Utopie, nebo budoucnost? Bývalý designér Bugatti chystá formuli bez pilota

Radek Vičík Radek Vičík
12. 4. 2016 6:32
V rámci seriálu Formule E se má už koncem letošního roku objevit šampionát bezpilotních elektromobilů. Technická "vychytávka" zatím vzbuzuje především negativní reakce fanoušků.
Takto má vypadat robotí formule Roborace podle skic designéra Daniela Simona.
Takto má vypadat robotí formule Roborace podle skic designéra Daniela Simona. | Foto: Roborace

New York - I když elektrická Formule E zatím neuchvátila motoristické fanoušky tolik, jak si její zakladatelé přáli, přesto to je další revoluční série. Od sezony 2016-17 by se v jejím rámci měly utkat bezpilotní elektromobily v rámci závodů Roborace.

Od sci-fi přes F1 k robotům

Za projektem prvního závodního vozu bez závodníka stojí bývalý šéfdesignér Bugatti Daniel Simon, jenž se podílel na kultovních filmech Tron: Dědictví nebo Oblivion a také vymýšlel "válečné zbarvení" monopostů HRT v jejich druhé sezoně ve formuli 1.

Teď si ale 41letý Němec před sebe postavil náročný úkol. Vytvořit atraktivní vůz, jehož závody přilákají diváky i bez toho, že uvnitř budou sedět živí piloti.

"Žijeme v době, kdy se kdysi oddělené světy automobilu a umělé inteligence s nezastavitelnou silou srážejí. Je skvělé, že se toho účastním. Tato práce spojuje všechny mé vášně - motoristický sport, design a vyspělé technologie. Mým cílem je vytvořit takové vozidlo, které využije všechny příležitosti toho, že na palubě nebude mít závodníka a nebude kompromisem z hlediska krásy," vyznal se konstruktér Simon.

Výsledkem jeho snažení budou monoposty, které se během každého podniku "elektrické" Grand Prix utkají na trati v hodinových soubojích. Plánováno je deset týmů, každý o dvou vozech.

Kromě designových skic jsou už známy i některé konkrétní údaje. Vozy budou dlouhé 4800 mm a široké 2000 mm. Hmotnost včetně baterií nemá přesáhnout jednu tunu. "Mozek" vozu, superpočítač DRIVE PX2 ovládající všechny jeho součásti, dodá výrobce grafických procesorů a mikročipů nVidia.

Půjde vítězství prostě spočítat?

DRIVE PX2 bude zároveň analyzovat data z 12 kamer umístěných na voze, stejně jako informace z laserového radaru a ultrazvukových senzorů. To umožní v každém okamžiku spočítat algoritmus celého okolí vozu a podle toho přizpůsobit jízdu tak, aby byl co nejrychlejší a přitom nekolidoval s dalším stroji ani s pevnými překážkami, jako jsou třeba svodidla.

Všechno to zní jako skok do budoucnosti, ale řadě motoristických fanoušků se nápad závodit bez člověka za volantem vůbec nezdá. Kritika je cítit už z reakcí pod prvními články informujícími o Roborace.

"Upřímně, může z toho být tak maximálně další wrestling. Stejně tak inscenované," domnívá se například fanoušek pod přezdívkou IanTyracek na stránkách motorsport.com.

"Po technické stránce to zní zajímavě. Ale nevidím jediný důvod, proč by se na to měl chodit dívat, když vítězství půjde spočítat," není sérií Roborace příliš nadšená pisatelka Bianca Castafiore na nizozemském Auto Weeku.

 

Právě se děje

Další zprávy