San Luis- V argentinském Rosariu, rodišti marxistického revolucionáře a vůdce kubánských geril Che Guevary, byl v neděli zahájen 36. ročník Rallye Dakar.
Parádně závod rozjela posádka 504 v čele s Alešem Lopraisem, která dojela na druhém místě, se ztrátou jen deseti sekund na vítěze etapy Rusa Mardějeva na Kamazu.
Odstartovalo 431 posádek, 70 kamionů
Na startovní čáru nejslavnější rallye, která se pošesté jede v Jižní Americe, se postavilo 431 posádek, z toho 70 kamionů, 40, čtyřkolek, 147 aut a 174 motorek. Českou republiku reprezentuje devět posádek. Během necelých dvou týdnů musí piloti zvládnout 9188 kilometrů, z nichž je 5212 měřených pro kamiony, 5228 pro motocykly a 5522 pro automobily.
První etapa z Rosario do San Luis (spojovací úseky: 629 km, rychlostní zkouška: 180 km) se nesla v tradičním schématu dlouhých argentinských přesunů. Po startu z Rosaria vyrazili závodníci směrem na západ podél řeky Rio Tercero.
Projeli 405 km městy Caňada de Gómez, Villa Maria a Rio Tercero. Přibližně 50 kilometrů za městem, odstartoval první 180 km dlouhý měřený úsek. Začal v 500 metrech nad mořem a jeho konec se nacházel ve výšce přibližně 2 100 metrů nad mořem. Hned na 29. kilometru čekal na závodníky první kontrolní bod. Po průjezdu soutěžní částí putovali závodníci dalších 224 kilometrů na jihozápad do cílového města San Luis.
Kolomému hořela pneumatika
Problémy se v první etapě nevyhnuly pilotovi týmu Tatra Buggyra Racing Martinu Kolomému, kterému začala hořet zadní pneumatika a to svůj závod začal výborně. Před osmdesátým kilometrem dokonce dojel De Rooye, který startoval dvě minuty před ním a v etapě byl nakonec klasifikován jako čtvrtý. Právě v tu chvíli přišla první zastávka. Ta druhá zhruba o padesát kilometrů dál.
"Byla to zatracená smůla. Praskla nám pružina na pakně a způsobila přibrzďovaní zadního kola, které se vzňalo a začalo hořet. Naopak po dlouhém skoku a dopadu na přední kolo nám prasknul chladič řízení. Naštěstí se nám vždy vše poměrně rychle podařilo vyřešit. I když jsme na úvod trochu ztratili, nemá smysl zoufat. První etapa byla spíš seznamovací, takže vůbec nelze dělat jakékoli závěry. Jelo se mi úžasně, auto fungovalo, tak věřím, že ztrátu dokážeme stáhnout" řekl pilot Tatry 815 Buggyry Martin Kolomý.
Závod dnes pokračuje etapou ze San Luis do San Rafael, která celkově měří skoro 800km.
Rallye Dakar - 1. etapa (Rosario - San Luis):
Automobily: 1. Sousa, Ramalho (Portug./Haval) 2:20:36, 2. Terranova, Fiuza (Arg., Portug./Mini) -11, 3. Attíja, Cruz (Kat., Šp./Mini) -47, ...60. Jerie, Watman (ČR, Austr./Isuzu) -36:59.
Motocykly: 1. Barreda (Šp./Honda) 2:25:31, 2. Coma (Šp./KTM) -37, 3. Després (Fr./Yamaha) -1:40, ...34. Pabiška (ČR/KTM) -16:20, 87. Veselý (ČR/Yamaha) -33:32.
Kamiony: 1. Mardějev (Rus./Kamaz) 2:46:52, 2. Loprais (ČR/Tatra) -10, 3. van Vliet (Niz./MAN) -21, ...9. Valtr (ČR/Liaz) -9:18.
České posádky na startu Rallye Dakar 2014
Motocykly: David Pabiška (KTM), Jan Veselý (Yamaha).
Automobily: Josef Macháček, Vlastimil Tošenovský (Buggy MD Optimus); Petr Jerie, Glenn Watman (Isuzu).
Kamiony: Martin Kolomý, David Kilián, René Kilián (Tatra); Aleš Loprais, Radim Pustějovský, Serge Bruynkens (Tatra); Jaroslav Valtr, Josef Kalina, Jakub First (Liaz); Tomáš Vrátný, Milan Holáň, Jaroslav Miškolci (Tatra); Jan Tománek, Michael Kašpárek, Tomáš Kašpárek (Tatra); Vlastimil Vildman, Martin Macík, Michael Mrkva (Liaz).