Sao Paulo - V Sao Paulu se v neděli uzavřela jedna kapitola historie vytrvalostních automobilových závodů. V šestihodinovce v rámci světového šampionátu (WEC) ukončil kariéru "Pan Le Mans" Tom Kristensen. Symbolicky mezi nejlepšími, jeho posádka dojela třetí.
"Všem patří mé velké díky. Svůj první závod s Audi v Sebringu jsem dokončil na stupních vítězů a na pódium jsem vystoupal po těžkém boji i v tom posledním," liboval si v cíli spokojený Kristensen.
S 47letým Dánem se loučili kolegové z týmu Audi, soupeři, diváci, pořadatelé, a dokonce i techničtí komisaři. Není se čemu divit, Kristensen totiž přepsal historii nejen legendárního závodu v Le Mans.
"Byl to pro nás víkend plný emocí. Tom Kristensen dokázal svoje mistrovství, když při své závěrečné jízdě dokázal ubránit třetí příčku," uvedl spokojený Wolfgang Ullrich, šéf Audi Motorsport.
Kristensenovi připravili brazilští pořadatelé důstojné loučení. V sobotu objel se svým vozem Audi R18 e-tron quattro s číslem 1 a nápisem "Díky Tome - Pane Le Mans" čestné kolo a dostal pamětní medaili od tamního autoklubu.
Šest je málo, Dán má devět
Když Jacky Ickx v roce 1982 pošesté vyhrál čtyřiadvacetihodinovku v Le Mans, zdálo se, že usměvavý Belgičan nastavil laťku do nepřekonatelné výše. Ale uběhlo 22 let a na okruhu Circuit de la Sarthe pošesté odmávali šachovnicovým praporem jako prvního Kristensena.
Jenže rodák se starobylého městečka Hobro tím svoji misi neskončil a přidal ještě další tři triumfy, poslední loni. Navíc se v loňské sezoně stal spolu s kolegy z posádky Allanem McNishem a Loicem Duvalem mistrem světa. Letos byl blízko vysněné desítky, na druhém místě ho po 24 hodinách dělila ztráta tří okruhů.
Tak jako Karel Loprais získal po svých triumfech na Rallye Dakar neoficiální titul "Monsieur Dakar", vysloužil si Kristensen oslovení "Pan Le Mans".
Na rozdíl od řady svých soupeřů dánský pilot není žádným nechtěným nebo vysloužilým pilotem formule 1. Samozřejmě i on se snažil prosadit ve formulových šampionátech, ale jeho vrcholem bylo všehovšudy třetí místo v japonské Formuli 3000.
Auto se střechou přináší úspěch
Kristensen brzy pochopil, že jeho sportovní kariéra bude spjata s vozy se střechou. To prokázal v premiérovém startu v Le Mans, když s vozem TWR Porsche WSC-95 hned vyhrál. Po neúspěšném intermezzu v BMW spojil Dán své další osudy s koncernem z Wolfsburgu, konkrétně se značkou Audi.
Ve vozech se čtyřmi spojenými kruhy v letech 2000 až 2014 vyhrál sedmkrát v Le Mans. A to si ještě v sezoně 2003 odskočil do Bentley, což ale v rámci jednorázové marketinkové kampaně připravili inženýři zaměstnaní Volkswagenem.
Uspěl také v německém šampionátu cestovních vozů DTM, v němž byl - jak jinak než v Audi - celkově dvakrát na třetí pozici.
Výčet Kristensenových úspěchů může být ještě dlouhý, tak připomeňme alespoň šest triumfů v dvanáctihodinovce v Sebringu a vítězství v dalším americkém vytrvalostním závodě Petit Le Mans.
"Jsem šťastný, že jsem mohl svoji kariéru spojit s Audi, nejlepším týmem na světě," poděkoval dojatý Kristensen lidem ze své stáje.