Obrácené hory i časovka v kopcích Tour zamotají. Frooma potrápí Nibali nebo Dumoulin, říká Tesař

Ondřej Zoubek Ondřej Zoubek
18. 10. 2017 7:35
Do programu Tour de France se v příštím roce vrací týmová a kopcovitá časovka, výjezd na Alpe d'Huez nebo Tourmalet. "Kopcovitá časovka určitě může nějakou změnu přinést. Může to být zajímavější," přemítá expert Aktuálně.cz Lubor Tesař. Bývalý silniční a dráhový cyklista zároveň odmítá one man show Chrise Frooma, kterému by měli výrazně zatápět Nibali, Quintana s Landou nebo Dumoulin. Cyklisty prověří kočičí hlavy na etapě do Roubaix, tři alpské zkoušky v řadě nebo náročné Pyreneje.
Chris Froome by měl na Tour de France 2018 útočit na vyrovnání rekordního zápisu pěti prvenství. Expert Lubor Tesař označil za jeho největší soupeře Nibaliho, Quintanu nebo Dumoulina.
Chris Froome by měl na Tour de France 2018 útočit na vyrovnání rekordního zápisu pěti prvenství. Expert Lubor Tesař označil za jeho největší soupeře Nibaliho, Quintanu nebo Dumoulina. | Foto: Reuters

Praha - Trasa Tour de France pro rok 2018 byla v úterý slavnostně odtajněna v Paříži. Na jezdce čeká 3329 kilometrů z ostrova Noirmoutier do Paříže a "stará dáma" tentokrát skutečně prověří komplexnost všech závodníků. Čekají na ně kočičí hlavy, výjezd na Alpe d'Huez nebo kopcovitá časovka.

Jaká změna oproti letošnímu ročníku může celkový výsledek toho příštího nejvíce ovlivnit? Kopcovitá časovka, týmová nebo něco jiného?

Kopcovitá časovka určitě může nějakou změnu přinést. Týmová časovka asi tolik ne, protože Team Sky je v této disciplíně nejlepší, což se na etapovém závodě ještě umocňuje, protože ty ostatní týmy nepřijedou v nejsilnější časovkářské sestavě. Sky má lídry na celkové pořadí, ale i oni umí časovku skvěle.

Přinese kopcovitá časovka před dojezdem do Paříže větší šanci pro Froomovy soupeře? Protože letos bylo před městskou časovkou v Marseille de facto rozhodnuto…

Ano. Kopcovitá časovka je časovkou pravdy, záleží tam na momentální výkonnosti a na rozvrhnutí sil. Větší šanci tedy mají i vrchaři, kteří rovinatou časovku nejsou schopní zajet. Může to být zajímavější.

Je z hlediska atraktivity pozitivní také návrat týmové časovky?

Týmová časovka na Tour de France vždy patřila a většina dobrých týmů ji uměla. Pokud má v budoucnu z ekonomických důvodů vymizet z mistrovství světa, tak na etapových závodech určitě přinese zpestření.

V deváté etapě do Roubaix je opět zařazen úsek s kočičími hlavami, který často znamená problém pro favority. Je to správně?

Je to dvojí pohled. Mohou se tam přihodit pády a nepříjemnosti, pro týmy je daleko těžší závod na kostkách kontrolovat. Je spoustu jezdců, kteří na tom v uvozovkách moc neumí, i když komplexní závodník by měl zvládat všechny terény. Mohou tam vzniknout rozdíly, ale já myslím, že pokud bereme Tour jako nejtěžší závod na světě, měl by vyhrát ten nejkomplexnější závodník. Což nutně neznamená nejlepší vrchař. Musí to být výborný časovkář, který zvládá rovinaté etapy a alespoň obstojným způsobem i kostky.

Po prvním dni volna následují tři alpské etapy v řadě. Tady lze čekat první výrazné rozdíly v pořadí, že?

Určitě tam vzniknou první veliké rozdíly. Tři dny po sobě, to je prostě nálož, i když v dnešní době vidíme, že se závodníci více hlídají. Ale když se začne pořádně závodit, může i tomu největšímu lídrovi "dojít". Nemusí to být jen na posledním kilometru, ale třeba 40 kilometrů před cílem. Pak už mu ani nejlepší tým nepomůže. V takové etapě může kdokoliv ztratit klidně čtyři nebo pět minut, což se při vyrovnané konkurenci těžko smazává.

Po dvouleté pauze je v programu průsmyk Alpe d'Huez. Jak se těšíte na 21 ostrých zatáček?

Samozřejmě moc. To je klasika. Tenhle kopec vstoupil do historie Tour nesmazatelným způsobem a vedle Galibieru a Mont Ventoux je to jedna z legend.

Od 17. etapy začíná zkouška v Pyrenejích, a to netypickou etapou, jež má jen 65 kilometrů a tři těžká stoupání. Co říci k ní?

Takové etapy jsou nejtěžší. Pro sprintery je to boj s limitem, boj o přežití, ačkoli nyní bývá limit náročnosti etapy přizpůsoben, což dříve nebývalo. V takové etapě znamená i sebemenší chybička velký rozdíl.

Alpy a Pyreneje se oproti letošní Tour pojedou v opačném pořadí. Může to pro někoho znamenat zásadní rozdíl?

Někomu to může sedět více, někomu méně. Když se jezdilo v pořadí Pyreneje, Alpy, přišlo mi, že možná v Alpách docházely síly Chrisi Froomovi více. Třeba mu to bude vyhovovat lépe. Ale to je pouze spekulace, která není založená na něčem reálném. Každý zná trať Tour a přizpůsobí přípravu.

Jak je pro jezdce a týmy důležité znát itinerář tak dlouho dopředu? Nejsou to ani tři měsíce, co skončila letošní Tour…

Těžko říct, jestli je to tak důležité, jestli se dá trénink načasovat na určitou trasu. Já myslím, že závodník musí být připraven na třítýdenní závod komplexně a prodat přípravu tam během tří týdnů. Cyklistika je záležitostí hlavy, takže i ztráta v první etapě se může na celkovém výkonu podepsat. Během Tour se potom přístup a taktika týmů a závodníků mění.

Je to s velkým předstihem, ale koho považujete za největší Froomovy soupeře? Quintanu s Landou, který přestoupil ze Sky do Movistaru?

Těch favoritů bude celá řada. Určitě bych zmínil Nibaliho, pokud pojede. Myslím, že Quintana už znovu nebude zkoušet kombinaci Gira a Tour. Landa také. Závodníkem budoucnosti, který by mohl Frooma potrápit, je pro mě ještě Dumoulin. Kdokoliv z prvních deseti lidí, kteří se pohybují na Grand Tour, je schopen konkurovat a být ve hře o celkový primát. Pro každého to ale znamená odvést snad více než své maximum.

Velmi silný tým staví UAE - Spojené arabské emiráty. Co říkáte na přestupy Fabia Arua, Daniela Martina nebo Alexandra Kristoffa?

Je to zajímavé. Uvidíme, kdo co pojede. Jestli dá Aru přednost domácímu Giru, nebo se přichystá na Tour. Martin letos ukázal, že je schopný konkurovat na tak těžkém závodě, jako je Tour, ale bohužel si vybral docela velký příliv smůly. Quick Step byl navíc postavený spíše na Marcela Kittela a etapová prvenství, ale s týmem okolo sebe by mohl Martin překvapit a trápit ty nejlepší.

Tour v příštím roce vůbec neopustí Francii. Líbilo se vám, že předchozí ročníky začínaly vždy v jiné zemi?

Bylo to zpestření a oživení celé evropské cyklistiky. Ale je to francouzský závod, záleží na pořadateli a na ekonomických zájmech organizátora. Závodníci to asi tolik neřeší. Samozřejmě, pokud máte na startu deset Holanďanů nebo Němců, tak je pro ně příjemné jet etapu v rodné zemi. Pro fanoušky to může být také fajn, ale většina jich stejně přijede i do Francie.

 

Právě se děje

Další zprávy