Froome není neporazitelný! Quintana jej urval, Nibali vítězí

Antonín Vavrda Antonín Vavrda
24. 7. 2015 17:53
Reportáž z 19. etapy Tour de France 2015.
Vincenzo Nibali slaví.
Vincenzo Nibali slaví. | Foto: Reuters

La Toussuire - Královskou alpskou etapu Tour de France s cílem na vrcholu La Toussuire opanoval po skvělém výkonu obhájce titulu Vincenzo Nibali, který se tak posunul už na čtvrté místo celkového pořadí!

32 vteřin z náskoku Chrise Froomeho na čele průběžného pořadí dokázal umazat nástupem zhruba pět kilometrů před cílem Kolumbijec Nairo Quintana.

Nejlépe z Čechů dojel na 17. místě Roman Kreuziger, který se až do posledního kopce držel s nejlepšími, 24. pak byl Jan Bárta. Leopold König dorazil na 61. místě, Zdeněk Štybar dovedl na 114. pozici do cíle gruppetto se sprintery, kteří i díky jeho práci zvládli časový limit dnešní etapy.

Jak se dařilo Čechům i favoritům na Tour de France?

Tour de France 2015

Kompletní program Tour, výsledky a profily etap i jezdců najdete zde.

V parádní představení se proměnila jen 138 kilometrů dlouhá předposlední horská etapa letošní "Staré dámy". Ta měla ve svém programu totiž hned čtyři pořádně těžké vrcholy a na ten první se začalo stoupat vlastně de facto hned po startu.

Závodilo se hned od začátku

V průtrži mračen se nástupy Contadora a Valverdeho povedlo rozcupovat dosud kompaktní černý stroj jménem Sky. Jenže nikdo z lídrů toho nedokázal více využít a tak se při následném sjezdu a hlavně na jediné dnešní rovině zase vše sjelo. Až na partu zhruba dvaceti uprchlíků, kde byl mimo jiné i Roman Kreuziger.

Ta dostala od pelotonu vedeného Leem Königem ale maximálně dvě a půl minuty a při stoupání na brutální Col de la Croix de Fer se tak zase vše postupně sjelo vyjma utrhnuvšího se Rollanda. V balíku za to vzala Astana, která znovu očesala velkou část závodníků a připravila půdu pro útok svého lídra Vincenza Nibaliho.

Ten zhruba dva kilometry pod vrcholem využil i technických problémů lídra Chrise Froomeho a vypracoval si více jak půlminutový náskok, který ve sjezdu ještě navyšoval.

Nibali si počínal jako skutečný Žralok

Na následném stoupání na Col du Mollard dojel "Žralok z Messiny" i Rollanda, se kterým společně sjeli až po cílový kopec La Toussuire. Po pár stovkách metrů ale franouzská naděje na druhý etapový vavřín v řadě vytuhla a začal Nibaliho osamocený boj s těžkým stoupáním i partou lídrů, kteří byli za ním o necelé dvě minuty.

Jelikož se ale nikdo z nich neměl k vážnějším atakům a pracovali pouze Steven Kruijswijk a poté Rafal Majka pro své lídry Roberta Gesink, potažmo Alberta Contadora, které Nibali svým náskokem ohrožoval v celkovém pořadí, rozdíl se neustále zvyšoval až na více jak dvě minuty.

Ve chvíli, kdy Froomemu odpadl poslední pomocník Wouter Poels, vyrazil vpřed zhruba pět kilometrů před cílem Kolumbijec Nairo Quintana. Toho se jali nejdříve pronásledovat Froome, Valverde, Contador a Bardet, posledně jmenovaná trojice ale po chvíli odpadla.

Může Quintana ještě změnit běh dějin?

Boj muže proti muži lépe zvládl maličký Jihoameričan, který nakonec ukrojil i více jak minutu a půl z náskoku Nibaliho. Přesně 30 vteřin najel v cíli na Froomeho, kterému se díky bonifikaci (6 vteřin ku 4 Brita) přiblížil před sobotním "sprinterským" vrcholem Tour s výšlapem na Alpe d'Huez na rozdíl 2:38 minuty.

Dokáže na 111. kilometrech tuto ztrátu na Froomeho, jehož pomocníci toho měli dneska už skutečně dost, ještě smazat, nebo si rodák z keňského Nairobi stane i přes nenávist fanoušků podruhé vítězem Tour de France? To můžete sledovat v naší on-line reportáži od 13:30 hodin ZDE!

Výsledky Tour de France:

Cyklistický etapový závod Tour de France - 19. etapa: Saint-Jean-de-Maurienne - La Toussuire (138 km):

1. Nibali (It./Astana) 4:22:53, 2. Quintana (Kol./Movistar) -44, 3. Froome (Brit./Sky) -1:14, 4. Pinot (Fr./FDJ), 5. Bardet (Fr./AG2R), 6. Valverde (Šp./Movistar), 7. Mollema (Niz./Trek), 8. Gesink (Niz./LottoNL), 9. Contador (Šp./Tinkoff-Saxo), 10. S. Sánchez (Šp./BMC) všichni -2:26, ...17. Kreuziger (ČR/Tinkoff-Saxo) -8:05, 24. Bárta (ČR/Bora-Argon) -11:41, 61. König (ČR/Sky) -25:30, 114. Štybar (ČR/Etixx-Quick-Step) -29:12.

Průběžné pořadí: 1. Froome 78:37:34, 2. Quintana -2:38, 3. Valverde -5:25, 4. Nibali -6:44, 5. Contador -7:56, 6. Gesink -8:55, 7. Frank (Švýc./IAM Cycling) -12:39, 8. Mollema -13:22, 9. Bardet -14:08, 10. Rolland (Fr./Europcar) -17:27, ...17. Kreuziger -57:49, 25. Bárta -1:19:49, 68. König -2:35:21, 97. Štybar -3:07:54.

Poznámka redakce: Zdeněk Bakala, který je majitelem stáje Etixx - Quick-Step, vlastní zároveň vydavatelství Economia, pod nějž patří i Aktuálně.cz.

 

Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám, prosím, vědět prostřednictvím kontaktního formuláře. Děkujeme!

Právě se děje

před 2 hodinami

Dálnice D11 z Hradce do Jaroměře se autům otevře 17. prosince

Dokončovaný úsek dálnice D11 z Hradce Králové do Jaroměře se motoristům otevře 17. prosince. Stát bude 4,1 miliardy korun bez DPH. Jde o největší současnou stavbou na území Královéhradeckého kraje, řekl ředitel Ředitelství silnic a dálnic Radek Mátl. Na úseku u Smiřic se v sobotu konal den otevřených dveří.

"Za necelé tři měsíce po dálnici budou jezdit auta. Diskutujeme dnes s lidmi přípravy silnic. Je to samozřejmě trochu sebeprezentace, ale chceme ukázat, že příprava a stavba dálnice není jednoduchá," řekl Mátl.

Stavba je rozdělena na dva úseky z Hradce Králové do Smiřic a ze Smiřic do Jaroměře. Stavba trasy do Jaroměře začala v dubnu 2019, z Hradce do Smiřic se buduje od února 2019.

"My jsme dokonce zrychlili, stavba se měla otevírat až v příštím roce během průběhu léta, podařilo se nám se zhotovitelem vyjednat zkrácení lhůty o osm měsíců. Příprava dálnice trvá daleko déle, to jsou někdy i desítky let," řekl Mátl. Šest až deset let příprava podle Mátla zabere vždycky.

D11 z Prahy do Hradce Králové a na státní hranici s Polskem začal stát budovat v roce 1978 a od roku 2017 dálnice končí v Hradci Králové. Z plánovaných 154 kilometrů dálnice se jezdí zhruba po 91 km. Stavba z Hradce do Jaroměře navazuje na úsek dálnice z Hradce Králové, měří 22,4 kilometru. Vede podél současné silnice první třídy na Jaroměř a Náchod. Za Jaroměří se napojí na silnici I/37.

Zdroj: ČTK
Další zprávy