Vrátný má jasný cíl, chce na Dakaru porazit Kamaz

Radek Vičík Radek Vičík
23. 1. 2015 10:06
Jen co se pilot kamionu Tatra Tomáš Vrátný oklepal z letošní Rallye Dakar, začal chystat plány na další ročník. A jeho ambice se nedrží při zemi, chce porazit momentálně suverénní tým Kamaz.
Tomáš Vrátný.
Tomáš Vrátný. | Foto: Bover Dakar Project

Praha – Jen co se pilot kamionu Tatra Tomáš Vrátný oklepal z letošní Rallye Dakar, začal chystat plány na další ročník. A jeho ambice se nedrží při zemi, s týmem Bonver Dakar Project chce porazit momentálně suverénní tým Kamaz.

„Čím dřív s tím začneme a budeme se k nim přibližovat, tím bude větší pravděpodobnost, že je porazíme,“ věří jezdec a boss stáje v jedné osobě, který se snaží skloubit vedení závodního týmu s podnikáním v autodopravě a jenž letos v Jižní Americe obsadil čtrnácté místo. Do cíle navíc dojely všechny tři jeho tatrovky i oba vozy Renault kooperující stáje MKR Technology.

Jako šéf poměrně velkého týmu určitě nezůstáváte myšlenkami jen u právě skončeného ročníku Rallye Dakar, ale myslíte do budoucnosti. Máte už tři vozy, budete chystat další?

Budeme intenzivně pracovat na dostavbě čtvrté tatry. Ještě nevíme, jestli to bude přímo typ Jamal jako ostatní tři, ale určitě tatra, protože to je česká tradice, které se chceme držet. Tím bychom prozatím stabilizovali počet aut v této koncepci.

Kam se chcete se svojí stájí na Dakaru dál ubírat a jak ji hodnotíte ve srovnání s ostatními účastníky?

Po Dakaru si musíme říct, co jsme schopni kapacitně zvládnout. To není jen o tom, kolik postavíme aut, ale i kteří jezdci s nimi budou schopni jet. Pro mě je hlavní prioritou udržet to, že jsme nejlepším týmem na Dakaru. Nejlepším z toho pohledu, že máme špičkové technické zázemí, máme špičkové lidi a hlavně v týmu panuje skvělá atmosféra. A tu bych chtěl v budoucnosti udržet.

Všichni se samozřejmě zaměřují na to, jak porazit suverénní kamazy. V čem vidíte tu svoji cestu?

Velikostně jsme už Kamaz předběhli. Teď bychom se měli více koncentrovat na kvalitu. Lidé kolem nás už brzdí v rychlosti expanze projektu, ať se více zkoncentrujeme na sportovní výsledek. Zatím jediný tým na Dakaru, který to v takovém množství dokázal, je německý X-Raid, který měl letos snad jedenáct aut. Jenže to je v podstatě tovární tým Mini s neskutečným rozpočtem.

Co tedy všechno musíte udělat, abyste Kamaz opravdu dostihli?

Všechno. Když jsem se šel v jednu v noci podívat, co dělají u Kamazu, tak tam stály naleštěné a umyté vozy připravené do další etapy. U nás kluci makali do tří do čtyř do rána, někdy celou noc. Není to o tom, že by nás bylo málo, musíme hodně zapracovat na systémech ’pravidelné údržby’. Budeme pracovat na systémech rozdělení úkolů, klasickém logistickém managementu. Tam vidím systémově obrovské rezervy.

Další věcí je možnost trénování. Běžná dávka posádky kamazu je 20 000 ostrých kilometrů ročně. Když se mě sedminásobný vítěz Dakaru Vladimir Čagin, který teď dělá u Kamazu sportovního šéfa, zeptal, kolik jsem natrénoval já, mohl jsem mu odpovědět, že jen 500 ostrých kilometrů na evropské soutěži. On jen pokrčil rameny a samozřejmě si říkal: „Co je to za dobrodruha na Dakaru?“ To je další prostor, kde se můžeme pohnout. A samozřejmě je možné udělat pokrok v technice.

Je to prostě ve všech oblastech a hodně to souvisí s tím, že Kamaz jezdí Rallye Dakar přes dvacet let a továrna investuje neskutečné peníze. Mladí piloti na sobě makají fyzicky i za volantem. Dneska je můžete porazit jen s obrovskou dávkou štěstí. Jedinou šancí je začít systematicky pracovat a k tomu přidat ještě navíc. Čím dřív s tím začneme a budeme se k nim přibližovat, tím bude větší pravděpodobnost, že je porazíme. Jinak to prostě nepůjde.

Víte, se kterými piloty příští rok nastoupíte?

O jezdecké sestavě ještě budeme rozhodovat, ale jedničkou by měl být zkušený Artur Ardavičus. Ten byl jedničkou i letos, ale po havárii se ve výsledkové listině propadl a lídrem týmu se rázem stal jeho šéf Vrátný. „Artur v cíli přiznal, že se mu letošní Dakar nevydařil, ale i když už neměl šanci na dobré konečné umístění, pořád jel a sbíral pro nás data. A za to jsme mu vděční.

 

Právě se děje

Další zprávy