Na úvod MotoGP dojel do cíle jen Pešek. Na 18. místě

Radek Vičík Radek Vičík
7. 4. 2013 23:15
Sezona mistrovství světa silničních motocyklů začala pod umělým osvětlením v Kataru, Češi nebodovali.
Karel Abraham (vzadu) si z Velké ceny Kataru užil ani ne jedno celé kolo.
Karel Abraham (vzadu) si z Velké ceny Kataru užil ani ne jedno celé kolo. | Foto: Reuters

Losail - Lukáš Pešek a Karel Abraham se v Losailu postarali o zápis do historie českého motoristického sportu. V nedělní Velké ceně Kataru totiž poprvé dva Češi nastoupili do závodu třídy MotoGP.

Pro Abrahama ale Grand Prix světové elity skončil předčasně. Jezdec stáje Cardion AB Motoracing se sice posunul po startu o několik míst kupředu, ale hned v prvním kole spadl.

Pešek na stroji Ioda-Suter bojoval těsně za první bodovanou patnáctkou. V cíli nakonec ve své premiéře v MotoGP obsadil 18. pozici.

Z premiérového vítězství se radoval úřadující mistr světa Jorge Lorenzo na Yamaze před svým staronovým týmovým kolegou Valentinem Rossim a nováčkem Marcem Marquezem s Hondou.

Bodovaná patnáctka unikla

Pešek nedokázal držet krok v průběhu Velké ceny s jezdci na bodovaných příčkách a usadil se na 18. pozici za týmovým kolegou Danilo Petruccim.

Pro pražského závodníka se VC Kataru změnila v souboj na dálku s  Michaelem Lavertym. Brit za ním zajížděl téměř shodné časy a rozdíl mezi nimi oscilovat mezi jednou až dvěma vteřinami.

Ve 14. kole spadl Petrucci, takže Pešek se posunul na 17. pozici.  Na ní ale nevydržel dlouho, protože téměř obratem se kolem něj i Lavertyho prohnal Claudio Corti s motorkou FTR Kawasaki.

Šest kol před koncem Peška pokořil i Brit, takže se poslední zbylý pilot týmu Came IodaRacing Project ocitl na chvostu jezdeckého pole. Ale na rozdíl od šesti soupeřů stále dokázal kroužit po trati až do cíle.

V čele se hned po startu usadil obhájce titul Lorenzo, za ním bojovali o zbylá místa na „bedně“ oba tovární piloti Hondy Pedrosa a Marquez a také Cal Crutchlow s Yamahou ze satelitního týmu Tech 3.

Rossiho ďábelský finiš

Až za nimi jel s menším odstupem Valentino Rossi, který se po dvou letech v sedle Ducati vrátil na Yamahu. Ital se ovšem ukázal jako velký bojovník a po pár kolech už měl trio bojující o druhé místo na dohled.

Díky nejrychlejším kolům z celého jezdeckého pole se Rossi dokázal ještě zapojit do boje této skupiny. Crutchlow  souboj s Italem neustál a vyjel na chvíli mimo trať, hned po něm si „Doktor“ vzal na mušku třetího Pedrosu.  A trvalo to jen několik zatáček, než se devítinásobný mistr světa dostal před první Hondu.

A tři kola před koncem Rossi dovršil double Yamahy tím, že opět na brzdy „vyškolil“ Marqueze. Na vítězství už samozřejmě pomýšlet nemohl, protože na Lorenza v té chvíli ztrácel už více než sedm vteřin.

Jenže talentovaný 20letý Marquez nenechal Itala v klidu a na chvíli se dokonce vrátil na druhou příčku. Ale v Kataru v neděli vítězila zkušenost a Rossi těsně uhájil stříbrný věnec.

Kornfeil nepotvrdil ambice

Jakub Kornfeil skončil v v premiérovém závodě této sezony třídy Moto3 bez bodů, když do cíle dojel až na 22. příčce.

Kornfeil sice bojoval o místa na hranici první a druhé desítky, ale udělal dvě chyby. Ta závěrečná dvě kola před cílem ho stala bodované příčky.

V nervy drásajícím souboji pětičlenné skupiny o premiérové vítězství v sezoně vykrystalizovaly kompletní španělské stupně vítězů.

Vyhrál loňský vicemistr světa Luis Salom před Maverickem Viňalesem a Alexem Rinsem. Všichni tři sedlali stroj KTM.

Solidní začátek...

Kornfeil odstartoval dobře a do cíle prvního kola přijel jako osmý. Jenže jeho stroji Kalex KTM trochu chyběla rychlost a s Finem Niklasem Ajem a Zulfahmi Khairuddinem z Malajsie sváděl boje o deváté místo.

Český závodník se se svými soupeři přetahoval každou tisíciny vteřiny, díky tomu se celá skupina brzy rozšířila i o před nimi jedoucího Efrena Vazqueze.

Jenže Kornfeil si zkomplikoval život 10 kol před koncem, když vyjel mimo trať.Naštěstí nespadl a ztrátu na třinácté pozici velmi rychle dojel.

"V zatáčkách jsem své soupeře předjel, ale na rovince mi to bohužel vrátili. Binder mě dokonce v jednom z kol v té zadní rychlé pasáži vytlačil ven z trati," popsal Kornfeil kritický moment souboje s Jihoafričanem.

...ale na konec zklamal stroj

Brzy se tak vrátil se do boje o první desítku. A protože byl ze stíhací jízdy při chuti, dokázal se jezdec stáje Redox RW Racing GP znovu dostat na devátou pozici.

Jenže v šestnáctém z osmnácti vypsaných okruhů přišlo další zaváhání Kornfeila a číslo 84 rázem vypadlo z bodované patnáctky.

"Skupinku jsem dojel a pak se to stalo. Motorka přestala jet. Nejdřív jsem nevěděl, co dělat. Pak mě napadlo, že ji zkusím vypnout a zapnout. Naštěstí to pomohlo a hned se mi podařilo motocykl nastartoval," uvedl český jezdec.

Zakrátko dohnal skupina, která se mezi tím před něj dostala. Dvě zatáčky před cílem už měl kyjovský rodák "políčeno" na Jaspera Iwemu.

"Co se ale nestalo. Motorka opět vypnula, já jsem opět zahájil ten 'oživovací proces'. Kluci do mě málem narazili, protože v té rychlosti je to fakt docela nebezpečné. Poslední zatáčku už jsem nějak projel a dojel do cíle," dodal frustrovaný mladík, který byl odmávnut na 22. pozici.

Také závod třídy Moto2 rozhodla až cílová rovinky, kde byl nakonec rychlejší další Španěl Pol Espargaro, který o 267 tisícin vteřiny předčil Brita Scotta Reddinga.

Velká cena Kataru, úvodní závod mistrovství světa silničních motocyklů:

Moto3: 1. Salom 38:26,859 min., 2. M. Viňales -0,417, 3. Rins -0,423, 4. A. Márquez (všichni Šp./KTM) -0,701, 5. Folger (Něm./Kalex KTM) -0,916, 6. Khairuddin (Malaj./KTM) -17,489, ...22. Kornfeil (ČR/Kalex KTM) -53,745.

Průběžné pořadí MS (po 1 z 18 závodů): 1. Salom 25 b., 2. M. Viňales 20, 3. Rins 16, 4. A. Márquez 13, 5. Folger 11, 6. Khairuddin 10.

Moto2: 1. Espargaró (Šp./Pons Kalex) 40:31,782, 2. Redding (Brit./Kalex) -0,844, 3. Nakagami (Jap./Kalex) -12,098, 4. Aegerter (Švýc./Suter) -18,910, 5. Kallio (Fin./Kalex) -18,933, 6. Simon (Šp./Kalex) -19,018.

Průběžné pořadí MS (po 1 z 18 závodů): 1. Espargaró 25, 2. Redding 20, 3. Nakagami 16, 4. Aegerter 13, 5. Kallio 11, 6. Simon 10.

MotoGP: 1. Lorenzo (Šp./Yamaha) 42:39,802, 2. Rossi (It./Yamaha) -5,990, 3. Márquez -6,201, 4. Pedrosa (oba Šp./Honda) -9,473, 5. Crutchlow (Brit./Yamaha) -18,764, 6. Bautista (Šp./Honda) -22,148, ...18. Pešek (ČR/Ioda-Suter) -1:34,683, Abraham (ČR/ART) nedokončil.

Průběžné pořadí MS (po 1 z 19 závodů): 1. Lorenzo 25, 2. Rossi 20, 3. Márquez 16, 4. Pedrosa 13, 5. Crutchlow 11, 6. Bautista 10.

 

Právě se děje

před 1 hodinou

Slovenská sopranistka Gruberová získala německou operní cenu

Slovenská sopranistka Edita Gruberová získala německou cenu Oper! Award za celoživotní dílo. Pěvkyně, která letos v březnu ukončila kariéru v Bavorské státní opeře v Mnichově, je první laureátkou nově vyhlašovaného ocenění. Gruberová v 60. letech vystudovala operní zpěv na slovenské konzervatoři, roku 1970 získala první roli ve Vídeňské státní opeře, kde díky vynikajícím výkonům brzy dostala stálé angažmá. V Praze prvně vystoupila roku 1979, zatím naposledy účinkovala v Národním divadle v opeře Norma od Vincenza Belliniho. Svůj um předváděla na prknech operních domů v Miláně, New Yorku či Paříži.

Zdroj: DPA/ČTK
Další zprávy