Kupte si hvězdu. Miliony za knír Samkové, Sáblíková z módy?

Luděk Mádl Luděk Mádl
24. 2. 2014 9:00
Vezou medaile ze Soči. Komu se podaří je nejlépe "prodat" na českém reklamním trhu? Favoritem Eva Samková
Eva Samková, vítězka pomyslné olympijské soutěže Česko hledá marketingovou superstar
Eva Samková, vítězka pomyslné olympijské soutěže Česko hledá marketingovou superstar | Foto: Reuters

Soči - Hledáte pro svou reklamní kampaň tvář, která symbolizuje úspěch? Tak prosím, z olympijského Soči se právě vrací výprava, která chřestí medailemi. Stačí si vybrat.

Je zlatá. A taky sympatická, vtipná, spontánní a osobitá. Experti se shodnou, že vítězkou pomyslné olympijské soutěže Česko hledá marketingovou superstar bude po návratu ze Soči snowboardistka Eva Samková.

Tedy, přinejmenším jednou z vítězek. A jaká je prémie za takový triumf? „Těžko odhadovat, ale možnosti reklamních smluv bych v jejím případě viděl v rozmezí 2,5 až 5 milionů korun na dvouleté období,“ říká Tomáš Janča, jeden ze zakladatelů webu sportbiz.cz.

„Eva se v Soči pro českou veřejnost stala úplným zjevením, v tom nejlepším slova smyslu. Má nápady, je osobitá  a lidi ji následují. Namaluje si knírek a pak ho nosí pod nosem celá Letná. Otočí si olympijskou bundu naruby, aby byla vidět zlatá barva – a všichni to v Soči udělají po ní. Navíc je aktivní na sociálních sítích. Ideál,“ básní  Janča.

Podle Marka Tesaře, výkonného ředitele Mather Activation, sportovní odnože agentury Ogilvy, by případná kampaň se Samkovou byla nejúčinnější  u věkové skupiny od 15 do 25 let. „A na mladé dnes cílí řada firem a značek. Zajímá mobilní operátory, výrobce piv a jiných nápojů,“ přemýšlí nahlas Janča.

Ale pozor! „Samková patří do stáje Red Bullu, takže přinejmenším na drinky tohoto typu u ní exkluzivita jistě bude nasmlouvaná už nyní,“ upozorňuje Tesař.

„Mladí se navíc se Samkovou rádi identifikují i díky tomu, že spousta z nich už na snowboardu taky někdy stála, zatímco třeba brusle na rychlobruslení asi prakticky nikdo z nás nikdy neobul,“ posouvá už Janča diskusi k další olympijské hvězdě.

Sáblíková: legenda, nebo starý příběh?

Svými názory na současný potenciál rychlobruslařky Martiny Sáblíkové na českém reklamním trhu už se oba oslovení odborníci různí. „Získala už třetí olympijské zlato, stala se legendou, přinejmenším cílové skupině lidí nad 40 nebo 45 let to bude silně imponovat,“ míní Tesař. „Mně by se tam nabízela spojitost s usedlejšími firmami, napadají mě banky.“

To Janča už vnímá marketingový potenciál Sáblíkové jako vyčerpaný.

„V jejím příběhu není nic nového. Ta story o dívce, co trénovala na dřevěném prkně doma v obýváku sídlištního bytu a pak porazila celý svět, silně fungoval před čtyřmi lety při úspěchu ve Vancouveru, odkud přivezla dokonce dvě zlata a bronz. Teď v Soči už se její medaile čekaly tak nějak jako samozřejmost. Po sportovní stránce je samozřejmě nadále fantastická, ale z marketingového hlediska už moc nevidím důvod se s ní teď spojovat,“ přemítá Janča.

Podle hrubých odhadů mohly reklamní smlouvy v uplynulém čtyřletém období vynést Martině Sáblíkové kolem 10 milionů korun.

Trojlístek nejžhavějších olympijských tipů pro české firmy hledající pro svou kampaň úspěšnou tvář pak uzavírá Gabriela Soukalová.  „Je úspěšná, pohledná, sympatická… I ty příběhy o její roztržitosti jsou pro ni plus, protože ji polidšťují, lidi ji pak nevnímají jako stroj na vítězství, tak jak je to trochu u Martiny Sáblíkové,“ přemítá Tomáš Janča.

Podle něj může image Soukalové oslovovat širokou veřejnost. „Dovedu si ji představit třeba u nějaké kampaně na kosmetiku,“ navrhuje.

Ani tady se s ním ale Marek Tesař zcela neshodne. „Biatlon investoval do marketingové kampaně před loňským mistrovstvím světa, které se pořádalo u nás, v Novém Městě na Moravě. Peak, tedy marketingový vrchol Soukalové, byl podle mě tam. Teď už je trochu okoukaná,“ míní.

Ať už tak či tak, další medailisté z biatlonových závodů, tedy Ondřej Moravec, Jaroslav Soukup či Veronika Vítková, podle expertů každopádně zůstanou v marketingovém stínu Soukalové.

„Ale jako tým jsou už sponzorsky slušně zabezpečeni nyní a logicky by mělo dojít i k dalšímu vylepšení, ze kterého by měli profitovat všichni členové reprezentace. Biatlonu určitě olympijský úspěch pomůže hlavně k posílení základny, už teď se jim hlásí spousta dětí. Až si říkám, že by z toho mohl mít velké potíže lyžařský svaz,“ naznačuje Tesař možný odliv talentů.

Tolik, co Valenta, už nedostanou

Jako příklad sportovce, který dokázal nejlépe „prodat“ své olympijské zlato, bývá v Česku uváděn akrobatický lyžař Aleš Valenta.  Tančil ve Star Dance, objevil se v reklamních kampaních Red Bull, Wrigley, T-mobile, Nike, Toyoty… Jeho příjem z reklam podle kvalifikovaného odhadu rozhodně výrazně převýšil 10 milionů korun.

„Jenže tyhle doby jsou dávno pryč,“ shodnou se Janča s Tesařem. Valenta triumfoval v Salt Lake City 2002, tedy šest a půl roku před pádem Lehman Brothers a startem hospodářské krize, která mimo jiné stáhla marketingové rozpočty všech velkých firem, včetně českých.

Proto dnes před hvězdami ze Soči neleží na chodníku stejné miliony ve Valentově éře. „Velcí hráči na trhu už tolik co dřív nedají, ale zase je možnost pracovat tady s širším portfoliem středních firem,“ míní  Marek Tesař.

Objemy reklamních smluv se sponzory jsou zatím otázkou budoucnosti, výše prémií od Českého olympijského výboru je ale jasná už teď.

Za zlatou medaili ČOV vyplácí 1,5 milionu korun, za stříbrnou 750 000 a za bronzovou 450 000 korun.

 

Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám, prosím, vědět prostřednictvím kontaktního formuláře. Děkujeme!

Právě se děje

před 35 minutami

Metro na části linky B nejezdí, pod soupravu spadl člověk

Provoz linky B pražského metra mezi stanicemi Českomoravská a Černý Most ve čtvrtek dopoledne zastavil pád člověka pod soupravu ve stanici Vysočanská. Muž na místě zemřel, s největší pravděpodobností se jednalo o sebevraždu, řekla mluvčí policie Martina Špryslová. Dopravní podnik v místě výluky prodloužil trasy některých tramvají i autobusů.

"Ve stanici metra Vysočanská došlo ke srážce osoby se soupravou metra. Bohužel jsme už nedokázali pomoci, člověk zemřel. V místě je provoz metra přerušen," informovali na Twitteru záchranáři. Na místě jsou i hasiči.

před 51 minutami

Za prvních sedm měsíců roku se v Česku nejvíce elektřiny vyrobilo z hnědého uhlí

Za prvních sedm měsíců letošního roku se nejvíce elektřiny vyrobilo v České republice z hnědého uhlí. Připadá na něj 38,4 procenta vyrobené elektřiny. Na druhém místě jsou jaderné elektrárny, které vyrobily 36,7 procenta elektřiny. Vyplývá to z informací interaktivního modulu Energostat oborového webu oEnergetice.cz.

Třetím největším producentem elektřiny v ČR byly v prvních sedmi měsících roku plynové zdroje, vyrobily 7,4 procenta elektrické energie. Solární elektrárny se na výrobě podílely z 3,7 procenta, biomasa 3,1 procenty a ostatní obnovitelné zdroje třemi procenty. Vodní elektrárny vyrobily 2,8 procenta elektřiny, ukazují data.

Statistika za leden až červenec letošního roku odráží situaci za celý loňský rok. V České republice se loni vyrobilo 84,9 terawatthodin (TWh) elektřiny, což je meziroční nárůst o 4,3 procenta. Největší podíl na výrobě mělo hnědé uhlí, z něhož se vyrobilo 31,4 TWh elektřiny. Na druhém místě jsou jaderné elektrárny, které vyrobily 30,7 TWh elektřiny.

Zdroj: ČTK
před 1 hodinou

Celníci odhalili nelegální výrobce cigaret, daňové úniky přesáhly 170 milionů korun

Celníci během dvou rozsáhlých razií na několika místech republiky objevili tuny tabáku, miliony kusů cigaret či velmi výkonné linky na výrobu cigaret a dalších tabákových výrobků. Rozkryli daňové úniky za dohromady víc než 170 milionů korun, informovala dnes mluvčí celníků Martina Kaňková. Po první akci policisté obvinili 14 osob z krácení daní. Při druhé odkryli mezinárodní skupinu osob, která obchodovala s nelegálně vyráběnými cigaretami na území více států. Stíhají 12 podezřelých.

Při první akci s krycím názvem Kolosseum odhalili celníci daňový únik ve výši nejméně 130 milionů korun. Při prohlídkách našli na Olomoucku sklad a kompletní výrobní linku a technologii na výrobu cigaret, balicí linku na cigaretové krabičky, sušárnu na tabák a dieselagregát na výrobu elektrické energie.

Během druhé akce nazvané Capello celníci na Plzeňsku a v Praze zajistili více než šest milionů cigaret, dvě tuny tabáku, dvě tuny tabákového odpadu, komponenty k výrobě cigaret a výrobní linku na výrobu cigaret. Způsobenou škodu na spotřební dani vyčíslili v tomto případě na víc než 43 milionů korun.

Zdroj: ČTK
Další zprávy