Rebelové nechtěli fiasko. Ferrari jen tlačilo na pilu

Martin Jůzek
24. 6. 2009 20:20
Týmy formule jedna se poučily z chyby Američanů
Fanoušci se při Velké ceně Británie zastali týmů - jejich asoaciace FOTA
Fanoušci se při Velké ceně Británie zastali týmů - jejich asoaciace FOTA | Foto: Sport

Paříž - Týmy formule jedna přece jen dosáhly svého. Tak dlouho Ferrari a spol. brojily proti novým pravidlům, proti finančnímu stropu až jejich poslední hrozba - založení konkurenčního seriálu - předznamenala smír.

Všichni se lekli toho, že by osm stájí odešlo ze šampionátu.

Najednou se už neobávali jen fanoušci, ale i samotný boss formule jedna Bernie Ecclestone.

A dost možná se strachovaly také stáje, které moc dobře tušily, že avizovaný konec by přinesl hodně problémů. Jenže rebelové zachovali kamennou tvář, neustoupili a nakonec se mohli po středečním jednání radovat.

Čtěte také: Rozpad F1 je odvrácen! FIA a FOTA jsou ve smíru

Byla to taková hra o miliardy.

Ačkoliv ze začátku chtěl Max Mosley, šéf Mezinárodní automobilové federace (FIA), snížit výdaje, později už se nedohadovalo jen o tom. Jak se říká, šlo o princip.

Nikdo nechtěl ustoupit a před víkendovou Velkou cenou Británie týmy šokovaly společným vyjádřením, že v příští sezoně si vytvoří konkurenční seriál. Dohoda mezi znesvářenými stranami přišla na poslední chvíli.

Vítězem této motoristické války jsou jednoznačně stáje - Ferrari, Renault i třeba současný suverén Brawn GP.

Čtěte dále: Bojkot F1? Ferrari čeří vodu, ale problémů je dost

Ukázaly, že jejich asociace - FOTA - drží pohromadě a je až na výjimky (vyloučené Williams a Force India) jednotná. A za rok se bude jezdit podle stejných pravidel jako letos, což hodně těší zvláště italský tým z Maranella.

Zmatky v boxu i motorismu v USA

Jenže kdo ví, co by se stalo, kdyby Mosley nepovolil.

V jiných sportech se moc dobře ukázalo, že rebelové málokdy dosáhnou svého, naopak ničí renomé toho určitého odvětví.

Pro příklad nemusíme chodit daleko, i když jen co se týče motorismu. Ve Spojených státech se v devadesátých letech bojovalo o Indy Car (současná IRL) a ze dvou konkurenčních seriálů profitoval třetí vzadu - Nascar.

Čtěte více: Legenda varuje F1: Poučte se z chyby Američanů

O tom, že fanoušci jsou zmatení, by mohli vyprávět například příznivci boxu.

WBA, WBC, IBF, WBO, IBO - to všechno jsou nejrůznější asociace, o jejichž mistrovské tituly se bojuje. Řekněte, není to podivné? Aby toho nebylo málo, na olympiádě mohou bojovat jen amatéři.

Podobné problémy existovaly u šachů, které mají nyní olympiádu.

A stávky zažily i slavné zámořské soutěže NBA (v sezoně 1998/1999 proběhla jen polovina zápasů) a NHL (sezona 2004/2005 se vůbec nehrála).

Když odejde Mosley, bude klid

Další rozepře teď formuli jedna nehrozí. Alespoň to tak vypadá, i podle toho, co ve středu prohlásil Max Mosley.

Nedávno sice prohlásil, že bude znovu kandidovat na šéfa FIA, jenže šlo o naštvanou reakci na tlaky ze strany týmů. Najednou naprosto obrátil a oznámil, že v říjnu už se nebude ucházet o mocný trůn.

"Máme tu mír a já už nebudu kandidovat," řekl devětašedesátiletý Brit.

Jeho odchod z čela automobilové federace by bezesporu potěšil mnohé a zvláště Ferrari. Zástupci italské stáje proti němu v posledních týdnech tolik bojovali a najednou by měl zavládnout klid.

Ostatně předpokládá to i prezident Ferrari Luca di Montezemolo, jenž byl u středečního klíčového jednání (což je pochopitelné vzhledem k tomu, jak se stáj angažovala). "Znamená to, že ve formuli je znovu rovnováha," konstatoval.

 

Právě se děje

před 22 minutami

Agentura Fitch zhoršila úvěrový rating vlastníka Komerční banky

Mezinárodní ratingová agentura Fitch Ratings ve čtvrtek zhoršila hodnocení úvěrové spolehlivosti francouzské bankovní společnosti Société Générale, která v Česku vlastní Komerční banku. Rating dlouhodobých závazků francouzského podniku snížila o jeden stupeň na úroveň A-.

Zhoršení ratingu podle agentury odráží mimo jiné předpokládaný negativní vliv koronavirové krize na ziskovost společnosti Société Générale. Výhled ratingu je stabilní, což signalizuje, že jeho další snížení Fitch prozatím nepředpokládá.

Úvěrový rating je důležitým vodítkem pro investory, neboť jim ukazuje, jaká je pravděpodobnost řádného splácení půjček. Má významný vliv na ochotu věřitelů příslušnému subjektu půjčovat a rovněž na podmínky půjčky, například na úrokovou sazbu.

Société Générale koncem dubna oznámila, že se v letošním prvním čtvrtletí propadla do ztráty 326 milionů eur (8,8 miliardy Kč) po zisku 686 milionů eur před rokem. Firma kvůli koronavirové krizi ztrojnásobila rezervy na ztrátové úvěry a její výnosy klesly. Société Générale vlastní podíl 60,4 procenta v Komerční bance, která patří mezi největší banky v České republice.

Zdroj: ČTK
před 25 minutami

Rodina mrtvého převaděče v Libyi zabila ze msty 30 uprchlíků

Rodina mrtvého libyjského převaděče zabila ze msty 30 uprchlíků a dalších 11 zranila. Informovalo o tom ve čtvrtek ministerstvo vnitra libyjské vlády sídlící v Tripolisu.

Incident se stal v severolibyjském městě Mizda. Podle ministerstva uprchlíci třicetiletého převaděče zabili, ale jejich motiv není znám. Jeho příbuzní pak povraždili 26 běženců z Bangladéše a čtyři z Afriky. Jedenáct zraněných bylo převezeno do nemocnice v Zintánu. Ministerstvo hodlá viníky najít a soudně stíhat.

"Právě jsme se o té tragédii dověděli, snažíme se získat víc informací a poskytnout pomoc těm, kdo přežili," sdělila mluvčí Mezinárodní organizace pro migraci (IOM) Safa Msehliová.

Po svržení libyjského vůdce Muammara Kaddáfího v roce 2011 v zemi panuje chaos, země má dvě vlády, jednu v Tripolisu, druhou na východě země. Stala se výchozím bodem pro uprchlíky, kteří se chtějí dostat do Evropy. V Libyi jich tisíce uvázly a přežívají tam ve špatných podmínkách.

Zdroj: ČTK
před 57 minutami

Renault propustí 15 000 lidí, z toho 4600 ve Francii

Francouzská automobilka Renault propustí na 15 000 lidí, z toho 4600 ve Francii. Chce tak během tří let ušetřit dvě miliardy eur (téměř 54 miliard Kč). Firma, která měla na konci loňského roku ve Francii zhruba 48 500 zaměstnanců a po celém světě pak necelých 180 000, by svůj záměr měla oznámit na páteční tiskové konferenci.

Renault se dostal do finančních problémů kvůli koronavirové krizi. Nyní čeká na dokončení plánované státní půjčky ve výši pěti miliard eur.

Společnost rozhodnutí o propouštění oznámila ve čtvrtek večer odborové organizaci. Záměrem je vyhnout se přímému propouštění. Počítá se s dobrovolnými odchody, vnitrofiremními přesuny a s rekvalifikacemi, uvádějí zdroje AFP.

Zdroj: ČTK
Další zprávy