Legendárnímu bikerovi Kulhavému hrozí, že bude chybět na OH v Tokiu

ČTK ČTK
Aktualizováno 12. 11. 2019 17:49
Biker Jaroslav Kulhavý se za současných okolností nepředstaví na olympijských hrách příští rok v Tokiu. Předběžně nominováni v disciplíně cross country byli Ondřej Cink a Jitka Čábelická. Pomyslnými náhradníky jsou Karla Štěpánová a Jan Škarnitzl.
Foto: Reuters

K 1. listopadu tohoto roku mají čeští jezdci zajištěno v kvalifikačním žebříčku Mezinárodní cyklistické unie UCI pouze jedno místo. Jméno Kulhavého, jedné z největších postav historie závodů horských kol, je nyní pouze mezi šesti závodníky, z nichž by se vybíralo za předpokladu, že se České republice podaří k 28. květnu 2020 navýšit účastnickou kvótu.

Dalšími jsou vedle Škarnitzla s Kulhavým Jan Vastl, Martin Stošek, Tomáš Paprstka a Matěj Průdek. Hodnocen bude součet dvou nejlepších výsledků každého jezdce v závodech sezony 2020, kde se předpokládá společný start všech, tedy na mistrovství Evropy v polovině května ve Štýrském Hradci, týden nato při závodě Světového poháru v Novém Městě na Moravě a koncem června na světovém šampionátu v Albstadtu. V případě shody rozhodne o případné nominaci výsledek ze závodu MS.

Pro čtyřiatřicetiletého olympijského vítěze z Londýna 2012 a držitele stříbra z poslední olympiády v Riu de Janeiro Kulhavého bylo přitom vystoupení pod pěti kruhy v Japonsku dlouhodobě hnacím motorem a důvodem k odložení konce kariéry.

Pokud by se vítěz všech hlavních závodů světa horských kol do Tokia nakonec přece jen dostal, zúčastnil by se již páté olympiády. V roce 2004 v Aténách závod nedokončil, čtyři roky nato v Pekingu skončil osmnáctý.

O konečné nominaci rozhodne aktuální forma Čábelické a Cinka v olympijské sezoně, v té letošní byli ale jasnými českými lídry. Cink, který si v kariéře zkusil i silnici a jel Tour de France 2017, startoval už na olympijských hrách v Londýně, kde skončil čtrnáctý. Stejně si držitel bronzu z mistrovství světa (2015) vedl o čtyři roky později v Riu.

"Nominační jistota je podmíněna výkonnostní a výsledkovou stabilitou v roce 2020. Ta musí být podobná výkonnosti projevené v sezonách 2018 a 2019. V případě zranění, zásadního poklesu výkonnosti či jiné nepředvídatelné události bude účastnické místo postoupeno dalšímu jezdci v nominačním pořadí," uvedl reprezentační trenér Viktor Zapletal.

Za stejných podmínek, jaké mají nastavené muži, mohou doufat v místo v olympijské výpravě do Tokia Štěpánová s Janou Czeczinkarovou. Za určitých okolností si ho mohou vybojovat i reprezentantky z kategorie do 23 let Tereza Sásková a Tereza Tvarůžková.

Zapletal zároveň využil svého práva a do širší nominace - mimo uvedená kritéria - zařadil zkušenou Kateřinu Nash.

 

Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám, prosím, vědět prostřednictvím kontaktního formuláře. Děkujeme!

Právě se děje

před 1 hodinou

Některé britské čerpací stanice přerušily provoz. Nemá jim kdo dovézt palivo

V Británii muselo dočasně přerušit provoz několik čerpacích stanic, protože jim došly pohonné hmoty. Ty na ně kvůli chybějícím řidičům nákladních aut nemá kdo dovézt, v rafinériích je přitom benzinu i nafty dost. Ministr dopravy Grant Shapps dnes vyzval motoristy, aby se nesnažili natankovat si do zásoby, informovala veřejnoprávní BBC na svých internetových stránkách.

Agentura Reuters napsala, že u některých čerpacích stanic v Londýně a jihoanglickém hrabství Kent se dnes tvořily fronty aut. Asociace prodejců pohonných hmot doporučila motoristům, aby měli v nádrži tolik paliva, aby jim vystačilo na cestu k záložní stanici pro "vzácný" případ, že na první nebude k dostání.

V některých britských médiích se objevily informace, že britská vláda v situaci, kdy v zemi chybí až 100.000 řidičů nákladních aut, uvažuje o nasazení vojáků. "Pokud by to pomohlo, povoláme je," řekl Shapps BBC. Dodal ale, že není jasné například to, zda vojáci mohou řídit vozidla s civilní registrací.

Už měsíce zástupci supermarketů a zemědělců upozorňují, že vzhledem k nedostatku řidičů jsou narušené dopravní řetězce, kvůli čemuž mají problémy dostat zboží na pulty obchodů.

V televizi Sky Shapps řekl, že nedostatek řidičů je celosvětový problém kvůli tomu, že během pandemie covidu-19 se nekonaly zkoušky pro nové šoféry. Británie podle něho proto počet zkoušek zdvojnásobuje. Těm současným je v průměru 55 let a stěžují si na špatné pracovní podmínky i platy.

Řidičů je v Británii nedostatek ale i kvůli brexitu, po němž je pro pracovníky z jiných evropských zemí těžší získat pracovní povolení. Asociace silniční nákladní dopravy (RHA) vyzvala vládu, aby v blízké době tato pravidla zmírnila. K tomu Shapps řekl, že nechce, aby britské řidiče vytlačili jejich kolegové ze zemí Evropské unie, kteří mají nižší nároky na mzdy.

Rod McKenzie z RHA podle BBC řekl, že více řidičů profesi opouští, než do ní přichází. "Je to takhle jednoduché: všechno, co v Británii máme, se dováží nákladními auty. Takže pokud je nedostatek řidičů, je nevyhnutelné, že všechny věci, které chceme, nedostaneme, kdy chceme," řekl.

Zdroj: ČTK
Další zprávy