reklama
 
 

Sportovci v křehké pavučině sítí. Olympionici si musí dávat pozor na omezení během her

8. 2. 2018 15:12
Na olympijských hrách v Pchjongčchangu budou platit přísná pravidla o používání sociálních sítí. Za jejich porušení sportovcům hrozí tresty.

Praha - Účast na olympijských hrách v jihokorejském Pchjongčchangu nese pro sportovce také spoustu povinností - jednou z nich je úprava chování při používání sociálních sítí. 

Mezinárodní olympijský výbor (MOV) totiž do souboru pravidel, kterých se závodníci v Jižní Koreji musí držet, vepsal také způsoby, jak se sportovci musí chovat na sociálních sítích. "Účastníci olympijských her mohou natáčet, fotit i zapisovat své zážitky, musí ale dodržet předem stanovená pravidla," stojí v kodexu, který výbor zveřejnil v září loňského roku. 

Jakými pravidly se tedy sportovci musí řídit? Kodex Mezinárodního olympijského výboru přísně zakazuje jakékoli formy politické, náboženské či rasové propagandy. Příspěvky nesmí být urážlivé, diskriminační a hanlivé.

Zároveň se sportovci musí zdržet jakéhokoli mediálního zpravodajství na svých účtech - mohou dávat rozhovory, ale nesmějí vystupovat na internetu jako novináři. Veškeré příspěvky by tedy měly být výhradně v první osobě, popisovat zážitky daného účastníka her a neměly by porušovat osobnostní práva ostatních závodníků.

Sportovci mohou také natáčet a fotit dění v olympijské vesnici a v jim vyhrazených prostorech, stále se ale musí držet platného řádu a v případě, že je na snímku či videu cizí osoba, měli by získat její souhlas se zveřejněním. 

Dalším důležitým bodem souhrnu je reklama. Veškeré příspěvky na sociálních sítích musí být podle nařízení čistě pro soukromé účely. Jakákoli propagace vlastních sponzorů je olympionikům během her zakázaná. "Musíme našim sponzorům zaručit exkluzivitu na naše duševní vlastnictví," hájí tento krok zástupci Mezinárodního olympijského výboru.

Tímto krokem mohou být poškozeny hlavně menší a chudší sporty, pro které jsou olympijské hry skvělou možností se ukázat - typickým příkladem jsou čeští bobisté. "Téměř všichni jsme aktivní na sociálních sítích a denně tam přidáváme fotky a videa. O omezeních víme a respektujeme je," řekli Aktuálně.cz členové českého bobového týmu. 

Jágr dostal v Soči varování

V případě porušení pravidel hrozí závodníkům přísné tresty. Během her mohou být napomenuti a v případě pokračujícího porušování olympijského kodexu také vyloučeni z celých her. Medaile dokonce může být sportovcům odebrána i po skončení her, pokud se prokáže, že vytrvale porušovali olympijskou chartu.

Do křížku s kodexem MOV se na minulých zimních hrách v ruském Soči dostal Jaromír Jágr. Ten na svém facebookovém účtu pravidelně zveřejňoval videa z útrob hokejové haly, olympijské vesnice i tamních stravovacích prostor. Po jednom z příspěvků byl organizátory vyzván, aby svého počínání zanechal, jinak může čelit vážnějšímu postihu. "Bylo mi řečeno, že tady na Facebook nesmím nic dávat. Jdu si zjistit pravidla," psal tehdy Jágr, který si do Soči přivezl hned několik kamer. 

Omezení nám přijdou zbytečná, říkají bobisté

Pravidla se od roku 2014 zmírnila, a tak je povoleno natáčet, Český olympijský výbor (ČOV) přesto sportovce instruuje, jak se mají na internetu chovat. "Nemuseli jsme sice nic podepisovat, ale dostali jsme přesné instrukce od ČOV, co se smí a co už ne. Nějaká omezení tu jsou, ale nepřijdou nám až tolik přísná. Až na videa ze soutěží máme povoleno publikovat prakticky cokoli. Stejně si na to ale dáváme pozor," tvrdí čeští bobisté.  

Většina sportovců napříč světem už si na zavedení zvláštního režimu na sociálních sítích během her zvykla. Přesto ale panuje většinový názor, že by se omezení měla zrušit.

"Nám přijdou zbytečná. Zázemí a okolí závodu se nijak neliší od toho, co během sezony zažíváme na akcích Světového poháru. A tam žádné takové zákazy nejsou," uzavírají pro Aktuálně.cz čeští bobisté. 

Olympijský Sociál: Sexy hit letošní olympiády? Snowboardistky s Evou Samkovou. Pořadem provází Eva Srpová | Video: Aktuálně.cz |  01:55

autor: František Typovský | 8. 2. 2018 15:12

Související

    Pokračujte dál

    Hlavní zprávy

    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama