Pan Stříbrný. Button chce v Monze konečně vyhrát

Antonín Vavrda Antonín Vavrda
6. 9. 2012 16:30
Již v pátek startuje program třináctého podniku letošního ročníku mistrovství světa ve formuli 1.
Projeďte si jedno kolo v Monze.
Projeďte si jedno kolo v Monze. | Foto: Reuters

Monza – Nejrychlejší, nejdivočejší a také jedna z nejtradičnějších. I taková je italská kráska jménem Monza, třináctý podnik mistrovství světa formule 1.

Právě zde budou o tomto víkendu Alonso a spol. bojovat o další body v boji o titul mistra světa.

Kde jinde začít další sérii dojetých Velkých cen (před Belgií dojel Alonso 23 závodů v řadě) než doma, s obrovskou podporou až fanatických italských „tifosi“? Jenže na španělského lídra pořadí mistrovství světa nečeká na domácí trati patnáct kilometrů severně od Milána snadná práce.

Alonso: snad už jsem si smůlu vybral

Superrychlý okruh by měl totiž svědčit spíše nabušeným Red Bullům či McLarenům, případně Lotusům. Prostě všem spolufavoritům, jen ne Ferrari. Italská stáj totiž právě v rychlosti na své největší konkurenty ztrácí. A sám Alonso ví, že do konce sezóny se už na tom jen těžko něco změní.

„My nyní potřebujeme hlavně konzistentní auto. Špatný závod vyjde do konce sezóny ještě na každého a já věřím, že jsme si ho vybrali o minulém víkendu ve Spa,“ prohlásil pro CNN dvojnásobný světový šampión, kterého v Belgii hned v první zatáčce málem skalpoval francouzský tomahawk jménem Romain Grosjean na Lotusu.

Dobrou zprávou pro Alonsa budiž fakt, že se s „létajícím Francouzem“ v Monze nepotká. Grosjean za svých šílených 200 metrů jízdy po startu GP Belgie, kdy ještě před letem nad rudým Ferrari odstřelil Lewise Hamiltona na McLarenu, dostal pro italský závod stopku a ve voze jej nahradí Belgičan Jérome d'Ambrosio, který je v Lotusu testovacím jezdcem.

McLaren se chce vrátit do boje o titul

Jenže další soupeři Španělovi zůstanou. I když Alonso věří, že se počet závodníků, kteří touží po titulu brzo zredukuje. „Pořád je to šest jezdců. Ale po příštích dvou nebo třech závodech zůstanou dva nebo tři, víc podle mě ne, takže teď nastává klíčová fáze šampionátu,“ prohlásil sebevědomě.

Z boje o titul rozhodně nechce vypadnout duo McLarenů Jenson Button a Lewis Hamilton. Především prvně jmenovaný musí mít jen ty nejvyšší ambice. Před týdnem v Belgii vyhrál a nyní přijíždí do Itálie, kde byl v posledních třech letech vždy druhý. Jenže z jeho slov není příliš jasné, zda by vůbec o triumf v Monze stál.

„Vyhrát zde je hodně zvláštní pocit. Zároveň je to vítězství, které si na stupních moc neužijete," připomněl britský pilot fakt, že italští fanoušci mají doslova a do písmene rudo před očima. Buďto vyhraje rudý monopost Ferrari nebo dostanou jeho přemožitelé pocítit nevoli příznivců ze všech koutů Apeninského poloostrova.

„Italští fanoušci tady podporují Ferrari a nikoho jiného. Nemám rád, když diváci na závodníky bučí. Nejsem zvyklý na chování fotbalových fanoušků,“ potvrdil svá předešlá slova Button.

Přesto si trať on i další jezdci pochvalují, Monza patří jednoznačně mezi nejoblíbenější závody roku. „Je to skvělé místo, takže strašně tady chci vyhrát,“ prozradil nakonec přece jen své tužby „bázlivý“ Brit.

Dočká se Räikkönen konečně vítězství?

Kromě Alonsa a Buttona budou o nejvyšší příčky bojovat i další stobodoví jezdci – loňský vítěz Sebastian Vettel na Red Bullu i jeho stájový kolega Mark Webber, již zmíněný Buttonův parťák Hamilton a také překvapivě Fin Kimi Räikkönen.

Další z plejády světovým ex-šampiónů sice letos ještě nevyhrál, jenže pouze jednou nebodoval (14. místo v Číně), a momentálně drží sérii tří závodů dojetých na bedně. Ovšem v Itálii zatím nikdy nevyhrál, přestože tři roky jezdil i za domácí stáj Ferrari.

Mezi jezdce, se kterými se musí počítat patří i rekordman trati – pětinásobný vítěz Michael Schumacher z Německa, kterého ovšem brzdí v rozletu jeho vlastní monopost. Mercedes se totiž stále nedokázal skamarádit s pneumatikami pirelli. Jeho výsledky z posledních závodů ale ukazují, že se legendární Němec dostává opět do formy a pokud se podaří vyřešit problémy s pneumatikami, může ještě pořádně zamíchat s kartami v jednotlivých závodech.

Program 13. závodu MS formule 1 – GP Itálie na okruhu v Monze:

Pátek 7. 9.: 1. trénink (10:00-11:30 hodin), 2. trénink ( 14:00-15:30 hodin) – předpověď počasí: slunečno, 28 stupňů Celsia

Sobota 8. 9.: 3. trénink (11:00-12:00 hodin), Kvalifikace (14:00-15:00 hodin) – předpověď počasí: slunečno, 31 stupňů Celsia

Neděle 9. 9.: Závod (od 14:00 hodin – online reportáž na Sport.Aktuálně.cz) – předpověď počasí: slunečno, 31 stupňů Celsia

Průběžné pořadí MS (po 12 z 20 závodů): 1. Alonso (Šp./Ferrari) 164 b., 2. Vettel (Něm./Red Bull) 140, 3. Webber (Austr./Red Bull) 132, 4. Räikkönen (Fin./Lotus) 131, 5. Hamilton 117, 6. Button (oba Brit./McLaren) 101, 7. Rosberg (Něm./Mercedes) 77, 8. Grosjean (Fr./Renault) 76, 9. Pérez (Mex./Sauber) 47, 10. Schumacher (Něm./Mercedes) 35.

Pohár konstruktérů: 1. Red Bull 272, 2. McLaren 218, 3. Lotus 207, 4. Ferrari 199, 5. Mercedes 112, 6. Sauber 80, 7. Force India 59, 8. Williams 53, 9. Toro Rosso 12.

Charakteristika okruhu v Monze, který bude dějištěm třináctého závodu mistrovství světa formule 1:

Délka okruhu: 5,793 km.

Délka závodu: 53 kol = 306,720 km.

Počet pravých zatáček: 7

Počet levých zatáček: 4

Počet odjetých Velkých cen: 61

Nejvíce vítězství: Michael Schumacher - 5, Ferrari - 18

Nejvíce pole position: Ayrton Senna - 5, Ferrari - 19

Nejrychlejší kolo v závodu: 2004, Rubens Barrichello (Braz./Ferrari) - 1:21,046 min. = 249,320 km/h.

Nejrychlejší kolo v kvalifikaci: 2004, Barrichello - 1:20,089 = 253,863 km/h.

Nejrychlejší závod: 2003, Michael Schumacher (Něm./Ferrari) - 1:14:19,838 = 247,586 km/h.

Vítězové předchozích závodů: 2003 - M. Schumacher, 2004 - Barrichello, 2005 - Juan Pablo Montoya (Kol./McLaren), 2006 - M. Schumacher, 2007 - Fernando Alonso (Šp./McLaren), 2008 - Sebastian Vettel (Něm./Toro Rosso). 2009 - Barrichello (Brit./Brawn), 2010 - Fernando Alonso (Šp./Ferrari), 2011 - Sebastian Vettel (Něm./Red Bull).

 

Právě se děje

Další zprávy