Noční GP Singapuru: Co naplánuje Alonso letos?

Galerie: Podívejte se, jak se v Singapuru závodilo v minulých letech.
Po dlouhých 35 letech se v roce 2008 vrátila na program seriálu formule 1 Velká cena Singapuru a od té doby sem elitní světoví piloti míří rok co rok. Podívejte se ve fotogalerii Aktuálně.cz na některé nejvýznamější momenty z historie tohoto závodu, který se jako jediný na programu F1 jede v noci.
Ze čtyř singapurských závodů dva ovládl Fernando Alonso, ovšem první titul (2008) poněkud maří fakt, že tehdejší kolega Alonsa z Renaultu Nelson Piquet mladší údajně záměrně havaroval, aby týmové jedničce poskytl výhodu.
Fernando Alonso zde triumfoval i o dva roky později, to už ale jezdil v barvách italské stáje Ferrari.
Loňským šampionem je Sebastian Vettel, úřadující mistr světa a aktuálně čtvrtý muž pořadí. Právě zde slavně líbal televizní kameru.
Foto: Reuters
Antonín Vavrda Antonín Vavrda
20. 9. 2012 14:30
Tento víkend se jede v Singapuru čtrnáctý závod letošního ročníku formule 1. Vykročí zde Fernando Alonso třetím vítězstvím k titulu?

Praha – Pamatujete? Právě první Velká Cena Singapuru v roce 2008 a později usvědčená naplánovaná nehoda Fernanda Alonsa spustila o rok později pořádně třaskavou kauzu, která málem rozložila tým Renault, za který tehdy Španěl jezdil spolu s Brazilcem Brunem Sennou.

Od té doby jedním z největších a nejvytíženějším přístavem světa proteklo dost vody a proplulo tisíce lodí. Fernando Alonso zde předloni triumfoval podruhé v kariéře a případné třetí vítězství z pěti závodů, které se na krásném městském okruhu Marina Bay po víkendu odjedou, by jej přiblížilo i ke třetímu titulu mistra světa.

S ohledem na spolehlivost monopostů vzpínajícího se koníka z maranellských stájí by se více jak čtyřicetibodová ztráta během šesti závodů konkurentům na titul mazala už hodně těžko. „Závody v Belgii, Monze a Singapuru budou pro vývoj šampionátu klíčové,“ prohlásil po konci letní pauzy právě Alonso.

V záloze číhá ledový Fin

V prvních dvou výše zmíněných závodech si on a konkurence vedla se střídavými úspěchy, které zapříčinili, že svůj náskok v čele šampionátu zvýšil na současných 37 bodů na Lewise Hamiltona a 38 bodů na nenápadně jezdícího Räikkönena.

S tím v boji o titul počítal málokdo, chladný Fin na vozech Lotus (dřívějších Renaultech) však jezdí spolehlivě, zároveň ale dostatečně agresivně na to, aby dokázal využít jakékoliv skulinky k předjetí soupeřů. Ten se navíc může spolehnout na podporu svého týmového kolegy Romaina Grosjeana.

Francouz se vrací po vynucené přestávce v Monze, kterou si způsobil zaviněním hrozivé kolize v první zatáčce závodu ve Spa. „Samozřejmě, že chci myslet na co nejlepší výsledky pro tým, ale když se podíváte na bodovou propast mezi mnou a Kimim, tak by bylo pošetilé, kdybych myslel jen na své výsledky,“ prohlásil Francouz s novou přezdívkou „Létající Romain“.

Alonso může počítat s Massovou podporou

Ostatně podobné „podpory“ se dostalo v Monze Alonsovi od Massy, když se Brazilec rozhodně nesnažil bránit týmovému kolegovi při jeho předjížděcím manévru, stejně jako v případě dvojice Webber-Vettel.

Jenže zatímco Ferrari tento tah přinesl očekávané ovoce, u Red Bullu zažili pořádně zpackaný italský víkend, když cíl nakonec neviděl ani jeden z jejich jezdců. Dominance rakouské stáje je tak definitivně tatam a pro třetí tituly v řadě mezi jezdci i stájemi budou muset u Red Bullů ještě pořádně šlápnout do pedálů.

Hamilton se soustředí na finiš

Proti ale kromě Ferrari budou i jezdci McLarenů, kde stále doufají v zisk mistrovské koruny a udržení Lewise Hamiltona, kterého mocně láká silou dolarů Mercedes. „Soustředím se jen na letošní sezónu, dohnání Fernanda,“ prohlásil Brit, který jezdí v barvách týmu se stříbrnými šípy ve znaku od třinácti let. „Je ale těžké nenechat v hlavě prostor na jiné myšlenky. Nevím, jaká bude budoucnost,“ dodal.

Jestliže z dění kolem sebe má zamotanou hlavu sám jezdec, ve stáji je nejistota ještě větší. Jisté je jedno: na pomoc od Buttona může jeho krajan zapomenout. „Na každý závod jedu s cílem ho vyhrát, na tom se nic nemění. Stejně jako na mých cílech, přestože boj o titul pro mě je nyní hodně těžký,“ prohlásil Button po Monze, kde nedojel pro závadu svého monopostu.

Předpoví Marina Bay konečné umístění?

Jak ale nakonec dopadne vše na trati, kde loňské pódiové umístění obhajují Vettel (1.), Button (2.) a Webber (3.), se uvidí až o víkendu. Mimochodem, loni to byl jediný závod, ve kterém bylo umístění na stupních vítězů stejné jako na konci sezóny v celém šampionátu. Co nám noční (a nejspíše deštivá) Marina Bay prozradí letos?

To můžete sledovat i v naší tradiční on-line reportáži z nedělního závodu, který startuje v taktéž tradičním čase, tj. ve 14:00 hodin. A tradiční bude i další servis Sport.Aktuálně.cz okolo, včetně fotogalerií, informací z tréninků či kvalifikace.

Program GP Singapuru:

Pátek 21. září: 12:00 - 13:30 - 1. volný trénink,  15:30 - 17:00 - 2. volný trénink (31 stupňů, občasný déšť)
Sobota 22. září: 12:00 - 13:00 - 3. volný trénink, od 15:00 – kvalifikace (31 stupňů, občasné přeháňky)
Neděle 23. září: od 14:00 – závod (31 stupňů, občasný déšť)

Průběžné pořadí MS (po 13 z 20 závodů): 1. Alonso (Šp./Ferrari) 179 b., 2. Hamilton (Brit./McLaren) 142, 3. Räikkönen (Fin./Lotus) 141, 4. Vettel (Něm./Red Bull) 140, 5. Webber (Austr./Red Bull) 132, 6. Button (Brit./McLaren) 101, 7. Rosberg (Něm./Mercedes) 83, 8. Grosjean (Fr./Renault) 76, 9. Pérez (Mex./Sauber) 65, 10. Massa (Braz./Ferrari) 47.

Pohár konstruktérů: 1. Red Bull 272, 2. McLaren 243, 3. Ferrari 226, 4. Lotus 217, 5. Mercedes 126, 6. Sauber 100, 7. Force India 63, 8. Williams 54, 9. Toro Rosso 12.

Charakteristika okruhu Marina Bay v Singapuru, který bude dějištěm čtrnáctého závodu mistrovství světa formule 1:

Délka okruhu: 5,073 km.

Délka závodu: 61 kol = 309,316 km.

Počet pravých zatáček: 9

Počet levých zatáček: 14

Počet odjetých Velkých cen: 4

Nejvíce vítězství: Fernando Alonso - 2, Renault, Ferrari, McLaren a Red Bull - 1

Nejvíce pole position: Fernando Alonso, Felipe Massa, Lewis Hamilton a Sebastian Vettel - 1, Ferrari - 2

Nejrychlejší kolo v závodu: 2008, Kimi Räikkönen (Fin./Ferrari) - 1:45,599 min.

Nejrychlejší kolo v kvalifikaci: 2008, Felipe Massa (Braz./Ferrari) - 1:44,801.

Nejrychlejší závod: 2009, Lewis Hamilton (Brit./McLaren) - 1:56:06,337 hod. (prům. rychlost 159,656 km/h).

Vítězové předchozích závodů: 2008 - Alonso (Šp./Renault), 2009 - Hamilton, 2010 - Alonso (Ferrari), 2011 - Vettel (Něm./Red Bull).

 

Právě se děje

Další zprávy