nejsme si jisti, zda bude pokračovat naše spolupráce s Marcem Cavendishem. Naopak je potěšující, že Štybar a Kwiatkowski chtějí zůstat a my máme jednoznačně zájem o jejich služby. Terpstra stejně tak. Máme některé nadějné mladé jezdce i z naší vlastní juniorské stáje. A samozřejmě koukáme po trhu. Stejně jako jiné týmy koukají po našich jezdcích. Je jasné, že když jsou jezdci úspěšní, roste jejich cena a musíte s tím nějak fungovat. Jako ve fotbale. Loni jsme vyhráli 66 závodů se sedmnácti různými jezdci.

Cavendish je asi horké téma. Chce zkusit něco nového, nebo je to prostě jen o penězích?

Já myslím, a tak se o tom i bavíme, že Marcovou ambicí by bylo zůstat v našem týmu dál. Ale je to celé samozřejmě o penězích. Dáme mu podle nás adekvátní nabídku, ale... Zájem o jezdce jeho formátu je velký. A nejde jen o něj. Ale chci věřit, že zůstane. Každopádně právě v těchto dnech to bude kolem všech jezdců hodně vířit. Říkám tomu Radio Peloton. Pár dnů zpátky jsem se dovídal, že Štybar jde do Lampre, Cavendish a Renshaw do MTM Qhubeca, Kwatkowski jde do Sky. To bych zůstal v týmu sám.

Jak se dařilo Čechům i favoritům na Tour de France?

Tour de France 2015

Kompletní program Tour, výsledky a profily etap i jezdců najdete zde.

Velon dělá málo

Vezměme si ale hypotetickou situaci, že přijdete o Cavendishe... Budete muset kompletně přestavit tým, protože doteď byl často stavěn na něm, nebo prostě jen najdete nového vůdčího sprintera?

Každý tým sprintera potřebuje. Takže bychom se koukali po trhu. Vzpomeňte si, když před pár měsíci talentovaný kolumbijský jezdec Gaviria dvakrát přespurtoval Marca.

Kolik stojí jezdec formátu Cavendishe?

To vám nepovím. O penězích, které závodníkům dáváme, vědí jen tři lidé. Já, náš finanční ředitel a majitel.

Váš tým vypadá finančně soběstačně, zmiňujete sponzory, které máte pojištěné do dalších let. U jiných týmů to často tak růžově nevypadá. I proto se všichni snaží vymyslet jiný než na sponzorských penězích postavený model. Teď aktuálně je docela vidět iniciativa Velon, která sdružuje týmy World Tour a požaduje změnu financování celé sezony. Jak na to koukáte?

Že se pro to dělá málo. Že Velon dělá málo. Kdysi jsem měl podobnou platformu, kterou pak spolkla Mezinárodní cyklistická federace. Chtěli jsme z celé sezony udělat byznys trochu jinak, než bylo zvykem. Bohužel stále narážíme na A.S.O., která řídí Tour a další velké závody a jejíž pozice je opravdu pevná. Chceme od nich víc peněz, ale myslím, že zatím pořádně nevíme, jak na to.

Poznámka redakce: Zdeněk Bakala, který je majitelem stáje Etixx - Quick-Step, vlastní zároveň vydavatelství Economia, pod nějž patří i Aktuálně.cz.

autor: Michal Šenk | 13. 7. 2015 14:07

Související

    Pokračujte dál

    Hlavní zprávy

    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama