Sport bude, ale nejdřív ať jsou vidět e-biky! Cyklistika se ocitla v zajetí sponzorů

Petr Paseka Petr Paseka
3. 9. 2019 15:10
E-biky na mistrovství světa horských kol? Asi jako kdyby Usain Bolt stometrovou trať absolvoval na segwayi. Nad novou disciplínou, která byla na programu šampionátu v Kanadě, neohrnovali nos jen fanoušci. Sponzoři ale promluvili jasnou řečí: Chcete šampionát? Pak se na startu bude bzučet!
Jaroslav Kulhavý na elektrokole
Jaroslav Kulhavý na elektrokole | Foto: Michal Červený

Napětí stoupá. Do výstřelu, který na trať prvního individuálního závodu pustí 45 mužů, zbývají poslední vteřiny. Na startu se řadí největší hvězdy tohoto sportu… Počkat! Napětí zas tak moc nestoupá, atmosféra je spíš uvolněná a Schurter, Kerschbaumer, Avancini nebo Cink, současní vládci širokých plášťů, se na roštu neřadí.

Divné.

Stejně jako kola, která sedlají z velké části již bývalí profesionálové, a dokonce i sedmapadesátiletý Jean-Pierre Bruni nebo dva novináři.

Jubilejní třicátý šampionát horských kol totiž letos představil novinku - závod elektrokol. Proč? Protože segment e-biků raketově roste a výrobci, jejichž peníze celý kolotoč závodů na horských kolech roztáčejí, chtějí jeho potenciál pořádně vyždímat. "Chcete MS? Pak musíte uspořádat závod e-biků!" slyšeli od nich kanadští pořadatelé, uvádí server mtbs.cz.

Jedním z favoritů na premiérový titul "elektromistra světa" byl i Jaroslav Kulhavý. I on ale přiznal, že nebýt přání firmy Specialized, na jejíchž kolech dlouhé roky závodí, na startu by pravděpodobně nestál. V předzávodním rozhovoru pro Českou televizi pak ještě dodal: "Určitě bych to nezaměňoval s vrcholovou cyklistikou. Uvidíme, co z toho bude. Je to takové spojení technologie a toho sportu."

Spíš pseudosportu a pseudotechnologie

Takže si to shrňme: Nejlepší sportovci? Ne, nejlepší bikery v téhle disciplíně neuvidíme. Proč taky? Ti vždy budou chtít, a zaplať pánbůh za to, ukázat, že mají nejlepší nohy, jak se mezi cyklisty říká. 

Nejlepší technologie? Ne, kola jednotlivých výrobců se možná budou lehce lišit. Možná v pár gramech, možná v pláštích, možná v odpružené vidlici, ale ve výsledku vždy půjde o baterii a její výkon a ten bude stejný.

Co zbývá? Technika jízdy z kopce! Hurá, tak přece nějaké závodění, chtělo by se vykřiknout. Ale pokud jste fanoušky "bláznů", co se řítí z kopce "kořen nekořen, skála neskála", budete přece sledovat sjezdaře specialisty, kteří na MS horských kol závodí už od roku 1990. Takže ne, ani nejlepší sjezdaře e-biky nenabídnou. Co potom potřebujete, abyste mohli sedlat svůj 250wattový stroj oděni do duhových pruhů? S odpovědí přišel sám Jaroslav Kulhavý: "O deset kilo míň, protože fyziku prostě neochčiješ."

Jasně, těch 45 borců v Mont-Sainte-Anne ukázalo, že na kole fakt umí. Vždyť ta trať místy připomíná spíš ferratu. Normální smrtelník by ji sotva prošel pěšky, natožpak projel na kole, myslím ale, že cyklistiku jako sportovní odvětví nikam neposunuli. Jestli se jim s něčím pohnout podaří, budou to spíš hospodářské výsledky jejich sponzorů. 

Jsem toho názoru, že to, co dělá sport sportem, je posouvání hranic. E-bike ale nevzniká u hranic, ale ve sportovním vnitrozemí. Kdyby se přece jen chtěl posunout, na jedné straně by se z něj stala zase "jen" horská kola, a kdyby to zkusil na stranu druhou, byl by z něj motokros.

"Měli by závodit o basu piva, a ne o duhový dres!" prohlásil oficiální fotograf Mezinárodní cyklistické unie. Jak výstižné…

 

Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám, prosím, vědět prostřednictvím kontaktního formuláře. Děkujeme!

Právě se děje

před 1 hodinou

Rallye Monte Carlo vede v souboji šampionů Loeb před Ogierem

V čele Rallye Monte Carlo jsou po první etapě francouzští piloti Sébastien Loeb a Sébastien Ogier, kteří dohromady získali sedmnáct titulů a letos se hodlají účastnit jen vybraných závodů. Devítinásobný světový šampion Loeb vede před svým nástupcem na trůnu o 9,9 sekundy.

Sedmačtyřicetiletý Loeb se rychle adaptoval na zledovatělé asfaltové tratě poté, co minulý týden dokončil na druhém místě pouštní Rallye Dakar. S vozem Ford Puma s hybridním pohonem vyhrál úvodní čtyři z dnešních šesti rychlostních zkoušek a zatím mu vychází návrat do šampionátu, v němž se naposledy představil v září roku 2020 v Turecku.

"Jsem rád, že jsem zakončil den ve vedení, ale není to velký náskok," uvedl Loeb, jenž v Monte Carlu vyhrál osmkrát. Kariéru pravidelného účastníka mistrovství světa ukončil v roce 2012.

Po loňském zisku osmého titulu se rozhodl zúčastnit jen některých rallye Ogier s toyotou, jenž může v neděli vyrovnat Loebův počet triumfů v Monte Carlu.

Na průběžném třetím místě je s odstupem 22 sekund Elfyn Evans. Britský pilot v minulých dvou sezonách skončil za týmovým kolegou Ogierem v šampionátu druhý a bude letos útočit na premiérový titul.

Z hrozivě vypadající havárie hned v prvním dnešním testu vyvázli bez zranění francouzský pilot Adrien Fourmaux a jeho navigátor Alex Coria, kteří se po nárazu do svahu se svým fordem skutáleli do propasti.

Nejlepší z tria českých zástupců je Erik Cais s vozem Ford Fiesta na 15. pozici.

Rallye Monte Carlo, úvodní podnik mistrovství světa v automobilových soutěžích - po 2. dnu:

1. Loeb, Galmicheová (Fr./Ford Puma) 1:22:49,0, 2. Ogier, Veillas (Fr./Toyota Yaris) -9,9, 3. Evans, Martin (Brit./Toyota Yaris) -22,0, 4. Neuville, Wydaeghe (Belg./Hyundai i20) -47,8, 5. Tänak, Järveoja (Est./Hyundai i20) -56,7, 6. Breen, Nagle (Ir./Ford Puma) -59,2, …15. Cais, Těšínský (ČR/Ford Fiesta) -6:11,5, 29. Černý, Černohorský (ČR/Ford Fiesta) -12:12,9, 56. Rada, Jugas (ČR/Fiat 124 Abarth) -24:34,3.

Zdroj: ČTK
před 1 hodinou

Česko odeslalo Polsku připomínky ke smlouvě o Turów

Česká republika v pátek odeslala do Varšavy připomínky k navrhované úpravě smlouvy o polském hnědouhelném dole Turów. V České televizi to řekl liberecký hejtman Martin Půta (Starostové pro Liberecký kraj). Nedořešené otázky podle něj nespíš budou záležet na dohodě premiérů obou zemí. O úpravě smlouvy tento týden jednala v Polsku ministryně životního prostředí Anna Hubáčková (KDU-ČSL). Obce v českém příhraničí už několik let bojují proti rozšíření dolu Turów. Obyvatelé se obávají ztráty zdrojů pitné vody, zvýšeného hluku i prašnosti.

Dokument odeslaný v pátek do Polska podle Půty připomínkovali experti z ministerstva životního prostředí, České geologické služby a Libereckého kraje. "Já věřím, že pokud polská strana, polská vláda tu mezinárodní dohodu chce uzavřít, tak má teď nejlepší příležitost to udělat," řekl Půta. Poslední věci, které ve sporu o důl Turów zatím nejsou dořešené, budou podle něj nejspíš na dohodě premiérů Česka a Polska.

O úpravě smlouvy o polském hnědouhelném dole Turów jednala v úterý ve Varšavě ministryně životního prostředí Hubáčková s polskou ministryní klimatu a životního prostředí Annou Moskwovou. Podrobnosti k několikahodinové diskusi o dokumentu, který má stanovit kompenzace škod, které provoz dolu působí na českém území, Hubáčková nesdělila. Moskwová ve středu ráno v polském rozhlasu uvedla, že pokud se česká vláda s Polskem dohodne na podmínkách smlouvy, Česko rychle stáhne žalobu, kterou poslalo k Soudnímu dvoru EU.

Další zprávy