Hon na VW a Prokopova velká šance. Startuje MS v rallye

Radek Vičík Radek Vičík
22. 1. 2015 10:37
Dnešní první etapou startuje nejen legendární Rallye Monte Carlo, ale s ní také další ročník světového šampionátu v rallye.
Sébastiena Ogiera má k titulovému hattricku dovézt nová specifikace speciálu VW Polo R WRC.
Sébastiena Ogiera má k titulovému hattricku dovézt nová specifikace speciálu VW Polo R WRC. | Foto: Volkswagen Motorsport

Praha, Monte Carlo - Dnešní první etapou startuje nejen legendární Rallye Monte Carlo, ale s ní také další ročník světového šampionátu v rallye.

Kompletní program MS rallye najdete ZDE

Stejně jako loni se i ten letošní bude odehrávat ve znamení honičky za suverénními šampiony z Volkswagenu, jehož jedničkou je mistr světa z posledních dvou sezon Sébastien Ogier

České fanoušky může hřát u srdce, že se na světové "erzety" znovu vydá také Martin Prokop, který má navíc v květnu slíbený nový tovární Ford Fiesta RS WRC.

"Těším se na něj a dává nám šanci uspět. Určitě chci vylepšit svoje maximum v soutěžích MS, kde jsem byl zatím nejlépe čtvrtý. Takže chci na bednu. A v celkovém hodnocení bychom rádi překonali výsledek Romana Kresty, který byl v roce 2005 celkově osmý,“ řekl jihlavský rodák.

Loeb nepatří do starého železa

31letého Francouze Ogiera v týmu VW doplňují Fin Jari-Matti Latvala a Andreas Mikkelsen z Norska. Ti mají jasný úkol, obhájit oba tituly, tedy mezi jezdci i značkami.

Krmě Fordu, jenž ve svém hlavním týmu pod hlavičkou M-Sportu nasazuje Brita Elfyna Evanse a Estonce Otta Tänaka, je hlavním vyzyvatelem německého týmu Hyundai. Právě korejský vůz v rukou Thierryho Neuvilla dokázal loni v Německu jako jediný prorazit vítěznou hegemoni Volkswagenu. 

Po odchodu devítinásobného mistra světa Sébastiena Loeba zapadl dříve tak suverénní Citroën do šedého průměru. Probudit by ho měl právě Francouz, jenž přešel na okruhy a který se právě jen v Monte Carlu vrátí zpět za volant soutěžního speciálu.

Ve včerejším zahřívacím shakedownu 40letý matador dokázal, že nic na svém mistrovství neztratil. I když šlo jen o zkušební rychlostní zkoušku, všechny své soupeře porazil.

Prokop chce konečně uspět s WRC

To pochopitelně nenechalo chladnou ani jeho bývalou dvojku u Citröenu Ogiera. "Pro jistotu předpokládám, že bude stejně dobrý jako vždy. I když se rok rallye nevěnoval, závodil. Jsem si jistý, že bude opět velmi silný. Pro rallye to bude zajímavé, ale žádný extra velký tlak na sebe necítím," uvedl na stránkách wrc.com.

Zatímco Ogier i Loeb moc dobře vědí, jak chutná šampaňské pro vítěze Rallye Monte Carlo, Prokopovi Monte Carlo v elitní kategorii WRC příliš nesedí. "V Monte Carlu se nám nikdy nějak zvlášť nedařilo. V juniorské kategorii jsme dvakrát vyhráli, ale od té doby se nikdy nepodařilo zajet velký výsledek," uvedl jezdec startující pod hlavičkou Jipocar Czech National Teamu.

Vedle Prokopa bude na "Monte" hájit české barvy už počtvrté za sebou také Martin Rada s Alfou Romeo 147.

Po čtyřech etapách a celkem 356 kilometrech rychlostních zkoušek poznáme letošního vítěze Rallye Monte Carlo v neděli po poledni.

 

Právě se děje

před 46 minutami

Venezuela zavede kvůli hyperinflaci milionovou bankovku

Venezuelská centrální banka zavede od pondělí tři nové druhy bankovek. Kvůli hyperinflaci začne vydávat bankovky v nominální hodnotě 200 000, 500 000 a jednoho milionu bolívarů, informovala agentura AFP. Dosud nejvyšší hodnota byla 50 000 bolívarů. Kvůli vysoké nestabilitě domácí měny ale obyvatelé Venezuely běžně používají americký dolar.

"Hlavním problém je, že při cyklu hyperinflace centrální banka nikdy nedokáže aktualizovat měnový systém dostatečně rychle," uvedl ekonom Asdrúbal Oliveros. Kdysi prosperující země vyvážející ropu zažívá již čtvrtým rokem velice rychlý růst cen. V loňském roce míra inflace ve Venezuele vystoupala na tři tisíce procent, v lednu letošního roku zbrzdila na 2665 procent.

Za jeden milion bolívarů, což je zhruba 11 korun, lze podle agentury AFP pořídit zhruba kilogram rajčat nebo "250 mililitrů málo kvalitního tekutého mýdla". Bolívary Venezuelané používají hlavně pro placení jízdného v hromadné dopravě. Při běžných platbách Venezuelané spíše využívají výrazně stabilnější americký dolar, který se stal faktickým oběživem v zemi. Podle oficiálního kurzu jeden dolar stojí zhruba dva miliony bolívarů.

Zdroj: ČTK
Další zprávy