Moskva - Ruské noviny opěvují desáté vítězství kamionů Kamaz na Rallye Dakar. Speciálně média vyzdvihla sedmý triumf Vladimira Čagina, který ve své kategorii předstihl v historickém hodnocení slavného automobilového maratonu českou legendu Karla Lopraise, jehož synovec Aleš za volantem tatry letos představoval až do svého vyřazení jediného soupeře ruského týmu.
"Loprais byl letos jediný, kdo ve dvou etapách dokázal předstihnout kamazy," konstatoval list Novyje izvestija.
Přitom úspěch ruského týmu a "Cara" Čagina podle deníku už žádnou senzací není. Zato příjemným překvapením prý byla třetí příčka debutanta Eduarda Nikolajeva, svědčící o tom, že vyrůstá nová generace závodníků.
Čtěte také:
Čagin vyhrál posedmé Rallye Dakar a překonal Lopraise
Smolný Dakar pro Čechy: Po Lopraisovi končí i Macháček
"Vítězství (kamazů) na Dakaru je už obvyklá záležitost, ale tak drtivou převahu nad soupeři tým ještě neměl," poznamenal deník Kommersant. Kamazy zaujaly první čtyři místa v pořadí, navíc na osmé příčce skončil i doprovodný kamion kazašského týmu Astana. "Hlavně však žádný z vozů neselhal, a to po trati uháněly v neuvěřitelném tempu," uvedl list, který udělil Čaginovi titul "mistra dakarských věd".
Vítěz a jeho vůz se dnes dostali na titulní stranu listu Sovětskij sport, který "nejslavnějšího ruského řidiče" přirovnal k bohatýrům z dávných ruských bájí a k prvnímu kosmonautovi Juriji Gagarinovi. "Duše se tetelí radostí, že v Rusku žije takový chlapík," napsal komentátor.
Agresivní styl jízdy bez dupání na brzdy prý sedminásobný šampion vyznává i v normálním životě - a přinejmenším ruský ministr sportu Vitalij Mutko se po projížďce s Čaginem dalších zážitků v kabině zřekl. "Ve stosedmdesátce někdo vzdychá, jiný mlčí. Nepočítal jsem, že je tak přecitlivělý," vysvětlil Čagin a dodal, že by rád svezl i prezidenta Dmitrije Medveděva. Ten se ale až dosud omezil jen na nastoupení do kabiny a gratulace.
Fotografii vítězného týmu otiskly na titulní stránce i Izvestija. Za problém však považují, že "úspěchy v závodech se až dosud v továrně ve městě Naberežnyje Čelny nenaučili přenést na výrobní linky".
Teoreticky mají vítězné vozy vznikat na základě sériové produkce, avšak ve skutečnosti má "dakarský" kamaz málo společného s armádním typem 4326, z něhož je odvozen: první váží 9,5 tuny, druhý 11,6, první má pod kapotou 830 koní, motor druhého 225, první má rychlost omezenu na 165 kilometrů za hodinu, druhý jede sotva devadesátkou.
"Dakarské monstrum" však vyjde na milion dolarů (více než 18 milionů korun), zatímco obyčejný vůz jen 1,6 milionu rublů (necelý milion korun). A tak se ruské kamiony stále vyvážejí na stejné trhy jako za sovětské éry a sama značka podniku má stejnou hodnotu jako vodka Zeljonaja marka, tedy 79 milionů dolarů.