Tým F1 Manor? Marussia vstává z popela vlastní zkázy

Radek Vičík Radek Vičík
11. 3. 2015 5:54
Příběh stáje F1 Manor Marussia je jak z motoristické červené knihovny se šťastným koncem.
Stát Marussia z boxů formule 1 nezmizí, nyní se jmenuje Manor Marussia.
Stát Marussia z boxů formule 1 nezmizí, nyní se jmenuje Manor Marussia. | Foto: Reuters

Praha - Je to jak příběh z motoristické červené knihovny. Chudou britskou dívku poblouznil cizí milionář, pak ji odvrhl, ona skončila v dluzích na ulici, aby ji nakonec spasil princ na bílém koni. Pohádka? Nikoliv, to je příběh stáje formule 1 Manor Marussia.

"Marussia stála za záchranu. Situace sice vypadala téměř beznadějně, ale jsem rád, že se vše nakonec povedlo," řekl britskému Autosportu Stephen Fitzpatrick, jenž svými penězi tým udržel ve formuli 1.

Rychlé peníze brzy zmizely

Na úplném začátku stál před pěti lety sen britského miliardáře a excentrika Richarda Bransona o jeho vlastním týmu formule 1. Jenže stáj Virgin za dva roky nezískala ani bod. Stáj převzal ruský zbohatlík a bývalý závodník Nikolaj Fomenko.

První dva roky probíhaly z finančního pohledu vcelku bez problémů, i když na body to znovu nebylo. Jenže pak si ruský majitel našel nové koníčky a Marussia se začala dostávat do čím dál tím větších dluhů. Nic na tom nezměnila ani loňská Velká cena Monaka, v níž Jules Bianchi získal historicky první (a také jediné) dva body za deváté místo.

Bohužel právě talentovaný Francouz v říjnu těžce havaroval v Suzuce a dodnes bojuje s vážným traumatem hlavy o život. Marussia pak v následujícím závodě v Soči postavila na start pouze monopost Maxe Chiltona a tím její působení v F1 skončilo.

V dílnách v britském Banbury začali místo inženýrů a techniků úřadovat konkurzní správci. Už se zdálo, že sympatický tým potká osud definitivně "rozebraného" Caterhamu, když se před měsícem stal malý zázrak.

O body se porvou dva nováčci

Kde se vzal, tu se vzal, objevil se britský obchodník s elektřinou a zemním plynem Fitzpatrick, vytáhl z kapsy několik milionů liber, zaplatil všechny dluhy včetně závazků za motory Ferrari a spolu s britským závodním týmem Manor Motorsport postavil Marussii znovu na nohy.

"Až do loňského závodu v Singapuru jsem stál na té druhé straně svodidel, ale návštěva tamní Grand Prix mě uchvátila. Věřil jsem, že naše společnost Ovo Energy bude mít jednou svoji stáj. Ale že to bude už v roce 2015, to jsem nečekal," řekl britský podnikatel.

V garážích Marussie Manor (jak se stáj teď oficiálně nazývá) se od té doby téměř nezhaslo. Za rekordně krátkou dobu spatřil světlo světa upravený loňský monopost tak, aby splňoval stávající pravidla. Vůz úspěšně absolvoval crash test a už nic mu nebrání v tom, stát v neděli na startovním roštu Velké ceny Austrálie.

Za volantem budou nováčci Will Stevens z Británie a Brazilec Roberto Merhi. Paradoxně ani jeden nepřichází z preferované líhně pilotů F1, seriálu GP2. Stevens loni závodil ve Formuli Renault 3.5 a Merhi v německém šampionátu cestovních vozů DTM.

 

Právě se děje

před 3 hodinami

Klaebo nebude kvůli koronavirové situaci do konce roku závodit

Aktuální lídr Světového poháru běžců na lyžích Johannes Klaebo odřekl kvůli obavám z koronaviru účast na dalších dílech seriálu v Davosu a Drážďanech. Čtyřiadvacetiletý norský reprezentant nebude podle informací rádia NRK závodit až do konce roku, protože nepovažuje za rozumné v současné situaci tolik cestovat.

Stejný postoj zaujal i jeho reprezentační kolega Emil Iversen. Šéftrenér Espen Bjervig nevyloučil, že minimálně závody v Davosu vynechá celý norský tým.

"Jsem toho názoru, že lyžování a závodění jsou ve srovnání se současnou pandemií vcelku nedůležité," řekl trojnásobný olympijský vítěz Klaebo, který při úvodní zastávce SP ve finské Ruce vyhrál dva ze tří závodů a ujal se vedení v průběžném pořadí seriálu. "V této době považuju mezinárodní cestování za chybu. Přináší to kontakt příliš velkého počtu lidí. Vyžaduje to použití letadel, autobusů, letišť a mnoho dalšího. Nebudu se tomu vystavovat," řekl Klaebo.

Nejdříve se do programu Světového poháru zapojí 1. ledna, kdy odstartuje Tour de Ski. Iversen, jenž se vedle nákazy obává i nucené preventivní karantény kvůli případnému výskytu koronaviru v týmu, hodlá vynechat i prestižní miniseriál.

Zdroj: ČTK
před 4 hodinami

Německý soud poslal do vězení českého pašeráka drog

Zemský soud v Kolíně nad Rýnem dnes uložil 55letému Čechovi trest vězení 4,5 roku kvůli nedovolenému dovozu omamných prostředků a napomáhání k obchodu s omamnými prostředky. Informoval o tom německý server Rundschau-online. Drogový kurýr byl zadržen loni v srpnu při namátkové kontrole. Celníci v automobilu našli zhruba kilogram kokainu a 25 tisíc eur (přes 656.000 korun) v hotovosti.

Čech, který byl zadržen na cestě z Belgie do vlasti, u soudu řekl, že drogy vyzvedl pro svého dobrého známého. Za "kurýrní jízdu" prý dostal odměnu 4000 eur.

Pro vyučeného automechanika a otce od rodiny jízda skončila na dálničním odpočívadle Frechen-Süd. Před celníky, kteří ho zastavili, byl viditelně nervózní a třesoucíma se rukama jim podal řidičský průkaz.

Muž nejdříve tvrdil, že u sebe nemá ani drogy, ani větší množství peněz. Celníci však automobil s českou poznávací značkou prohledali a našli drogy v černém plastovém vaku.

Muž byl už dříve kvůli prodeji drog trestán i v Česku. Odseděl si 20 měsíců ve vyšetřovací vazbě a v roce 2018 byl odsouzen k pětiletému podmíněnému trestu. Nejméně polovinu trestu, který mu byl dnes uložen, si musí odpykat v Německu. Poté je podle soudce "dobře možné", že bude vyhoštěn.

Další zprávy