Král československé ploché dráhy Štancl slaví sedmdesátku

ČTK rav ČTK, rav
18. 11. 2019 13:20
Jiří Štancl, jeden s nejúspěšnějších tuzemských plochodrážních jezdců, dnes slaví sedmdesátiny. Na svém kontě má světové medaile, triumfy ve Zlaté přilbě a obrovskou sbírku domácích titulů.

Štancl během své kariéry vybojoval 19 titulů mistra Československa i čtyři světové medaile. Stal se také pětinásobným vítězem pardubické Zlaté přilby. Na svítkovém oválu sváděl pověstné bitvy s Dánem Ole Olsenem.

Spolu ovládli mezi roky 1970 až 1982 12 ze 13 ročníků za sebou. Mezi ně se vklínil pouze Milan Špinka, vítěz finále z roku 1973.

Domácí konkurence se Štanclovi dívala na záda po celá sedmdesátá a půlku osmdesátých let. Po ukončení aktivní kariéry pracoval s mládeží.

Štancl se stal dvanáctkrát mistrem republiky v klasické a pětkrát na dlouhé ploché dráze, dvakrát zvítězil také ve dvojicích. Úspěchů dosahoval i na mezinárodním poli. Na světovém šampionátu na dlouhé dráze se dvakrát radoval ze stříbrné medaile. Dva bronzy spolu s kolegy připojil i v družstvech.

Dnešní jubilant se zúčastnil celkem 37 světových finále a v roce 1986 byl vyhlášen nejvšestrannějším plošinářem planety.

Prvním vzorem byl Štanclovi jeho otec, bývalý silniční a plochodrážní závodník. V roce 1967 se na Markétě zúčastnil náboru, který vedl tehdy už pětinásobný mistr republiky Luboš Tomíček. Mladý Štancl jej zaujal natolik, že ho pár týdnů nato coby náhradníka poslal k prvnímu ligovému utkání klubu RH Praha v Plzni.

Štancl se odtud vrátil s prvním bodem ze závodu levých zatáček v životě. Později jezdil také v britské profesionální lize - za Coventry Bees a Reading Racers.

Rodák ze Žatce je držitelem Ceny Františka Šťastného za přínos motocyklovému sportu a čestným občanem Prahy 5.

Jiří Štancl v barvách britského týmu Reading Racers:

 

Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám, prosím, vědět prostřednictvím kontaktního formuláře. Děkujeme!

Právě se děje

před 3 minutami

Sklizeň ovoce loni klesla o pět procent na 133 867 tun, velký propad u švestek

Sklizeň ovoce v České republice loni meziročně klesla o pět procent na 133 867 tun. Výrazný pokles úrody ovocnáři zaznamenali u švestek, opět velmi slabá byla úroda třešní. Meruňky loni nezasáhly mrazy a jejich sklizeň vzrostla čtyřnásobě. Z dlouhodobého pohledu byla loňská úroda podprůměrná, když proti průměru sklizní předchozích pěti let byla nižší o sedm procent. ČTK to dnes řekla mluvčí Ústředního kontrolního a zkušebního ústavu zemědělského (ÚKZÚZ) Ivana Kršková.

Nižší sklizeň byla podle ovocnářů způsobena především chladným jarem. "Například u švestek byl na jaře optimismus podstatně vyšší, než byla skutečnost ve sklizni. Nadprůměrné škody byly loni z krupobití. Mrazy sady loni nepoškodily," řekl ČTK předseda Ovocnářské unie ČR Martin Ludvík. Nástup vegetace přišel loni později, nepříznivé počasí bylo i v období květu, kdy málo létali včely a další opylovači. Výrazný propad plůdku přišel se zpožděním.

Ludvík upozornil, že bilanci sklizní ovlivňuje i to, že v České republice trvale ubývá ovocných sadů. Loni plochy sadů v ČR meziročně klesly o dvě procenta na 13 047 hektarů. Proti roku 2017 to představovalo snížení o 932 hektarů, tedy o sedm procent.

Zdroj: ČTK
Aktualizováno před 20 minutami

Kupka vládě navrhne snížení slev v dopravě na 50 procent. Stát má díky tomu uspořit téměř dvě miliardy ročně

Ministr dopravy Martin Kupka (ODS) ve středu vládě navrhne snížení výše slev v dopravě ze současných 75 procent na 50 procent z ceny jízdného. Státu to má přinést úspory až 1,8 miliardy korun ročně. Slevy by měly dál platit pro děti a studenty do 26 let a lidi starší 65 let. Ministr také navrhne rozšíření slev pro invalidní důchodce s invaliditou třetího stupně. Vláda ovšem bude vybírat i z dalších variant úpravy slev. Vyplývá to z dokumentu ministerstva dopravy. Před covidovou krizí stát za slevy dopravcům vyplatil 5,79 miliardy korun v roce 2019, během krize účet klesl asi o dvě miliardy korun.

Slevy platí od září 2018, kdy o nich rozhodla tehdejší vláda Andreje Babiše (ANO). Slevy platí na všech vnitrostátních dálkových a regionálních autobusových a železničních linkách, v integrovaných dopravních systémech a také na linkách městské hromadné dopravy, které zajíždějí za hranice města. V železniční dopravě platí pouze ve vozech druhé třídy.

Zdroj: ČTK
Další zprávy