"Plechovky" čekají změny, Citroën vyzvou ambiciózní Rusové

Radek Vičík Radek Vičík
8. 3. 2015 10:00
Světový šampionát cestovních vozů (WTCC) vstoupí dnes v Argentině do jedenáctého ročníku své obnovené existence. A už teď je jasné, že to bude přelomová sezona.
Tovární tým Lady letos vyměnila tradiční červenou barvu Lukoilu za žlutý speciál Vesta sponzorovaný Rosněftem.
Tovární tým Lady letos vyměnila tradiční červenou barvu Lukoilu za žlutý speciál Vesta sponzorovaný Rosněftem. | Foto: Lada Sport Rosněft

Praha - Světový šampionát cestovních vozů (WTCC) vstoupí dnes v Argentině do jedenáctého ročníku své obnovené existence. A už teď je jasné, že to bude přelomová sezona.

"Plechovky", jak se cestovním vozům také přezdívá, mají za sebou turbulentní časy. Kvůli světové hospodářské krizi se do šampionátu velcí výrobci zrovna nehrnuli. Různě se měnila pravidla, a to jak sportovní, tak i technická.

Teď je ale všechno sjednocené a do MS mohou vystartovat jen vozy specifikace TC1 (tedy jakási formule 1 mezi "cesťáky"). Tím vznikla elitní společnost pilotů ve špičkových vozech, ale na druhé straně cena aut donutila některé soukromníky odejít do jiných seriálů. Mezi nimi hraje prim nová série TCR International Series provozující vozy nižší specifikace TC3.

BMW odchází, "Zelené peklo" nastupuje

Právě kvůli technickým předpisům vůbec poprvé v historii jakékoliv "reinkarnace" MS cestovních vozů (a že jich už bylo) chybí automobil značky BMW. Bavorský koncern se nyní zaměřuje na domácí šampionát DTM a vůz specifikace TC1 vůbec nepostavil.

Poprvé od roku 2005 se také nepojede v úzkých uličkách čínského Macaa. V kalendáři WTCC měl tento závod podobný status jako VC Monaka ve formuli 1. Jenže kvůli časovému posunu nelákal příliš televizní diváky v Evropě, proto byl nahrazen kláním pod umělými světly v Kataru.

Ale ani tak nebude v programu světového šampionátu chybět legendární okruh. Vůbec poprvé totiž seriál zamíří na německou Nordschleife, tedy původní přírodní verzi Nürburgringu. Slavné "Zelené peklo" měří přes 26 kilometrů, proto budou obě jízdy jen na tři kola.

Rusové vsadili na motor z Francie

Velkou změnu ve výsledkové listině bude chtít udělat ruská Lada. Ty tam jsou časy, když její domácí nezkušení piloti likvidovali v kvalifikaci týmové kolegy.

Rusové se poučili, motor nového vozu Lada Vesta  jim postavila renomovaná společnost Oreca (spolupracovala i na vývoji agregátu pro rallyovou Škodu Fabia S2000) a v týmu mají dvě britské hvězdy. 35letý Robert Huff je mistrem světa z roku 2012 a ještě o pět let starší veterán James Thompson dvakrát vyhrál populární britské mistrovství BTCC.

"Vůz vypadá impozantně a spolu s našimi jezdci má na závodní trati velký potenciál," věří Bo Andersson, ředitel stáje Lada Sport Rosněft.

I když je továrních týmů ještě méně než do mariáše, čeká Ladu těžká bitva. Především obhájci titulu z Citroënu plně zbrojili celou zimu. Letos postaví hned čtyři tovární vozy, a to s ještě Sébastien Loeb "bokem" vedle svého vlastního účinkování pro francouzskou značku přichystal jeden C-Elysée WTCC pro svoji privátní stáj.

Obhajoba nebude snadná

Po obhajobě touží loňský šampion José Maria Lopéz z Argentiny. "Každá sezona je jiná, je to nový začátek a všechno se může změnit. Doufám, že opět předvedu to nejlepší, co je v mých silách. Pokud dokážu to, co v roce 2014, bude to skvělé, ale bude to hodně těžké," řekl pilot Citroënu.

Třetím továrním týmem je Honda, která předloni získala titul mezi značkami. Japonci věří, že jim změna kompresního poměru v motoru a nový výfukový systém pomůže zvýšit výkon a pořádně prohánět své rivaly.

"Udělali jsme pár změn a naše tempo není v porovnání s Citroënem špatné," uvedl šéf projektu Hondy Daicuke Horiuči po testech v polovině února v Barceloně.

Světový šampionát cestovních vozů má v kalendáři celkem 12 závodů, což obnáší 24 bodovaných jízd. Jméno letošního šampiona poznáme nejpozději 22. listopadu v katarském Losailu.

 

Právě se děje

Další zprávy