Kupte si hvězdu. Miliony za knír Samkové, Sáblíková z módy?

Luděk Mádl Luděk Mádl
24. 2. 2014 9:00
Vezou medaile ze Soči. Komu se podaří je nejlépe "prodat" na českém reklamním trhu? Favoritem Eva Samková
Eva Samková, vítězka pomyslné olympijské soutěže Česko hledá marketingovou superstar
Eva Samková, vítězka pomyslné olympijské soutěže Česko hledá marketingovou superstar | Foto: Reuters

Soči - Hledáte pro svou reklamní kampaň tvář, která symbolizuje úspěch? Tak prosím, z olympijského Soči se právě vrací výprava, která chřestí medailemi. Stačí si vybrat.

Je zlatá. A taky sympatická, vtipná, spontánní a osobitá. Experti se shodnou, že vítězkou pomyslné olympijské soutěže Česko hledá marketingovou superstar bude po návratu ze Soči snowboardistka Eva Samková.

Tedy, přinejmenším jednou z vítězek. A jaká je prémie za takový triumf? „Těžko odhadovat, ale možnosti reklamních smluv bych v jejím případě viděl v rozmezí 2,5 až 5 milionů korun na dvouleté období,“ říká Tomáš Janča, jeden ze zakladatelů webu sportbiz.cz.

„Eva se v Soči pro českou veřejnost stala úplným zjevením, v tom nejlepším slova smyslu. Má nápady, je osobitá  a lidi ji následují. Namaluje si knírek a pak ho nosí pod nosem celá Letná. Otočí si olympijskou bundu naruby, aby byla vidět zlatá barva – a všichni to v Soči udělají po ní. Navíc je aktivní na sociálních sítích. Ideál,“ básní  Janča.

Podle Marka Tesaře, výkonného ředitele Mather Activation, sportovní odnože agentury Ogilvy, by případná kampaň se Samkovou byla nejúčinnější  u věkové skupiny od 15 do 25 let. „A na mladé dnes cílí řada firem a značek. Zajímá mobilní operátory, výrobce piv a jiných nápojů,“ přemýšlí nahlas Janča.

Ale pozor! „Samková patří do stáje Red Bullu, takže přinejmenším na drinky tohoto typu u ní exkluzivita jistě bude nasmlouvaná už nyní,“ upozorňuje Tesař.

„Mladí se navíc se Samkovou rádi identifikují i díky tomu, že spousta z nich už na snowboardu taky někdy stála, zatímco třeba brusle na rychlobruslení asi prakticky nikdo z nás nikdy neobul,“ posouvá už Janča diskusi k další olympijské hvězdě.

Sáblíková: legenda, nebo starý příběh?

Svými názory na současný potenciál rychlobruslařky Martiny Sáblíkové na českém reklamním trhu už se oba oslovení odborníci různí. „Získala už třetí olympijské zlato, stala se legendou, přinejmenším cílové skupině lidí nad 40 nebo 45 let to bude silně imponovat,“ míní Tesař. „Mně by se tam nabízela spojitost s usedlejšími firmami, napadají mě banky.“

To Janča už vnímá marketingový potenciál Sáblíkové jako vyčerpaný.

„V jejím příběhu není nic nového. Ta story o dívce, co trénovala na dřevěném prkně doma v obýváku sídlištního bytu a pak porazila celý svět, silně fungoval před čtyřmi lety při úspěchu ve Vancouveru, odkud přivezla dokonce dvě zlata a bronz. Teď v Soči už se její medaile čekaly tak nějak jako samozřejmost. Po sportovní stránce je samozřejmě nadále fantastická, ale z marketingového hlediska už moc nevidím důvod se s ní teď spojovat,“ přemítá Janča.

Podle hrubých odhadů mohly reklamní smlouvy v uplynulém čtyřletém období vynést Martině Sáblíkové kolem 10 milionů korun.

Trojlístek nejžhavějších olympijských tipů pro české firmy hledající pro svou kampaň úspěšnou tvář pak uzavírá Gabriela Soukalová.  „Je úspěšná, pohledná, sympatická… I ty příběhy o její roztržitosti jsou pro ni plus, protože ji polidšťují, lidi ji pak nevnímají jako stroj na vítězství, tak jak je to trochu u Martiny Sáblíkové,“ přemítá Tomáš Janča.

Podle něj může image Soukalové oslovovat širokou veřejnost. „Dovedu si ji představit třeba u nějaké kampaně na kosmetiku,“ navrhuje.

Ani tady se s ním ale Marek Tesař zcela neshodne. „Biatlon investoval do marketingové kampaně před loňským mistrovstvím světa, které se pořádalo u nás, v Novém Městě na Moravě. Peak, tedy marketingový vrchol Soukalové, byl podle mě tam. Teď už je trochu okoukaná,“ míní.

Ať už tak či tak, další medailisté z biatlonových závodů, tedy Ondřej Moravec, Jaroslav Soukup či Veronika Vítková, podle expertů každopádně zůstanou v marketingovém stínu Soukalové.

„Ale jako tým jsou už sponzorsky slušně zabezpečeni nyní a logicky by mělo dojít i k dalšímu vylepšení, ze kterého by měli profitovat všichni členové reprezentace. Biatlonu určitě olympijský úspěch pomůže hlavně k posílení základny, už teď se jim hlásí spousta dětí. Až si říkám, že by z toho mohl mít velké potíže lyžařský svaz,“ naznačuje Tesař možný odliv talentů.

Tolik, co Valenta, už nedostanou

Jako příklad sportovce, který dokázal nejlépe „prodat“ své olympijské zlato, bývá v Česku uváděn akrobatický lyžař Aleš Valenta.  Tančil ve Star Dance, objevil se v reklamních kampaních Red Bull, Wrigley, T-mobile, Nike, Toyoty… Jeho příjem z reklam podle kvalifikovaného odhadu rozhodně výrazně převýšil 10 milionů korun.

„Jenže tyhle doby jsou dávno pryč,“ shodnou se Janča s Tesařem. Valenta triumfoval v Salt Lake City 2002, tedy šest a půl roku před pádem Lehman Brothers a startem hospodářské krize, která mimo jiné stáhla marketingové rozpočty všech velkých firem, včetně českých.

Proto dnes před hvězdami ze Soči neleží na chodníku stejné miliony ve Valentově éře. „Velcí hráči na trhu už tolik co dřív nedají, ale zase je možnost pracovat tady s širším portfoliem středních firem,“ míní  Marek Tesař.

Objemy reklamních smluv se sponzory jsou zatím otázkou budoucnosti, výše prémií od Českého olympijského výboru je ale jasná už teď.

Za zlatou medaili ČOV vyplácí 1,5 milionu korun, za stříbrnou 750 000 a za bronzovou 450 000 korun.

 

Právě se děje

Další zprávy