Salač při loučení s Moto3 dojel čtvrtý, Rossi absolvoval poslední závod kariéry

Radek Vičík Radek Vičík
Aktualizováno 14. 11. 2021 14:44
Filip Salač obsadil ve svém posledním závodě v kategorii Moto3, Velké ceně Valencie, čtvrté místo. Po druhém místě v Le Mans si na závěr sezony připsal druhý nejlepší letošní výsledek.
Filip Salač v boxech týmu PrüstelGP ve Velké ceně Valencie třídy Moto3 2021
Filip Salač v boxech týmu PrüstelGP ve Velké ceně Valencie třídy Moto3 2021 | Foto: CarXpert Prüstel GP

Českému jezdci vyšel na španělské trati start a od prvních metrů bojoval ve vedoucí skupině. Na zlomek sekundy se dokonce dostal do čela, ale většinou se pohyboval od třetího po páté místo.

Deset kol před koncem přišel po kontaktu se soupeřem propad na osmou příčku. "Povedl se mi start do závodu, kroužil jsem v první trojce, nikam jsem nespěchal. Pak jsem se trochu propadl, předjeli mě agresivnější jezdci. Tak jsem jel taky agresivněji, proto jsem párkrát přejel čáry ohraničující dráhu, ale bylo to v souboji," sdělil 19letý závodník.

Osm okruhů před cílem ale Salač musel zajet do trestné zatáčky za zkrácení trati. Po absolvování penalizace klesl na 12. příčku. "Úplně nechápu, proč jsem dostal penalizaci, svou vinou čáru  přejel jen dvakrát," divil se závodník.

Jezdec stáje CarXpert PrüstelGP neztratil chuť bojovat, aktivně se snažil dostat kupředu. To se mu povedlo a v závěru dokonce bojoval o stupně vítězů. Skončil čtvrtý, za vítězným Xavierem Artigasem zaostal o 426 tisícin sekundy.

"Nemyslel jsem si, že po long lapu ještě stihnu dojet první skupinku a bojovat v ní, ale povedlo se, nakonec z toho je čtvrté místo. Zhodnotil bych, že je to nejlepší závod kariéry. Bedna v Le Mans byla za mokra, ne za úplně ideálních technických podmínek. Moc mě těší, jak to dopadlo," zhodnotil Salač poslední letošní Grand Prix.

V konečném hodnocení šampionátu skončil rodák z Mladé Boleslavi se 71 body na 16. pozici. Titul si už v předchozím závodě zajistil španělský nováček Pedro Acosta.

V příští sezoně se Salač přesune do kategorie Moto2, v níž bude startovat v barvách týmu Gresini.

V MotoGP byl hlavní událostí neděle poslední start Valentina Rossiho, který se ve Valencii rozloučil se svojí bohatou kariérou. 42letá legenda se nenechala zahanbit. Po na své letošní poměry vydařené kvalifikaci dojel "Doktor" desátý. Na vítězného krajana Francesca Bagnaiu ztratil 13,4 vteřiny.

Závěr ročníku ovládli jezdci Ducati, kteří poprvé v historii obsadili kompletní stupně vítězů. Za Bagnaiou dojeli domácí Jorge Martin a Australan Jack Miller. "Dnešní vítězství chci věnovat Valemu (Rossimu) za to vše, co pro nás udělal," řekl spokojený vítěz a letošní vicemistr světa.

V prostřední kategorii Moto2 se rozdával poslední letošní titul mistra světa. Remy Gardner si jej zajistil desátou pozicí v cíli. Syn šampiona pětistovek z roku 1987 Wayna Gardnera měl v konečném účtování o pouhé čtyři body víc než Raul Fernandez, týmový kolega ze stáje Red Bull KTM Ajo. Španělovi nestačilo k překonání rodáka ze Sydney ani to, že ve Valencii vyhrál.

Austrálie tak získala prvního šampiona prostřední třídy od roku 1969, kdy v tehdejší kubatuře do 250 ccm triumfoval Kel Carruthers na stroji značky Benelli.

Velká cena Valencie, závěrečný závod mistrovství světa silničních motocyklů:

Moto3: 1. Artigas (Šp./Honda) 38:30,302, 2. García (Šp./GASGAS) -0,043, 3. Masiá (Šp./KTM) -0,232, 4. Salač (ČR/KTM) -0,443, 5. Öncü (Tur./KTM) -0,540, 6. Nepa (It./KTM) -1,156.

Konečné pořadí MS (po 18 závodech): 1. Acosta (Šp./KTM) 259 b., 2. Foggia (It./Honda) 216, 3. García 188, 4. Masiá 171, 5. Fenati (It./Husqvarna) 160, 6. Antonelli (It./KTM) 152, …16. Salač 71.

Moto2: 1. R. Fernández (Šp./Kalex) 25:38,612, 2. Di Giannantonio (It./Kalex) -0,517, 3. A. Fernández (Šp./Kalex) -0,786, 4. Vietti (It./Kalex) -2,393, 5. Canet (Šp./Boscoscuro) -4,978, 6. Vierge (Šp./Kalex) -5,415.

Konečné pořadí MS (po 18 závodech): 1. Gardner (Austr./Kalex) 311, 2. R. Fernández 307, 3. Bezzecchi (It./Kalex) 214, 4. Lowes (Brit./Kalex) 190, 5. A. Fernández 174, 6. Canet 164.

MotoGP: 1. Bagnaia (It./Ducati) 41:15,481, 2. Martín (Šp./Ducati-Pramac) -0,489, 3. Miller (Austr./Ducati) -0,823, 4. Mir (Šp./Suzuki) -5,214, 5. Quartararo (Fr./Yamaha) -5,439, 6. Zarco (Fr./Ducati) -6,993.

Konečné pořadí (po 18 závodech): 1. Quartararo 278, 2. Bagnaia 252, 3. Mir 208, 4. Miller 181, 5. Zarco 173, 6. B. Binder (JAR/KTM) 151.

 

Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám, prosím, vědět prostřednictvím kontaktního formuláře. Děkujeme!

Právě se děje

před 1 hodinou

Kontrolní úřad doporučil ministerstvu průmyslu zrušit státní podnik ČPP Transgas

Nejvyšší kontrolní úřad doporučil ministerstvu průmyslu a obchodu zrušit státní podnik ČPP Transgas. Podle kontrolorů nezajišťuje Transgas žádný významný zájem státu, místo toho jen spravuje, pronajímá nebo prodává nemovitosti, případně plní dílčí úkoly, které mu ministerstvo průmyslu a obchodu ukládá. Podnik je navíc dlouhodobě ve ztrátě, v letech 2016 až 2020 dosáhla celkově 22,8 milionu korun. Vyplývá to z prověrky hospodaření ČPP Transgas v letech 2017 až 2021, uvedl dnes v tiskové zprávě Nejvyšší kontrolní úřad.

Ministerstvo průmyslu a obchodu podle Nejvyššího kontrolního úřadu uvedlo jako jediný důvod existence Transgasu nevypořádanou pohledávku 4,6 miliardy korun z takzvaných jamburgských dohod. Jde o pohledávku spojenou s Dohodou mezi vládou ČSSR a vládou SSSR o spolupráci při osvojování Jamburgského naleziště plynu z roku 1985. "Tu ale Transgas vede v účetnictví neoprávněně. Podle zákona pohledávka náleží ministerstvu financí, což stálo nejen ve vládním materiálu z roku 2015, ale i v právní analýze z roku 2014, kterou si nechal sám podnik vypracovat.

Transgas má mít v této věci pouze roli vedlejšího účastníka, asistovat a dodávat podklady věřiteli, tedy státu zastupovanému ministerstvem financí," uvedli kontroloři. Doplnili, že pohledávka tvoří 91 procent aktiv podniku, a výrazně tak zkresluje jeho účetnictví. "S ohledem na to, že Transgas nezajišťuje žádný významný zájem státu a jediným důvodem jeho existence je pohledávka, kterou ale podnik vede v účetnictví neoprávněně, Nejvyšší kontrolní doporučuje ministerstvu průmyslu a obchodu označit Transgas jako zbytný státní podnik a v souladu se 'Strategií vlastnické politiky státu' ho zrušit," napsal kontrolní úřad.

Zdroj: ČTK
Další zprávy