Ogier dává Francouzům zapomenout na bídu ve formuli

Radek Vičík Radek Vičík
15. 9. 2015 6:37
Nedělní třetí triumf Sébastiena Ogiera ve světovém šampionátu v rallye a spolu s úspěchy Sébastiena Loeba dvanáctý v řadě přináší Francouzům náplast na jejich okruhové trápení. S výjimkou úspěchu Citroënu v loňské a letošní sezoně MS cestovních vozů totiž na asfaltu mezi svodidly vyklidili své kdysi tak skvělé pozice.
Přestup rallyového šampiona Sébastiena Ogiera (vpravo) do formule 1 asi neklapne, takže Francouzi musí na svého vítěze Grand Prix dál čekat.
Přestup rallyového šampiona Sébastiena Ogiera (vpravo) do formule 1 asi neklapne, takže Francouzi musí na svého vítěze Grand Prix dál čekat. | Foto: Volkswagen Motorsport

Praha, Paříž - Nedělní třetí triumf Sébastiena Ogiera ve světovém šampionátu v rallye a spolu s úspěchy Sébastiena Loeba dvanáctý v řadě přináší Francouzům náplast na jejich okruhové trápení. S výjimkou úspěchu Citroënu v loňské a letošní sezoně MS cestovních vozů totiž na asfaltu mezi svodidly vyklidili své kdysi tak skvělé pozice.

Pád začal vítězstvím

Strmá cesta dolů začala 19. května 1996. To Olivier Panis v Ligieru senzačně vyhrál deštivou Velkou cenu Monaka formule 1.

By to nejen poslední z devíti triumfů stáje legendárního Francouze Guye Ligiera (zemřel před necelým měsícem), ale zároveň i poslední triumf pilota poslouchajícího na nejvyšším stupínku Marseillaisu.

Olivier Panis slaví vítězství v Monaku 1996:

Zní to neuvěřitelně, ale je to tak. Už dlouhých 19 let a čtyři měsíce netriumfoval ve formuli 1 žádný Francouz. A to se tu mezi tím objevila taková jména jako Sébastien Bourdais či Romain Grosjean. Ten je po smrti talentovaného Julese Bianchiho momentálně jediným aktivním jezdcem ze země "galského kohouta" ve světě Grand Prix.

Několik z francouzských expilotů F1 našlo uplatnění v nové elektrické Formuli E. Tam našel útočiště i Renault, jehož motory sice dovezly Sebastiana Vettela ke čtyřem titulům mistra světa, jenže od loňské GP Belgie vyhrávají už jen vozy poháněné Mercedesy nebo Ferrari. Přechod na šestnáctistovková turba je prostě pro motoráře z Renaultu zatím jedním velkým fiaskem.

Renault chce svoje štěstí ve formuli 1 zlomit zpětným nákupem současného Lotusu, jenž byl ještě v roce 2010 plně tovární stájí francouzské automobilky (a před tím do roku 2001 nesl jméno Benetton).

Velká očekávání zničily ojnice

Také konkurenční koncern PSA má svůj velký černý den. Nebo spíš hned dva, protože čtyřiadvacetihodinovka v Le Mans 2010 se logicky jela 12. i 13. června.

Peugeot k velké radosti lehce šovinistických Francouzů vyfoukl o rok dříve vítězství suverénnímu Audi a také v ročníku 210 byl v roli hlavního favorita. Kvalifikaci vyhrál tři tovární prototypy Peugeot 908 HDi FAP před čtvrtým polotovárním vozem v barvách stáje Oreca.

Peugeot čekal v Le Mans 2010 další velký triumf:

Peugeot pojal akci velkolepě, na internetu spustil během závodu vlastní non stop televizi a zdálo se, že je míří za dalším velkým úspěchem. Jenže počínaje 38. kolem začal "odcházet" jeden z továrních vozů za druhým.

Když čtyři kola před koncem čtyřiadvacetihodinovky vypadla poslední zbývající 908 v barvách Orecy (shodou okolností byl v jeho posádce i Panis), s pláčem odešel pryč ze studia i komentátor firemní televize, která ani nepočkala na šachovnicový prapor a vysílání náhle ukončila. Jak ukázaly analýzy, tři vozy zradila stejná závada - prasklá ojnice. Ten čtvrtý doplatil poruchu zavěšení.

Byla to taková potupa, že Peugeot zrušil oficiální působení v Le Mans, zůstal jen v rallyové  třídě S2000 a až počátkem letošního roku nasadil své speciály do Rallye Dakar. Bohužel tam se ani jeden z vozů řízených hvězdami Dakaru se nevešel do první desítky.

Místo formule 1 okruh s problémy

A ještě jedna věc trápí francouzské fanoušky. Zatímco v ostatních světových šampionátech má jejich země stálé místo v kalendáři, ve formuli 1 od roku 2009 chybí.

Posledním vítězem GP Francie je Felipe Massa v roce 2008:

Svoji vinu tom nese i francouzská sportovní diplomacie, která "vzala" závod zavedenému okruhu Pula Ricarda na slunném jihu a přesunula jej 600 kilometrů severně od Marseille do míst, jakým Angličané trefně říkají "uprostřed ničeho". Ale zase to byl region, z něhož pocházel exprezident Francois Mitterrand, že…

Za velké peníze byl v jinak turisticky ne příliš vyhledávaném departmentu Niévre postaven moderní okruh, který po ztrátě formule 1 jen tak tak přežívá. S výjimkou MS superbiků dnes z hlediska Francouzů tak trochu symbolicky nehostí žádný významný světový podnik.

 

Právě se děje

před 37 minutami

Příjem žádostí do druhé výzvy programu COVID nájemné MPO kvůli nefungujícímu on-line systému prodlouží do 4. února

Příjem žádostí do druhé výzvy programu COVID nájemné MPO kvůli nefungujícímu on-line systému prodlouží do 4. února, sdělil ČTK ministr Havlíček.

On-line informační systém MPO pro podávání žádostí do programů COVID je podle Havlíčka připraven. Příjem žádostí začne znovu v sobotu v 08:00, uvedl.

Zdroj: ČTK
před 54 minutami

Nový majitel má dát za Vítkovice Heavy Machinery přes 1,2 miliardy korun

Nový majitel by měl za ostravský strojírenský podnik Vítkovice Heavy Machinery (VHM) zaplatit 1,2115 miliardy korun. Jde o nejvyšší nabídku ze čtvrtečního druhého kola výběrového řízení. Byla vyvolávací cenou v páteční aukci na portálu verejnedrazby.cz, do níž postoupilo pět nejvážnějších zájemců, a nakonec se ukázala být i konečnou cenou. Za firmu to ČTK sdělil Jaroslav Martínek.

Jméno subjektu, který ve výběrovém řízení předložil nejvyšší nabídku, zatím insolvenční správce Lukáš Zrůst nesdělil. "Bude oznámeno po splnění dílčích povinností ve smyslu insolvenčního zákona," uvedl Martínek.

Prodejní proces páteční aukcí ještě neskončil. Do 27. ledna musí s jejími výsledky vyslovit souhlas věřitelský výbor, zajištění věřitelé a soud. "Pokud bude vysloven, má nový majitel čas do 11. března na doplacení kupní ceny. O den později je nejzazší termín pro uzavření smlouvy o převodu závodu a 15. března je rozhodný den pro převod VHM na nového majitele," uvedl Martínek.

Zdroj: ČTK
Další zprávy