Vettel exkluzivně: Některým lidem by měly vychladnout hlavy

Sebastian Vettel zůstává i přes zisk čtyř titulů mistra světa formule 1 sympatickým mladíkem, se kterým je radost si povídat.
Sebastian Vettel se sice médiím spíš vyhýbá, ale ve skutečnosti je to velký sympaťák, u kterého byste ani nečekali, že to je čtyřnásobný mistr světa formule 1.
Sebastian Vettel se narodil 3. července 1987 v německém Heppenheimu.
V té době už měl pod křídly nápojového giganta Red Bull nakročeno do formule 1. Ovšem debutoval roku 2007 ve voze BMW-Sauber na trati v americkém Indianapolis, kde zaskočil za zraněného Roberta Kubicu. A náhrada to byla skvělá, dojel na osmém místě.
Není divu, že Vettela Red Bull stáhl do své "juniorky". Jako pilot Toro Rossa se stal senzačním vítězem Velké ceny Itálie 2008. Zobrazit 18 fotografií
Foto: Braun
Radek Vičík Radek Vičík
18. 7. 2014 5:01
Exkluzivní rozhovor se čtyřnásobným mistrem světa formule 1 Sebastianem Vettelem, který odpověděl na otázky Aktuálně.cz v britském Silverstone v rámci setkání s novináři pořádaném společností Braun.

Silverstone - Sebastian Vettel patří mezi největší prominenty současného světového sportu. Je členem úzkého klubu vyvolených, kteří vyhráli čtyřikrát titul mistra světa formule 1. Své triumfy navíc získal pěkně po sobě v letech 2010 až 2014.

I když letošní sezona nezačala pro pilota Red Bullu zrovna ideálně, v exkluzivním rozhovoru pro Aktuálně.cz, ke kterému došlo při jeho setkání s novináři zprostředkovaném společností Braun během testů F1 v Silverstone, zůstal Vettel stále plný optimismu.

"Když porovnám situaci ze začátku sezony s tím, kde jsme nyní, udělali jsme obrovský kus práce," uvedl německý jezdec.

O víkendu vás čeká domácí Velká cena Německa. Cítíte před ní tlak od fanoušků a máte větší motivaci vyhrát?
Ano, je to vždycky dobrý pocit. Ale už v Silverstone jsme měli tak trochu domácí prostředí, protože přišlo hodně lidí z továrny v Milton Keynes i s celými rodinami. Loni se mi konečně vyhrát podařilo domácí Grand Prix. Byl to výjimečný pocit, kolem trati vlála spousta praporů, lidí fandili. Letos bude hodně těžké vyhrát, protože mercedesy si vybudovaly opravdu velmi silnou pozici. Ale moc rád bych se doma dostal na stupně vítězů. Podle mne to je reálný cíl.

Cítíte další motivaci i proto, že se utkáte s Mercedesem, který je na Hockenheimringu téměř jako doma?
Pro Mercedes to bude určitě důležitý závod, protože Stuttgart je za rohem. Všichni známe Hockenheimring velmi dobře. Letos nebude snadné je porazit, protože zatím mají jedinečnou techniku. Ale kdo ví… Naším cílem je udělat další krok ve snaze zmenšit jejich náskok. Máme vždycky šanci na úspěch a na trati pro to udělám všechno.

Po letech plných vítězství prožíváte letos složitou sezonu. Jak ji vnímáte a dokážete si stále udržet motivaci?
Na to se mě ptá hodně lidí. Určitě to není tak, že bych z toho šílel, to prostě k závodění patří. Poslední čtyři roky byly krásné, ale není důvod ztratit motivaci. Chcete jít stále dál. Měli jsme řadu technických problémů, několik Velkých cen jsem vůbec nedokončil. Když porovnám situaci ze začátku sezony s tím, kde jsme nyní, udělali jsme obrovský kus práce. Ale na cestě zpět nás čeká ještě hodně kroků. Jeden jediný vás zpět na vrchol nevrátí.

Co děláte během závodních víkendů, když zrovna nesedíte v kokpitu Red Bullu nebo s inženýry neprobíráte nasbíraná data?
Toho volného času moc není. Když nesedíme v autech, tak trávíme čas s inženýry a snažíme se ho ještě zrychlit. Pak je tu řada setkání a sponzorských akcí, ale vždycky je tu nějaký volný čas. Ale musíte o něj bojovat. Záleží na tom, kde jste. Vždycky je pěkně vyrazit večer do města procházku a dobrou večeři. Vždycky je dobré si odpočinout a přijít a jiné myšlenky.

Letos se hodně hovoří o chytaných změnách v pravidlech formule 1. Kdyby záleželo na vás, co byste nejraději změnil?
V posledních letech jsme zažili hodně změn. Pro diváky to je čím dál tím atraktivnější, protože vždycky chtějí nějaké vzrušení a aby se na trati něco dělo. Jdeme správným směrem. Podle mě by nejvíc pomohlo, kdyby některým lidem vychladly hlavy a bylo dost času na to, zvyknout si na nejnovější změny. Když se podíváte na fotbal, tak se původní pravidla vlastně nikdy neměnila, a i tady máte občas nudné zápasy a občas skvělé mače. To je prostě normální. Ale určitě bych byl rád, kdyby byly monoposty výrazně hlasitější. Je to super v autě, protože perfektně slyšíte týmové rádio, ale pro fanoušky to musí být zklamání.

Jaký je váš názor na to, že se v závodních vozech stále víc prosazují technologie jako jsou hybridní pohon, dieselové motory nebo elektromotory? Je to podle vás ta správná cesta pro budoucnost závodění?
Obecně je to správná cesta pro automobilový průmysl. Ale co se týče formule 1… (zamyslí se). Jsme tu, abychom bavili fanoušky a žili sportem. Pokud se ptáte přímo mě, tak já nevidím žádný důvod k tomu, abychom v závodním autě museli mít baterie a podobné věci.  Ale je to dnes část formule 1 a ta je na špici technologií.

Pokud bychom vzali všechny současné trati formule 1, jaký jejich úsek – zatáčku nebo rovinku - máte nejraději?
Moje oblíbená sekce je sekce rychlých zatáček Maggots, Becketts v Silverstone. Tam každý rok nejlépe vidíte, co váš vůz opravdu dokáže. Kromě toho mám rád i okruh v Suzuce a samozřejmě i pár zatáček ve Spa.

Více lidí bylo ve vesmíru, než vyhrálo Grand Prix formule 1, a vy jste čtyřnásobný mistr světa. Je to pocit, na který si lze zvyknout?
Je krásné vyhrát tolik závodů, ale vždycky se těšíte na ten další. Letošní rok je pro nás docela těžký, ale snažíme se tvrdě pracovat a vrátit se zase na ty nejvyšší příčky stupňů vítězů.

Máte ještě vůbec nějaké sny, které byste si rád splnil?
Mimo sport to jsou sny, jako má každý jiný: šťastný soukromý život, rodina s dětmi a podobně. Ve formuli 1 jsem vždycky snil o tom být mistrem světa. Když jsem to v roce 2010 dokázal, tak jsem na začátku následující sezony chtěl uspět znovu. A to stále platí. Miluju řízení auta, užívám si svoji práci a chci bojovat o nejlepší výsledky. Prostě chci být pořád nejlepší.

Jak dokážete během celého závodu udržet pozornost? Normální člověk to vydrží maximálně 20 až 30 minut…
Hlavní je mít pořád co dělat. Ve škole mi řekli: „Soustřeď se na to a to a napiš o tom esej.“ Ale po nějaké dobře prostě ztratíte zájem. Při závodění hodně pomůže to, když vás zajímá to, co děláte, a chce být pozorný. Ale je to dlouhá doba a po celý závod chcete jet na 100%. Ze všeho nejdřív musíte vytěsnit všechno, co vás může rozptylovat. Pomáhá i to, když znáte perfektně svůj vůz, víte, jak se mohou chovat pneumatiky, a dokonale zvládáte monopost. Je nutné se soustředit na danou chvíli. Je krásné přemýšlet o tom, co bude za deset kol, ale současnost je priorita.

Druhou část rozhovoru se Sebastianem Vettelem si přečtěte ZDE

 

Právě se děje

Další zprávy