Mimořádná zpráva

To chceš pořád bruslit doleva? smál se jí otec. Teď už je snad spokojený, doufá Zdráhalová

ČTK ČTK
7. 2. 2018 9:34
Nikola Zdráhalová jako malá snila o tom, že si na olympiádě zahraje hokej. Nakonec se dočká premiéry pod pěti kruhy na rychlobruslařském oválu.
Nikola Zdráhalová
Nikola Zdráhalová | Foto: ČOV/Pavel Lebeda

Kangnung - Nikola Zdráhalová se již sedmým rokem věnuje rychlobruslení a momentálně se v Koreji chystá na premiérový start na olympijských hrách. Přesto se ještě myšlenkami občas dostane ke svým sportovním začátkům a k hokeji. Stejně jako například Karolína Erbanová se totiž řadu let věnovala nejpopulárnějšímu českému zimnímu sportu a zejména otec ji ještě dnes občas popíchne, že byla chyba hokej opouštět. Teď už ale jen v dobrém.

"Doufám, že už je spokojený, že jsem na olympiádě. Narážky, že je rychlobruslení debilní sport, ve kterém se jezdí pořád doleva, má ale pořád. Už to ale bere s humorem," pousmála se Zdráhalová v rozhovoru pro ČTK a Právo.

Když se však v 15 letech definitivně rozhodla skončit s hokejem a naplno se začít věnovat rychlobruslení, otec moc nadšený nebyl. "Ze začátku jsme se hodně hádali. Taťka nemohl přenést, že jsem skončila se sportem, který jsem dělala odmala a navíc ho dělala celá rodina. Postupem času se to ale zlepšilo a skamarádil se i s Péťou," poukázala na otcův vztah s trenérem Petrem Novákem. "Občas ještě zkouší, jestli by mě nenadzvedl, ale nemá čím. Je to v pohodě," doplnil ji úspěšný kouč.

Zdráhalová hrála hokej od čtyř let, poté si však na olympiádě dětí a mládeže vyzkoušela i rychlobruslení a nový sport se jí zalíbil. "Ze začátku jsem kombinovala oboje, ale nešlo to. Nestíhala jsem tréninky a na soustředění to pak bylo znát," přiznala jedenadvacetiletá parťačka Martiny Sáblíkové.

Jedním z nejdůležitějších rozhodnutí, které jí podle Nováka pomohlo ke startu na olympiádě, byla změna školy. Krátce před osmnáctinami se rozhodla přejít na Střední školu gastronomickou ve Žďáru nad Sázavou, kde měla individuální plán a mohla se naplno věnovat tréninku i závodům. "Říkal jsem jí, že pokud se chce dostat na olympiádu, tak jí nemůžou dělat ve škole problémy. Že musí dvakrát nebo třikrát denně trénovat. A tam, kam chodila předtím, měla problémy s účastí na praxi," uvedl Novák.

Rozhodnout se však musela Zdráhalová sama a opět trochu proti vůli rodičů. "Smekám před ní, že to rozhodnutí udělala, i když rodiče moc nechtěli. Oznámila jim, že tam skončila a jde jinam. Že se chce dostat na olympiádu," řekl Novák.

I proto je rád, že se jeho svěřenkyně dokázala do Pchjongčchangu kvalifikovat. "Když teď Niki vidím, jak jde v olympijské vesnici, tak si to všechno promítnu v hlavě. Jak mě táta napadal a vytáčel, že kdyby hrála hokej, byla by na olympiádě. A je tady, ale ne s hokejem," pousmál se Novák.

Rychlobruslaři testovali před zahájením olympijských her závodní trať | Video: Reuters

Sama Zdráhalová přiznala, že kolikrát nemůže uvěřit tomu, že na hry postoupila a sen si splnila. "Je to zvláštní. Celou dobu jsem si říkala, že bych se jednou na olympiádu chtěla dostat, a pak, když jsem přijela, tak to bylo: Co tady vlastně dělám? Vždyť tady spousta výborných sportovců není a já to dokázala," kroutila hlavou rodačka z Dvora Králové nad Labem. Uklidňují ji ale hovory se Sáblíkovou, která měla při olympijské premiéře v Turíně 2006 stejné pocity.

Premiérový start pod pěti kruhy čeká Zdráhalovou v sobotu, kdy se představí v závodu na 3000 metrů. Následně může startovat ještě na tratích 1000 a 1500 metrů i v závodu s hromadným startem.

 

Právě se děje

Aktualizováno před 2 minutami

Volkswagen má rekordní pololetní zisk, chce vyrábět více elektromobilů než Tesla

Německý automobilový koncern Volkswagen vykázal v pololetí rekordní provozní zisk 11,4 miliardy eur (291 miliard korun). Ve stejném období roku 2019, tedy před pandemií, byl provozní zisk deset miliard eur, což byl do té doby rekord. Firma zároveň zvýšila celoroční prognózu. Výhled provozní návratnosti tržeb za celý letošní rok zvedla o 0,5 procentního bodu na šest až 7,5 procenta. Firma, jejíž součástí je i česká automobilka Škoda Auto, to uvedla ve svém čtvrtečním sdělení. 

Největší podíl na výsledku měly prémiové firemní značky a divize finančních služeb, které vykázaly růst ve dvojmístných číslech. "Udržujeme vysoké tempo, a to jak z hlediska provozního, tak strategického," uvedl šéf společnosti Herbert Diess. Dodal, že pokrok zaznamenala také divize elektromobilů. Diess by chtěl, aby Volkswagen v polovině desetiletí předstihl na pozici největšího výrobce elektromobilů na světě americkou společnost Tesla.

Automobilku Volkswagen, podobně jako i další výrobce aut, na jaře zasáhl nedostatek polovodičů. Firma upozornila, že by se to mohlo projevit v nižších dodávkách. Loni Volkswagen dodal 9,3 milionu vozů a uvádí, že letos by jich mělo být o něco více. Dříve společnost předpokládala, že dodávky budou výrazně vyšší.

Zdroj: ČTK
Aktualizováno před 5 minutami

Pojišťovny vybraly letos na pojistném 74,8 miliard korun, o 4,4 procent více než před rokem

Český pojistný trh v letošním prvním pololetí zrychlil růst. Pojišťovny vybraly na pojistném 74,76 miliardy korun, což je meziročně o 4,4 procenta více. Informovala o tom Česká asociace pojišťoven, která sdružuje pojišťovny s 98procentním podílem na trhu. V roce 2020 trh vzrostl o 3,7 procenta na 141,2 miliardy korun.

"Ve srovnání s 3,8procentním růstem zaznamenaným za stejné období minulého roku se jedná o vystupňování tempa růstu trhu. Tento výsledek ovlivňuje vývoj v jak v životním, tak neživotním pojištění," uvedl analytik asociace Jaroslav Urban.

Počet nově uzavíraných smluv životního pojištění meziročně významně narůstá zejména z důvodu nízké srovnávací základny roku 2020, kdy sjednávání smluv bylo výrazně omezeno i v souvislosti s obdobím pandemie covid-19. Meziročně se počet nově uzavřených smluv životního pojištění zvýšil o 7,8 procenta. Celkem se během prvního pololetí 2021 uzavřelo 226 000 smluv. Z toho připadá téměř 219 000 na běžně placené smlouvy.

Zdroj: ČTK
Další zprávy