Sbohem, světový šampionáte! Vládu nad cestovními vozy přebírá tajemná šifra TCR

13. 12. 2017 15:57
Mistrovství světa cestovních vozů je minulostí. Žezlo ve světě "plechovek" přebrala levnější auta specifikace TCR.
Vozy specifikace TCR nabízení dramatičtější a vyrovnanější závody než končící světový šampionát cestovních vozů.
Vozy specifikace TCR nabízení dramatičtější a vyrovnanější závody než končící světový šampionát cestovních vozů. | Foto: TCR International

Praha, Paříž - Ještě před třemi lety Marcello Lotti šéfoval světovému šampionátu cestovních vozů (WTCC). Pak založil vlastní sérii levnějších aut a nyní jeho hlavní seriál TCR International pohltil svého dražšího "sourozence". Po mistrovství světa bude po dvanácti letech veta, nahradí jej Světový pohár cestovních vozů (WTCR).

Osud  WTCC byl nejistý už delší dobu. Téměř každou sezonu ztrácel nějakou automobilku a nezřídka to byly závody jediné značky. První tři roky od znovuzrození šampionátu patřily BMW, pak následovalo panování dieselových Seatů, které vystřídaly Chevrolety a v předchozích třech letech tovární Citroëny.

Není asi náhodu, že ani jedna z těchto značek už oficiálně v MS nestartuje a vozy BMW a Seat nemají ani soukromí piloti. Situace došla tak daleko, že po exodu Lady letos zůstaly jen tovární týmy Volva a Hondy.

To Lottimu se do třídy TCR hrne jeden výrobce za druhým: řádně homologované vozy má Alfa Romeo, Audi, Ford, Honda, Hyundai, Kia, Opel, Peugeot, Seat, Subaru a Volkswagen. Zájem koncernu VW, který má "na skladě" dohromady sedm různých vozů, jasně naznačuje, co je na této kategorii zajímavého. Peníze.

Podobně jako třeba u sportovních vozů třídy GT3 se dají auta TCR velice dobře zpeněžit. Zájemců o ně je totiž víc než dost. Kromě vlajkové lodi, jíž až do letoška byla TCR International, se po světě pořádá nebo bude pořádat dalších minimálně třináct regionálních odnoží od Pyrenejského poloostrova přes Střední Východ až po Thajsko. A to už je pěkných pár stovek vozů na prodej nebo k pronájmu.

Rozdíl mezi auty pro oba šampionáty není jen v odlišných technických regulích, ale hlavně v tom, že auta pro TCR jsou levnější na pořízení i provoz. Zatímco sezona v této sérii přijde se vším všudy na 110 000 eur (2,8 mil. Kč), u světového šampionátu se pořadatelé letos marně snažili stlačit náklady na 200 000 (5,13 mil. Kč) eur na vůz.

Symbolické loučení s MS cestovních vozů:

A je tu ještě jedna podstatná věc. Vozy TCR jsou velmi vyrovnané, protože je využit promyšlený systém dodatečné zátěže, která zabraňuje tomu, aby se jeden vůz či pilot nestali absolutním pánem závodů. Jistotu všem dává fakt, že technická pravidla jsou zmrazená až do konce roku 2019.

Tak jako se Švéd Thed Björk ve Volvu stal posledním mistrem WTCC, bude český jezdec Petr Fulín se Seatem historicky posledním šampionem Evropského poháru cestovních vozů (ETCC). Ten totiž v rámci malé revoluce ve světě cestovních vozů končí také.

Ale třeba se český pilot, který má doma Seat Leon TCR, objeví na startu premiérového ročníku WTCR. Na něm se objeví 26 jezdců, přičemž přednost mají dosavadní účastníci obou seriálů, tedy TCR a WTCC. Další dva piloti dostanou na každý podnik sezony divokou kartu.

 

Právě se děje

Další zprávy