Praha - Sto deset posádek z 23 zemí se přihlásilo na blížící se Barum Czech rallye, která se od 31. srpna do 2. září uskuteční ve Zlíně.
Populární soutěž je stejně jako v minulých letech vedle mezinárodního mistrovství České republiky součástí seriálů International rallye challenge a mistrovství Evropy.
Kopecný, Mikkelsen i Hänninen
Na startu budou i všichni tří lídři jednotlivých seriálů - Jan Kopecký (MMČR), Nor Andreas Mikkelsen (IRC) a Juho Hänninen z Finska (ME), kteří startují v barvách továrního týmu Škoda Motorsport. Mikkelsen jezdí s jeho podporou. Kopecký i Hänninen si mohou ve Zlíně v předstihu zajistit celkový triumf v českém respektive evropském šampionátu.
"Koncepce rallye zůstala stejná jako v minulých letech, i díky tomu, že letos bude nově přímý přenos na Eurosportu a v České televizi. Museli jsme brát v sobotu i v neděli ohled na časy, které si televize vybraly. Snad jsme se s tím dobře poprali," uvedl ředitel rallye Miloslav Regner.
Záběry i z vrtulníku
Fanoušci rallye u televizních obrazovek budou mít k dispozici záběry z vrtulníku, pevných i kamer umístěných uvnitř vozů. "Kamery bude mít v autech deset jezdců, které si vybere Eurosport. Vždy by se ale mělo jednat o jezdce z čela absolutního pořadí," uvedl Josef Pátl ze společnosti Select Media, která je majitelem práv pro českou rallye a na projektu se podílela.
Pořadatelé zároveň věří, že přímé přenosy neodlákají diváky od trati. "Je to pro nás velká neznámá. Nevíme, jestli lidi zasednou v hospodách k televizi, nebo půjdou na trať. Věřím ale, že se objeví přímo u trati," řekl Regner. Zlínská rallye je každoročně jednou z nejnavštěvovanější sportovních akcí v Česku, loni ji podle odhadů policie navštívilo přes 200.000 lidí.
Tragický rok - dva zrušené závody
Množství diváků přináší i problémy s bezpečností kolem tratě, českou rallye i IRC letos provázejí i smrtelné nehody startujících. V domácím šampionátu byly předčasně zrušeny dva z šesti odjetých závodů, tragická nehoda poznamenala i červnovou Rallye Targa Florio na Sicílii, která byla součástí IRC.
"Bezpečnost diváků i jezdců nám dělá starosti, to je pravda. Věřím, že dojedeme závod tak, že se budeme moct sejít a říct, že je vše v pořádku," uvedl Regner. Diváky se pořadatelé snaží "ukáznit a dostat do bezpečných prostor", v případě ochrany jezdců je to složitější. "Samozřejmě se například snažíme zpomalovat trať, ale moc to nejde. Když například dáme na rovinky retardéry, tak se to jezdcům nelíbí," podotkl ředitel rallye.