Praha - I když základem úspěchu v automobilových soutěžích je talent, cesta vzhůru není myslitelná bez dostatečného finančního zázemí. Proto se nový tým Autoklub Peugeot Rally Talent nesoustředil jen na to, učit mladé rallyeové piloty závodit, ale jezdci získávají i dovednosti v oblasti marketingu. Sami totiž musí přispět do rozpočtu stáje penězi od vlastních sponzorů.
Boj o volant začal už loni
"Součástí závodění jsou samozřejmě také finanční prostředky. Abychom kluky naučili i obchodnímu jednání, mají na vozech vyhrazený prostor pro potenciální partnery, které mají za úkol si sami sehnat,“ sdělil Adam Eliáš, generální sekretář pro automobilový sport Autoklubu České republiky.
Sám název týmu snadno rozklíčuje jednotlivé součásti projektu, jehož počátky patří do loňského roku. To Autoklub ČR s využitím dotace od Českého olympijského výboru a ve spolupráci se značkou Peugeot připravil soutěž talentů ve věku 18 až 23 let, v jejímž závěru se vykrystalizovala dvojice Karel Kupec a Václav Černý.
Kupec jako vítěz usedne s kopilotkou s Karolínou Jugasovou do závodního Peugeot 208 R2 v českém rallyovém šampionátu. Černý, jenž se umístil na druhém místě, "objede" se spolujezdcem Jiřím Strossem (mimo jiné účastníkem letošního Dakaru) v témže voze tuzemský seriál ve sprintrallye.
Ve stopách Loeba či Ogiera?
Zatímco Kupec, který se dříve závodně věnoval sjezdovému lyžování, má zkušenosti z amatérského Volného poháru, Černý se zatím věnoval jen závodům do vrchu. "Bude to má premiérová sezona v rallye. Musím se hlavně naučit, jak se auto chová na nerovném úseku. Přece jen asfalty na kopcích jsou jiné," žertoval dnes už bývalý vrchař.
"Chtěl jsem se z amatérské úrovně posunout dopředu. Tohle je skvělá šance, jak se svézt v domácím šampionátu. Ze všechno nejdůležitější bude zvyknout si na systém dvoudenních rallye, které jsme zatím nezažil,“ uvedl Kupec.
Projekt Autoklubu Rallye Talent je vlastně českou variantou na někdejší celosvětovou akci FIA Pirelli Star Driver, již v roce 2008 vyhrál Martin Semerád, či stále fungující akademii Peugeot. Ta ve spolupráci s národní federací FFSA pomohla objevit takové budoucí hvězdy, jako jsou Sébastien Loeb či Sébastien Ogier.
Vášeň, která se musí umět sama prodat
"Nejde nám jen o výsledky, ale o to, abychom poskytli podporu jezdcům, kteří mají talent a hlavně zápal pro rallye," vysvětlil Marco Venturini, šéf českého zastoupení Peugeotu.
Stáj Autoklub Peugeot Rally Talent si bude vozy pronajímat od zlínského týmu Sparrow Racing. "Ten má dost vozů na to, abychom v případě nějaké nehody mohli v následující soutěži znovu startovat. S haváriemi se v rozpočtu počítá, to prostě k závodění patří," vysvětlil Eliáš.
Celý rozpočet na sezonu obnáší 3,9 milionu, ovšem Kupec už nyní hlásí nasmlouvaných 300 000 od vlastních sponzorů.
"Čím víc peněz kluci přinesou, tím lépe. Nicméně už teď máme zajištěný celý rozpočet. Pokud tedy splní cíle, které mají, tak budeme mít prostředky na start v další soutěži. A třeba v zahraničí, kde by se mohli poměřit s mnohem větším počtem pilotů ve dvěstěosmičkách," vysvětlil Eliáš z Autoklubu filozofii nové stáje.