Rošády po podvodech. Formule je silnější a slavnější

Martin Jůzek
10. 3. 2010 9:00
Formule jedna začne o víkendu v Bahrajnu
Bude znovu slavit Jenson Button, nebo na trůn usedne někdo jiný?
Bude znovu slavit Jenson Button, nebo na trůn usedne někdo jiný? | Foto: Reuters

Manáma - Bahrajn, okruh Sakhir ležící na poušti a neděle odpoledne. Právě tam už na konci tohoto týdne začne ostře sledovaná sezona formule jedna, která nemůže mít lepší scénář.

Zajímá vás, co předvede Jenson Button jako mistr světa?

A jak bude loňský, trochu překvapivý šampion spolupracovat v McLarenu s krajanem a kolegou Lewisem Hamiltonem?

Nebo jste zvědaví na Fernanda Alonsa za volantem monopostu Ferrari?

Čtěte dále: Šéf Ferrari krotí emoce. Testy? Jako fotbal v srpnu

To všechno jsou otázky s bezpochyby zajímavým rozuzlením. Ale nedají se srovnávat s tím, jaké šílenství způsobí návrat Michaela Schumachera. Nepochybujte o tom, že německá legenda bude v popředí všeho dění.

Zapomeňte na skandály a podvody

Nejdříve hodně rychle zapomeňte na loňskou sezonu, která málem skončila krachem formule jedna.

Po skandálech kolem difuzorů a sporech o výši rozpočtového stropu hrozily největší stáje v čele s Ferrari odchodem ze šampionátu. Mezinárodní automobilová federace (FIA) sice krizi zažehnala, ale jen na chvíli.

Čtěte také: Rebelové nechtěli fiasko. Ferrari jen tlačilo na pilu

Bernie Ecclestone, promotér tohoto nejpopulárnějšího motoristického seriálu, o několik týdnů později šokoval veřejnost, když vyjádřil svůj obdiv k nacistickému diktátorovi Hitlerovi. "Uměl zařídit, aby se věci udělaly," řekl.

A aby toho nebylo málo, po špionážní aféře McLarenu z roku 2007 přišla další aféra pojmenovaná trefně "Crash Gate".

Díky Nelsonu Piquetovi mladšímu, hlavnímu aktérovi úmyslné nehody, bylo odhaleno, že při premiéře Velké ceny Singapuru v roce 2008 nevyhrál Fernando Alonso díky jezdeckému umění, nýbrž díky fingované nehodě, kterou vymyslelo vedení Renaultu.

Čtěte více: Piquet po kauze ´crashgate´: Hlavní obětí jsem já

Dvanáct stájí a změna v bodování

Pojďme ke změnám pro tento ročník. Znovu se mění systém bodování - vítěz závodu získá pětadvacet bodů, druhý jen osmnáct a třetí patnáct. Jeden bod si připíše nově i desátý v pořadí.

V zákulisí by mělo být nyní o něco klidněji - kontroverzního Maxe Mosleyho nahradil ve vedení FIA bývalý šéf Ferrari Jean Todt. Přesto se všichni musejí ještě "vypořádat" s tím, co bývalý prezident federace vymyslel.

Do formule totiž pustil nové stáje, a tak bude na okruhu trošku víc těsno.

Původně mělo letos závodit třináct týmů, po rezignaci stáje US F1 nedošlo ani na dalšího zájemce Stefan Grand Prix, a tak se představí dvanáct "výběrů" s celkem čtyřiadvaceti piloty.

Asi nikdo nepochybuje o zázemí a kvalitách nejlepších stájí, otazníky se ale vznáší nad výkonností nováčků na poli formule jedna.

Čtěte také: Dva nováčci F1 mají trable. Jste trapní, vzkázal Webber

Větší problém než Lotus či Virgin (mimo jiné sponzor loňského šampiona Brawn GP) bude mít asi HRT - Hispania Racing Team (bývalý Campos), který monopost představil pouhý týden před startem šampionátu.

Přestupy, odchody i pět nováčků

S novými týmy pochopitelně přišly do kolotoče formule jedna nová jména.

Na okruzích bude k vidění pětice nováčků: Nico Hulkenberg (Williams), první Rus ve F1 Vitalij Petrov (Renault), druhý Ind ve F1 Karun Chandhok (HRT), synovec legendy Bruno Senna (HRT) a Lucas di Grassi (Virgin).

A kdo kam přestoupil? Asi dva nejvýznamnější příchody zaznamenaly McLaren a Ferrari. Britská stáj zlanařila úřadujícího mistra světa Jensona Buttona, italský tým zase získal "vysněného" Fernanda Alonsa.

Čtěte více: Valencie žije F1. Na Alonsův test přišlo 30 tisíc lidí

Renault na jeho místo dosadil Roberta Kubicu, jenž odešel z BMW.

Ale tím rošády zdaleka nekončí. Zkušený Barrichello odešel do Williamsu, další veterán Trulli bude s Kovalainenem jezdit za Lotus. Rosberg pak bude dělat Mercedesu "dvojku" za legendárním Michaelem Schumacherem.

Německý sedminásobný šampion není jediným mužem, jenž se vrací do formule. Pedro de la Rosa se na trati objeví rovněž po třech letech, Španěl bude hájit barvy BMW Sauberu.

A proto: I když do rallye odešel Kimi Räikkönen, startovní pole nebylo ochuzeno. Naopak. Bude silnější a závody dramatičtější. I proto, že se nebude moci během závodů dotankovávat palivo.

Nový okruh v Koreji i návrat Kanady

Sezona tentokrát neodstartuje v Austrálii, jak bývalo zvykem, poprvé toto privilegium získal Bahrajn a okruh Sakhir.

Po třech Velkých cenách (Bahrajn, Austrálie a Malajsie) už bude zřejmé, kdo má konkurenceschopný monopost a kdo ne. Asi se už nebude opakovat loňská blamáž Ferrari a těžko může někdo čekat tak raketový nástup jedné stáje jako loni.

Na nápravu chyb budou mít týmy čas hlavně po závodě v Šanghaji, který přijde na řadu v dubnu před Španělskem a Monakem.

Kalendář doznal několika změn. Kromě jiného úvodního podniku přibyl jeden okruh v Jižní Koreji. U města Yeongam ještě teď roste 5,6 kilometrů dlouhá trať, na níž pojedou piloti vůbec poprvé v historii.

Vrací se také Montreal a Velká cena Kanady, která v červnu přeruší "evropskou šňůru".

Celkem by se tak mělo objet devatenáct závodů. Stejně jako loni pak šampionát vyvrcholí ve Spojených arabských emirátech v Abú Dhabí, kde bude korunován nový šampion.

 

Právě se děje

Další zprávy