Kostky, Alpe d´Huez i Tourmalet. Tour 2015 bude pro vrchaře

Ondřej Kurečka
22. 10. 2014 15:45
Pořadatelé Tour de France zveřejnili program příštího ročníku nejslavnějšího cyklistického závodu světa.
Podívejte se na trasu letošní Tour de France
Podívejte se na trasu letošní Tour de France | Foto: Reuters

Paříž - Že se bude „Grand Départ“ Tour de France 2015 opět konat mimo Francii, to se vědělo již dříve. Mluvilo se také o znovuzařazení slavného stoupání na Alpe d´Huez a sekcích s dlažebními kostkami.

Až na středeční pařížské tiskové konferenci však šéf Tour de France, Christian Prudhomme oznámil konkrétní podobu 102. ročníku „Staré dámy“. A rozhodně je, na co se těšit.

Časovkáři si příliš neužijí

Tour de France 2015 bude závodem pro vrchaře, to už je teď zřejmé.

Časovkářské speciály závodníci opráší jen dvakrát, kromě první etapy v Utrechtu ještě v deváté etapě, kterou bude týmová časovka. Dohromady to bude pouhých 42 kilometrů, to tu už dlouho nebylo.

Zato se závodníci a fanoušci mohou těšit na 8 horských etap, 6 horských dojezdů, kostky i velmi atraktivní klasikářské dojezdy a velké finále na Alpe d´Huez.

„Myslím si, že je skvělé, že si závod bude moci udržet napětí až do úplného konce. To je hodně důležité. S Alpe d´Huez na konci bude vždy o čem mluvit až do posledního možného okamžiku,“ prohlásil vítěz Tour 2008, Carlos Sastre, který tehdy o svém triumfu rozhodl právě na „Huezech“.

Začátek v „nejcyklističtějším“ městě, budou i kostky

„Tour je milována ve Francii i mimo ni,“ prohlásil na počátku prezentace Prudhomme. Proto se „Grand Départ“ podruhé za sebou uskuteční mimo domovskou zemi. Po letošním britském startu započne Tour 2015 4. července v nizozemském Utrechtu. Do země vodních kanálů se tak „žluté šílenství vrací zase po pěti letech. V roce 2010 hostil start Tour Rotterdam.

„Nizozemsko je cyklistická země a Utrecht je nejvíc cyklistické město v celé zemi,“ pokračoval Prudhomme. „V Utrechtu máme největší garáž pro jízdní kola na celém světě,“ pokračoval utrechtský starosta.

Po úvodní, rovinaté, 14 km dlouhé časovce se karavana Tour vydá proti směru hodinových ručiček. Třetí etapa se již odehraje na území Belgie a zakončí ji dojezd do stoupání Mur de Huy, slavné cílové „stěny“ klasiky Valonský šíp. Čtvrtá etapa už peloton zavede na domácí, francouzskou půdu a bude zahrnovat sedm „pavé sektorů“, tedy kostkových sekcí známých z jarních klasik Okolo Flander a Paříž-Roubaix.

Týmová časovka a tři etapy v Pyrenejích

Následující etapy se odehrají na severovýchodě Francie a zavedou závodníky až do Bretaně. Osmá etapa bude končit dalším dojezdem do krátkého stoupání, tentokrát na Mur de Bretagne, kde v roce 2011 Evans o galusku porazil Contadora a vydal se k celkovému triumfu. Devátou etapou pak bude týmová časovka na 28 kilometrů končící v Plumelecu. „První týden bude hodně nebezpečný,“ myslí si obhájce titulu, Vincenzo Nibali.

O volném dnu se už závodníci přesunou do Pyrenejí, kde je budou čekat hned tři etapy. Desátá etapa bude jako první v ročníku končit horským dojezdem, který zajistí premiéra kopce Col de la Pierre St. Martin s vrcholem ve výšce 1 766 metrů. Druhá pyrenejská zkouška povede opět i přes bájný Tourmalet a třetí den v Pyrenejích se bude opět končit horským dojezdem na Plateau de Beille. Třetí pyrenejská etapa povede i kolem památníku Fabia Casartelliho, bude to totiž právě 20 let od jeho smrti po sjezdu z Col de Portet d´Aspet.

Ani následující čtyři etapy nebudou pouhým transferem z Pyrenejí do Alp. 14. část zakončí dojezd do krátkého stoupání v Mende, kde si v roce 2010 Joaquim Rodriguez poradil s Contadorem a Vinokurovem. A před druhým volným dnem se bude opět končit v Gapu po sjezdu z Col de Manse.

Tři horské dojezdy v Alpách

Pak už přijde rozhodující čtveřice alpských etap hned se třemi horskými dojezdy. Konec 17. části na Pra-Loup dá vzpomenout na bitvu Gimondiho s Merckxem, v níž belgický „Kanibal“ ztratil vítězství v Tour 1975.

19. i 20. etapa budou poměrně krátké, možná o to zajímavější. První z nich bude končit na La Toussuire, druhá pak povede přes Galibier k velkému finále v serpentinách Alpe d´Huez a bude kopírovat etapu z Tour 2011, tehdy zvítězil Pierre Rolland. 

„Příští Tour bude o horách. Je tam jen velmi málo časovkářských kilometrů, to znamená, že se bude závod rozhodovat ve vysokých horách. S šesti horskými finiši to bude agresivní a extrémně náročný závod,“ nechal se slyšet Chris Froome, jeden z hlavních favoritů.

Kdo pojede?

Představená trasa vypadá na první pohled velmi zajímavě. Již úvodní etapy s krátkými belgickými a nizozemskými kopci, případně s kostkovými úseky mohou mezi favority vytvořit znatelné rozdíly, navíc se budou znovu přidělovat i bonifikační sekundy. Také v rovinatých etapách po pobřeží Atlantského oceánu může vítr peloton natrhat. Dá se tak očekávat velmi aktivní závodní pojetí hned od počátku. Od desáté, tedy první pyrenejské etapy už budou rozhodovat dlouhé horské průsmyky.

Kdo vůbec bude bojovat o vítězství?

Z řady prohlášení v průběhu roku se dalo vyčíst, že by se o žlutý dres měla příští rok utkat kompletní „velká čtyřka“, tedy Chris Froome, Alberto Contador, Nairo Quintana i obhájce Vincenzo Nibali. Contador by rád absolvoval dvojboj Giro-Tour, o tom uvažuje i Nibali, ale v Utrechtu by se měli sejít všichni čtyři. To by, spolu se zveřejněnou trasou, mohlo z Tour de France 2015 udělat jeden z nejzajímavějších závodů posledních desetiletí.

Bude chybět Froome? Šance pro Königa

Chris Froome však tento předpoklad po oznámení trasy naboural prohlášením: „Vidím sám sebe jako poměrně vyváženého jezdce na celkové pořadí. A Giro s jeho dlouhou časovkou a náročnými kopci bude mít vyváženou trasu, která mi bude sedět. Pokud bych jel Giro, mohl bych se zpátky do formy dostat před Vueltou a tam mít reálnou šanci na vítězství.“

Případná absence Chrise Frooma by mohla otevřít prostor pro Leopolda Königa, novou posilu týmu Sky, který by se mohl stát lídrem „britské letky“. Startovat by měl i Roman Kreuziger, u něj ale bude záležet na dalším pokračování jeho kauzy s biologickým pasem. A ve Francii by se rád konečně představil i Zdeněk Štybar. Tým Bora Jana Bárty bude doufat v divokou kartu.

 

Právě se děje

před 3 hodinami

Airbus reorganizuje výrobu, ve Francii závody spojí, v Německu naopak rozdělí

Evropský výrobce letadel Airbus ohlásil největší reorganizaci svých výrobních závodů ve Francii a Německu za více než deset let. Informovala o tom agentura Reuters, podle níž Airbus výrobu uskupí do tří celků. Ve Francii výrobu sloučí, v Německu rozdělí. O provozu ve Španělsku se vede debata.

Ve Francii výrobce letadel spojí výrobu aerostruktur do jednoho subjektu. Závody v Saint-Nazaire a Nantes, kde se montují trupy letounů, se tak sloučí s divizí Stelia s globální působností.

V Německu Airbus rozdělí divizi Premium Aerotec. Část z ní sloučí se závody ve městech Stade a Hamburk, z části vznikne samostatná divize, která se bude zabývat výrobou detailních součástek v omezeném množství.

"Posuzujeme různé vlastnické struktury s cílem najít to nejlepší řešení," uvedl mluvčí společnosti ohledně naposledy zmíněné divize. Ta produkuje jak jednoduché součástky za pár dolarů, tak i ty složitě obráběné, co stojí desítky tisíc dolarů. Spadat by pod ní měla i část továrny v Augsburgu a rumunský závod v Brašově.

Šéf podniku Guillaume Faury před dvěma měsíci označil výrobu aerostruktur, do nichž se řadí i trupy letadel, za hlavní předmět podnikání Airbusu.

Zdroj: ČTK
Další zprávy