Tänak ukončil Rovanperovu vítěznou sérii, Černý vyhrál hodnocení WRC3

Radek Vičík Radek Vičík
5. 6. 2022 13:17
Ott Tänak z Estonka ve voze Hyundai ovládl Italskou rallye a ukončil tak tři soutěže trvající nadvládu finského pilota Kalleho Rovanpery. Mistr světa z roku 2019 oslavil první triumf v šampionátu od loňského února, kdy vyhrál Arktickou rallye.
Ott Tänak, Hyundai na trati Italské rallye 2022.
Ott Tänak, Hyundai na trati Italské rallye 2022. | Foto: Jaanus Ree/Red Bull Content Pool

Tänak vyhrál o 58,2 sekundy před Craigem Breenem s Fordem, třetí byl Dani Sordo v dalším Hyundai. "Soutěž byla velkou výzvou. Celý tým podal neuvěřitelný výkon," radoval se Tänak, který vyhrál 15. soutěž MS v kariéře a korejské značce přivezl první triumf v nové éře hybridních speciálů.

Rovanperä obsadil konečnou pátou pozici a stal se v Itálii nejúspěšnějším pilotem vozu Toyota. V čele šampionátu si ale 21letý jezdec stále drží 55bodový náskok před Thierrym Neuvillem z týmu Hyundai.

Tradičně náročná šotolinová soutěž přinesla celou řadu dramatických situací. V sobotu přišel o naději na úspěch vítěz první RZ a Tänakův týmový kolega Neuville, jenž ve 12. erzetě otočil svůj Hyundai přes střechu. Fin Esapekka Lappi v týž den rozbil speciál Toyota.

Oba ale díky pravidlu tzv. super rallye mohli s patřičnou ztrátou pokračovat a dosáhli na body v závěrečné Power Stage. Belgičan Neuville ji dokonce vyhrál.

Tolik štěstí neměl Erik Cais, jehož Ford začal v sobotu hořet. Z českých účastníků tak byl nejlepší Martin Prokop, který ve voze stejné značky obsadil 16. pozici, v hodnocení WRC2 Open mu patřila devátá pozice.

Jan Černý v dalším Fordu byl celkově pětadvacátý a poprvé v kariéře vyhrál hodnocení kategorie WRC3.  Po problémech s elektronikou mu k triumfu pomohl výpadek vedoucího Diega Domingueze juniora z Paraguaye.

"Byla to pěkná, ale také pořádně náročná soutěž. Přiznám se, že už jsem skoro zapomněl jaké dokážou být soutěže zařazené do světového šampionátu náročné. Náročnost tratí je neskutečná. K tomu bylo velmi horko, teploty venku se hýbaly někde mezi pětatřiceti až čtyřiceti stupni a v kokpitu auta dosahovaly i sedmdesáti stupňů," uvedl Černý v cíli Italské rallye.

Italská rallye, podnik mistrovství světa v automobilových soutěžích:

1. Tänak, Järveoja (Est./Hyundai) 3:10:59,1, 2. Breen, Nagle (Ir./Ford Puma) -1:03,2, 3. Sordo, Carrera (Šp./Hyundai) -1:33,0, 4. Loubet, Landais (Fr./Ford Puma) -2:09,4, 5. Rovanperä, Halttunen (Fin./Toyota Yaris) -3:02,8, 6. Kacuta, Johnston (Jap., Ir./Toyota Yaris) -4:02,6, …16. Prokop, Ernst -14:53,7, 25. Černý, Střeska (všichni ČR/Ford Fiesta) -33:24,4.

Průběžné pořadí MS (po 5 z 13 závodů):

1. Rovanperä 120, 2. Neuville (Belg./Hyundai i20) 65, 3. Tänak 62, 4. Breen 52, 5. Kacuta 47, 6. Evans (Brit./Toyota Yaris) 39, …22. Cais (ČR/Ford Fiesta) 2.

Pořadí týmů: 1. Toyota 200, 2. Hyundai 161, 3. M-Sport Ford 120, 4. Toyota NG 53.

 

Právě se děje

Další zprávy