Nejhloupější útěk: Honda kvůli Buttonovi tratí miliardy

Martin Jůzek, maj
20. 10. 2009 13:30
Honda musí litovat, že prodala tak dobrý tým

Sao Paulo - Útěk Hondy z formule jedna? Nejhorší a pro někoho nejhloupější rozhodnutí v historii motoristického sportu.

Z průměrné stáje se totiž během několika měsíců stal šampion, jehož zástupce vybojoval titul a tým vyhrál i Pohár konstruktérů.

Těžko odhadnout, zda zástupci velké automobilky sledovali od jara výsledky Brawn GP. Určitě však o nich slyšeli a zvláště po nedělní Velké ceně Brazílie, kdy se mistrem světa stal Jenson Button, si v Japonsku museli trhat vlasy.

Čtěte dále: Legenda o Buttonovi končí. Za titul vděčí soupeřům

Ale pěkně po pořádku. Už na konci minulého ročníku se tušilo, že Honda chce odejít z formule jedna.

Za tři roky pouze jedno vítězství

Jedním z důvodů byla globální ekonomická krize. Během posledních let nacpali Japonci do vývoje lepšího a lepšího vozu údajně až jednu miliardu liber (více než 28 miliard korun).

Úspěchy jim to však nepřineslo.

Nejvíce financí vynaložila Honda na přelomu let 2005 a 2006, kdy odkoupila podíl BARu, jemuž předtím dodávala motory. Jenže od té doby moc důvodů k radosti neměla. Vlastně jen jednou, a to hned v úvodní sezoně.

Čtěte více: Button zpět v kolotoči F1: Peníze nehrály žádnou roli

To když Button triumfoval v Maďarsku a na konci roku skončila stáj celkově čtvrtá. Od té doby se ale čím dál více trápila a nakonec se čelní představitelé rozhodli, že šampionát opustí.

Chyba. Těžko tedy spekulovat, jak moc v Japonsku věděli o tom, co chystá (bývalý) šéf stáje Ross Brawn. Každopádně oznámili, že hledají nového majitele.

A dokonce nabídli stáj za symbolickou cenu - jedné libry (tehdy třicet korun).

Čtěte také: Potvrzeno: Brawn odkoupil Hondu za jednu libru

Štika, která vydělávala na difuzoru

Vypadalo to, že zájemců bude dost, ale opak byl pravdou. Nakonec se Honda rozhodla tým "prodat", aby jej zachovala. Chtěla zaměstnance podržet, a proto jej přenechala Rossu Brawnovi, jenž byl kdysi inženýrem ve Ferrari a poté šéfoval Hondě.

Stáj dostala nové jméno, nová startovní čísla, ale kromě motorů, jenž dodával nově Mercedes, zůstalo vše při starém.

Pravda, změnilo se poté i to nejpodstatnější - výsledky.

Z podceňovaného týmu se už během předsezonního testování stala "štika", která proháněla (a předháněla) ty nejlepší. Mohl za to i kontroverzní difuzor, aerodynamický prvek, který měl Brawn GP vymyšlený dokonale.

Čtěte také: Soud rozhodl: Difuzory jsou legální, výsledky F1 platí

Button v úvodních sedmi závodech šestkrát vyhrál a bylo jasné, že se stane mistrem světa. Stal se. A tým, s nímž počítal málokdo, předhonil i Ferrari a McLaren. Jak to dopadlo, to asi není třeba více rozvádět.

Ztráta Hondy pět až šest miliard korun

Zatímco Brawn získával jednoho sponzora za druhým a vynaložený kapitál se mu víc než vrátil, Honda počítala ztráty.

Jak uvádí britský list The Times, během patnácti letošních závodů přišla Honda zhruba o 200 milionů liber (5,6 miliardy korun).

Částku vypočítanou společností Margaux Matrix je nutné brát s rezervou, protože se týká něčeho, co se nestalo. Navíc není konečná, protože na Buttona a Brawn se upře pozornost za necelé dva týdny v Abú Dhabí, kde skončí sezona.

A nejde jen o peníze, vyhrát šampionát dělá čest jakékoliv automobilce - nedávno se to povedlo Renaultu a Ferrari.

Honda se mezi ně nezařadila.

Nyní už historie může mít pokračování. Z formule jedna totiž odchází BMW a také někteří zástupci této stáje bojují o udržení v šampionátu. Není ovšem jasné, zda se jim to podaří, navíc z týmu zmizí Robert Kubica.

Čtěte dále: BMW chce šetrný prodej. Touží jít ve stopách Hondy

 

Právě se děje

Další zprávy