Peugeot chce vrátit Francii její pýchu. Auto bez zadního křídla čekají první závody

Radek Vičík Radek Vičík
29. 5. 2022 13:30
Francouzský Peugeot předvedl definitivní verzi svého speciálu pro Le Mans. Vůz bez zadního spoileru má vrátit úspěch v národní pýše zpátky Francouzům.

Čtyřiadvacetihodinovka v Le Mans je pro Francouze stejně posvátná jako třeba Tour de France. O to hůř nesou, když si trofeje z jejich pýchy ve velkém odvážejí zahraniční jezdci a týmy.

V případě legendárního vytrvalostního závodu to jsou Němci se 34 triumfy. Domácí značky navíc stačili pokořit díky suverénní Toyotě i Japonci (17), Francii patří "jen" 15 pohárů pro nejúspěšnějšího konstruktéra. Naposledy se to povedlo Peugeotu před dlouhými třinácti lety.

A právě Peugeot Sport má za cíl vrátit Francii pocit hrdosti a zopakovat triumf. Když 13. listopadu 2019 zástupci značky oficiálně představili projekt návratu do Le Mans, slibovali výjimečný vůz.

Vsadili na pravidla pro novou nejsilnější kategorii, tak zvaná hyperauta (LMH). Jde o výkonné speciály s hybridním pohonem. Vedle čtyřdobého benzinového motoru přední nápravě dodává sílu elektromotor s maximálním výkonem 200 kW.

Zatímco aktuální speciály Toyoty i Alpine jsou do značné míry upravené vozy předchozí elitní kategorie LMP1, Peugeot nasadí do MS ve vytrvalostních závodech (FIA WEC) auto postavené čistě jako "hypercar".

Ale úmyslně tu je řeč jen o světovém šampionátu, a ne konkrétně o Le Mans. Tam totiž bude Peugeot letos zatím chybět. Premiéra speciálu 9X8 byla totiž stanovena až na následující podnik MS v italské Monze, který se pojede v červenci.

Piloti vozu Peugeot 9X8 Hybrid Hypercar
Piloti vozu Peugeot 9X8 Hybrid Hypercar | Foto: Peugeot Sport

Důvod k odložení velké domácí premiéry je spjatý s technickými regulemi hyperaut. Poté, co je vůz homologován, jsou možné jen omezené inovace. Proto teď všichni konstruktéři nových adeptů na korunu krále světových vytrvalostních závodů testují jako zběsilí. Vedle rychlosti totiž ve světě endurance rozhoduje právě spolehlivost.

Peugeot navíc provází noční můra v podobě Le Mans 2010. Tehdy dva tovární vozy i auto v barvách spřízněného týmu Oreca vyřadila stejná závada: prasklé titanové ojnice. Přitom šlo o zcela nové součástky.

Od prvních skic Peugeot Sport neskrýval, že vsází na revoluční koncept. To se ukázalo i loni při prezentaci finálních 3D modelů. A skutečně, nový 9X8 ani teď při oficiální prezentaci na trati neměl zadní přítlačné křídlo.

"Plníme slib, který jsme dali loni v létě. Závodní vůz Peugeot 9X8 je fyzickým ztělesněním konceptu představeného v červenci 2021. Výzva, která před námi v posledních měsících stála, byla dvojí: bylo nutné sestavit tým, který následně vůz vyrobí a připraví na jeho závodní debut," uvedl technický ředitel Peugeot Sport Olivier Jansonnie.

Týmem nemyslel jen inženýry, techniky a mechaniky, ale hlavně piloty, kteří mají francouzskou značku přivést na piedestal. Mezi šesticí jezdců jsou veteráni se zkušenostmi v F1 (Paul di Resta a Jean-Eric Vergne), stejně jako nadějní mladší piloti s vavříny z nižší prototypové kategorie LMP2 (Mikkel Jensen a Gustavo Menzes).

Sextet doplňují další dva velezkušení závodníci - jediný vítěz absolutního pořadí v Le Mans z tohoto výběru Loic Duval a James Rossiter.

Jezdci týmu Peugeot Sport

Paul di Resta (35 let, Velká Británie), Loic Duval (39, Francie), Mikkel Jensen (27, Dánsko), Gustavo Menzes (27, USA), James Rossiter (38, Německo), Jean-Eric Vergne (32, Francie).

"Z historického hlediska bude super mít Peugeot, tedy francouzského výrobce, zpátky v Le Mans. Pro mě jako pro Francouze je to také skvělé. Bude to magický pocit," těší se dvojnásobný šampion elektrické formule E Vergne na příští červen a debut Peugeotu 9X8 ve 24 h Le Mans.

Do té doby ale bude muset speciál netradičních tvarů v dalších závodech seriálu FIA WEC prokázat svoji rychlost a spolehlivost.

 

Právě se děje

Další zprávy